NogGeenGuru
Gebruiker
- Lid geworden
- 5 aug 2015
- Berichten
- 130
Beste Helpers,
In Excel laad ik gegevens in die binnenkomen vanuit txt-bestanjes.
Deze data wordt toegevoegd aan een collectie.
Hiervoor gebruik ik steeds 2 Classes.
De eerste houdt enkel de gegevens van de entiteit, de tweede is een lijst van de eerste class.
Bijvoorbeeld:
Class Persoon:
Class Personen
Nu wil ik deze data vervolgens filteren, zoals je dit bijv. in een SQL-database zou doen.
In dit geval zou je dus kunnen zeggen dat ik bijvoorbeeld een lijst zou willen zien van alle mannen in Amsterdam.
Ongeveer zoals:
Is het bijvoorbeeld mogelijk om deze collecties om te zetten naar een recordset en hierop SQL toe te passen?
Of misschien een hele andere methode die iets soort gelijks toe staat?
Op dit moment maak ik gebruik van loops en IF-statements om de juiste gegevens te vinden,
maar dit moet dus voor totaal achttien collecties met elk grote hoeveelheden aan data waardoor dit loopen erg traag wordt...
Is er iemand die hier een mooie oplossing voor weet?
In Excel laad ik gegevens in die binnenkomen vanuit txt-bestanjes.
Deze data wordt toegevoegd aan een collectie.
Hiervoor gebruik ik steeds 2 Classes.
De eerste houdt enkel de gegevens van de entiteit, de tweede is een lijst van de eerste class.
Bijvoorbeeld:
Class Persoon:
Code:
Public Voornaam as string
Public Achternaam as string
Public IsMannelijk as boolean
Public Woonplaats as string
Class Personen
Code:
Private LijstPersoon As Collection
Private Sub Class_Initialize()
Set LijstPersoon = New Collection
End Sub
Private Sub Class_Terminate()
Set LijstPersoon = Nothing
End Sub
Public Sub add(Record As Persoon)
LijstPersoon .add Record
End Sub
Public Sub Remove(Index As Variant)
LijstPersoon .Remove Index
End Sub
Public Property Get Item(Index As Variant) As Persoon
Set Item = LijstPersoon .Item(Index)
End Property
Public Property Get Count() As Long
Count = LijstPersoon .Count
End Property
Public Sub Clear()
Set LijstPersoon = New Collection
End Sub
Nu wil ik deze data vervolgens filteren, zoals je dit bijv. in een SQL-database zou doen.
In dit geval zou je dus kunnen zeggen dat ik bijvoorbeeld een lijst zou willen zien van alle mannen in Amsterdam.
Ongeveer zoals:
Code:
SELECT * FROM Personen WHERE IsMannelijk = true and Woonplaats = Amsterdam;
Is het bijvoorbeeld mogelijk om deze collecties om te zetten naar een recordset en hierop SQL toe te passen?
Of misschien een hele andere methode die iets soort gelijks toe staat?
Op dit moment maak ik gebruik van loops en IF-statements om de juiste gegevens te vinden,
maar dit moet dus voor totaal achttien collecties met elk grote hoeveelheden aan data waardoor dit loopen erg traag wordt...
Is er iemand die hier een mooie oplossing voor weet?