Eigen data type in vb.net

• Onderwerp starter Onderwerp starter mr32
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mr32

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2009
Hallo helpmij'ers,

Ik ben bezig met Visual Basic .NET voor school. Nu heb ik een stuk code in Pascal, wat ik graag in Visual Basic wil herschrijven. Het enige probleem is: In Pascal kun je (zo te zien) heel makkelijk een eigen data type maken. Bijvoorbeeld:

Code:
TPOSITIE = RECORD
            X, Y : BYTE
END ;

Vervolgens kan ik een waarde aanmaken:
Code:
VAR Coordinaten : TPOSITIE ;

Kan ik dit op een één of andere manier ook zo makkelijk in Visual Basic?

Dit is ongeveer wat ik graag zou willen kunnen: Een soort van Boolean, maar dan heb je niet de keuze uit "True or False" maar uit "Op, Neer, Links, Rechts"...

Alvast bedankt!

mr32 :cool:

Laatst bewerkt:
Enum klinkt als een logische oplossing...

Code:
Public Enum Richting
     Op
     Neer
     Links
     Rechts
End Enum

Kijk, dat was precies wat ik zocht, Dankjulliewel!

mr32 :cool:

In het geval dat je alleen de staat (omhoog, omlaag, links en rechts) wilt controleren is het inderdaad mogelijk om daarvoor een enum te gebruiken. Wil je echter een eigen type schrijven, zoals in de OP, dan is het gedrag van een enum niet meer toereikend en zal je toch over moeten op een class/struct (al had je in het oude VB ook nog het keyword 'type' dat je daarvoor kon gebruiken).

Dus, als ik het goed begrijp, moet je de functie Structure gebruiken als je die Op en zo aan allerlei andere opdrachten wilt koppelen?

Ik heb onverwachts nog een probleem. Weet iemand hoe je dit van Pascal naar vb.net kunt vertalen?:

Code:
TYPE     TMATRIX = ARRAY [1..Hoogte, 1..Breedte] OF BYTE;

De waardes Hoogte en Breedte heb ik al, en dit moet trouwens ook zo'n eigen data type worden, anders heb ik er niks aan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan