Eigen Mailserver op @home netwerk, iemand dat ooit gelukt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dnties

Tera Honourable Senior Member †
Lid geworden
7 sep 2006
Hallo allemaal,

Ik heb met een vriend samen enkele non-profit websites draaien, en daar ook enkele Internet domeinnamen voor geregistreerd. Het gaat over 'statische' informatie en een phpBB forum.

We gebruiken hiervoor Apache2triad software 1.5.4, die komt met php ondersteuning, mysql, perl etc.

Alles werkt, daar zijn we blij mee, maar we hebben in het Apache2triad pakket ook een mailserver applicatie, die daar XMail wordt genoemd.

Ook dat werkt, maar @home blokkeert poort 25 (smtp-)verkeer naar onze mailserver. Nu hebben we een trukje gebruikt om te kijken of de @home standaard mailserver (smtp.home.nl) voor ons de mail in ontvangst kan nemen, en dan doorsturen naar ons, in de veronderstelling dat de smtp-server van @home wél op het eigen netwerk naar poort 25 kan en wil versturen/doorsturen.

Methode komt ong. op het volgende neer:
MX record smtp.xyzmijneigendomein.nl op prioriteit 5 (de hoogste smtp-afleverprioriteit)
MX record smtp.home.nl op prioriteit 10 (dus een lagere prioriteit).

Mail voor ons maildomein kan door externe mailserver niet rechtstreeks bij ons afgeleverd worden, vanwege die poort 25 beperking. De volgende in de rij is dus smtp.home.nl om bij af te leveren, die dan (hopelijk) de mail dan probeert af te leveren bij onze mailserver (op basis van de hogere prioriteit van die mailserver voor ons maildomein).

De smtp.home.nl server accepteert wel degelijk mail voor ons maildomein, mail wordt niet geweigerd of teruggestuurd, dus dat gaat al goed, alleen daarna lijkt het alsof er daarna niets mee gebeurt.

We hebben daar de volgende mogelijke gedachten bij:
1. De mail wordt stilletjes verwijderd op de @home smtp-server
2. De @home smtp-server probeert de mail wel af te leveren, maar loopt zelf ook tegen de 'poort 25' beperking aan, ook al bevindt onze mailserver zich op de @home IP-adresreeksen.

Weet iemand
1. of @home ook voor uitgaande mail vanuit hun eigen smtp-servers poort 25 verkeer naar (privé) ip-adressen op hun eigen netwerk blokkeert
2. of er misschien een andere @home smtp-server dan smtp.home.nl de mogelijk wél heeft om mail lokaal af te leveren over poort 25?
3. een andere tip/truc/methode die het wel mogelijk maakt?

Iedereen alvast bedankt voor elke tip of achtergrondinformatie die ons wat vooruit helpt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
mailserver op andere poort?

bij ons werken we op een andere poort dan 25, in te stellen in je eigen mailserver, misschien helpt dat?

Methode komt ong. op het volgende neer:
MX record smtp.xyzmijneigendomein.nl op prioriteit 5 (de hoogste smtp-afleverprioriteit)
MX record smtp.home.nl op prioriteit 10 (dus een lagere prioriteit).

Mail voor ons maildomein kan door externe mailserver niet rechtstreeks bij ons afgeleverd worden, vanwege die poort 25 beperking. De volgende in de rij is dus smtp.home.nl om bij af te leveren, die dan (hopelijk) de mail dan probeert af te leveren bij onze mailserver (op basis van de hogere prioriteit van die mailserver voor ons maildomein).

De smtp.home.nl server accepteert wel degelijk mail voor ons maildomein, mail wordt niet geweigerd of teruggestuurd, dus dat gaat al goed, alleen daarna lijkt het alsof er daarna niets mee gebeurt.

We hebben daar de volgende mogelijke gedachten bij:
1. De mail wordt stilletjes verwijderd op de @home smtp-server
2. De @home smtp-server probeert de mail wel af te leveren, maar loopt zelf ook tegen de 'poort 25' beperking aan, ook al bevindt onze mailserver zich op de @home IP-adresreeksen.

vermoedelijk optie 1.
Dit is een vorm van mail Relaying wat voorzover mij bekend niet ondersteund word door de home servers en dus zonder bericht weggegooit (drop)

bij ons werken we op een andere poort dan 25, in te stellen in je eigen mailserver, misschien helpt dat?

Dat is allemaal in te stellen, maar hoe weet een afleverende mailserver dan dat niet op poort 25 maar op een andere poort op onze mailserver post moet worden afgeleverd??

Dat is eigenlijk het probleem momenteel, omdat zelfs voor smtp-servers van @home poort 25 dichtstaat naar onze eigen mailserver, en (o.a.) daarom onze 'truc' zoals aangegeven niet werkt...

Tijs.

Dat is allemaal in te stellen, maar hoe weet een afleverende mailserver dan dat niet op poort 25 maar op een andere poort op onze mailserver post moet worden afgeleverd??

Dat is eigenlijk het probleem momenteel, omdat zelfs voor smtp-servers van @home poort 25 dichtstaat naar onze eigen mailserver, en (o.a.) daarom onze 'truc' zoals aangegeven niet werkt...

Tijs.

Als je een "vertrouwde" mailserver buiten het home netwerk weet kun je die laten relayen naar jou mailserver op een andere poort

Als je een "vertrouwde" mailserver buiten het home netwerk weet kun je die laten relayen naar jou mailserver op een andere poort

De post is niet zo 'geheim' of vertrouwelijk dat het voor ons een probleem zou zijn zo'n relay-server te gebruiken. Bovendien hebben we volledige toegang tot de DNS-instellingen van ons Internetdomein.

Heeft iemand misschien een suggestie omtrent een mailserver die we daarvoor zouden kunnen gebruiken? Mét de functionaliteit te relayen naar onze mailserver op een 'afwijkend' poort-nummer? (Kleine) kosten daaraan verbonden zijn voor ons niet direct een probleem.

Tijs.

De SMTP Redirect service die daar (ook voor gratis accounts) geboden wordt lijkt inderdaad hetgeen te zijn wat we hier kunnen gebruiken.

Ik heb nu net een account aangemaakt. Ik kan (en ga) er verder mee aan de slag zodra ik weer contact heb met mijn vriend die de mailserver op zijn pc heeft staan.

Bedankt voor de link! :thumb: Ik zal hier melden of het naar wens werkt, zodra ik de rest van de configuratie heb kunnen doen.

Tijs.

Het Rollernet verhaal werkt prima.

Bedankt Ellassar voor de link!

:thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan