efficiëntste partitie indeling voor windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

timouwerkerk

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2012
Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje over wat nou de beste partitie indeling van een harde schijf is, en wat julie gebruiken?.

1. alles op 1 partitie
  2. besturing systeem op een aparte partitie, en documenten op een andere partitie
  3. besturing systeem op een aparte partitie,documenten op een andere partitie, en nog een backup partitie
  4. een partitie met het besturingssysteem en documenten, en nog een backup partitie.
Ik heb momenteel alles gewoon op 1 partitie staan, maar dat is een beetje onhandig denk ik als er iets mis is met je OS en je je Windows overnieuw moet installeren.

Mvg Tim.

Optie 3 heeft mijn voorkeur.
Aannemende dat je ook je software installeert op de documentpartitie.
Een partitie van 40 tot 50 GB is groot zat voor je besturingssysteem incl alle updates.

Nog beter zou zijn dat je 2 fysieke harde schijven zou hebben, dan speel je helemaal safe.

Het is inderdaad handig als je al je gegevens (zoals documenten, foto's, muziek, enz.) op een aparte partitie of (beter nog) op een aparte schijf heb staan. Ikzelf heb mijn systeempartitie en gegevenspartitie op aparte schijven staan.

Als je om een of andere reden Windows moet herinstalleren, dan hoef je niet van al je gegevens een reservekopie te maken door ze op een externe schijf of USB-stick te zetten, maar kun je direct beginnen met herinstalleren.

Of 40GB groot genoeg is hangt er ook vanaf hoeveel software je gaat installeren.
Anders moet je een map maken op een andere partitie en daar je software installeren, wanneer je dan gaat installeren verander je het install pad vlak voor de installatie als daarom gevraagd wordt.
Anders komt het in de program files mappen van C: te staan.
Wil je ruimte genoeg om te installeren kan je de schijf voor windows 100 GB maken.
Installeer je verder niet zo veel software, dan is inderdaad 40 a 50 GB wel voldoende.
In schijfbeheer (KLIK) zijn partitie's altijd te vergroten als je lege ruimte achter die partitie kan scheppen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan