eigen dns server voor lokaal netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deodupke

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2001
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een simpel in te stellen dns server voor een lokaal netwerkje. Het moet op een win2000 machine komen. Ik geloof dat hier ook een dns server in zit maar ben er nog niet achter gekomen hoe dit in zijn werk gaat. Iemand met simpele progjes en/of tuts?

sinds het toch een eigen lokaal netwerkje is, zou ik de server upgraden tot een domain controller.
Dit kun je doen door dcpromo te runnen in de command prompt.

Wanneer de server dan de active directory installeerd wordt de DNS automatisch opgesteld. Kan niet gemakkelijker... :)

Anders moet je via de add/remove programs gaan en dan kiezen voor de windows components en uit de lijst daar DNS kiezen en installeren.

Bijgevoegd zie je hoe je kunt configureren:
http://www.service911.com/ubid/step/1,,26123+24913+1216,00.html

Laatst bewerkt:
maar tis geen 2000server tis gewoon 2000 die dcpromo kent hij niet

De professional kent dcpromo idd niet. Voor zover ik weet kan je de professional geen dns server maken omdat het normaal een gewone client is. Ik heb er nooit echt achter gezocht, maar het lijkt me niet mogelijk. DNS is gewoon een deel van de server versie van 2000, niet van prof.

Je kunt wel beginnen werken met de hosts file van windows, maar daar is enorm veel onderhoud aan.

Ik heb een link toegevoegd, met wat meer info...
http://www.wown.com/j_helmig/tcpip.htm

ja goed dat van die hosts snap ik. Maar ik heb dus een laptop waar ik veel op werk en het is dus de bedoeling dat als ik thuis ben dat hij een site lokaal pakt en als ik ergens anders ben dat hij dan de site via internet pakt. Dat kan dus alleen als ik lokaal een DNS heb draaien of heb ik dat verkeerd?

Het probleem is dat ik achter een speedtouch zit en dus geen site van internet kan halen die ik zelf host. Nu had ik dus IDD de hosts file aangepast door gewoon het IP van desbetreffende computer er in te zetten en dat ging perfect. Maarjah. als ik dan ergens anders ben dan gaat hij naar dat interne IP zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan