Eigen PC samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stel dat ik later ook een nieuwe monitor haal.

Kan ik deze dan halen?

http://www.alternate.nl/html/produc...3/?tn=HARDWARE&l1=Monitoren&l2=LCD&l3=22+inch

Ik weet niet hoe het zit met een monitor als er staat VGA. Ik neem aan dat een PCI-e videokaart erop aangesloten kan worden?

Kan ik trouwens niet beter deze harde schijf halen? Iets duurder maar ook meer opslag. En sneller volgens mij.
http://www.alternate.nl/html/produc...int_F1/-1064974/?cmd=showRatings#ratingAnchor

Kan ik trouwens niet beter een moederbord halen met de mogelijkheid om later DDR3 geheugen te halen?
Deze bijv:
http://www.alternate.nl/html/produc...1072446/?tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel

Laatst bewerkt:
Zou je voor mij even een paar dingen duidelijk kunnen maken?

- Budget --> Wat wil je gaan uitgeven aan de nieuwe computer?
- Assemblage --> Moet de winkel de hardware voor je assembleren of ga je dit zelf doen?
- Besturingssysteem --> Heb je al een besturingssysteem? Zo ja welke dan? XP/Vista? Als je er nog geen hebt is Vista Home Premium aanteraden, XP kan natuurlijk ook. (Jij wilt er geloof ik Windows Vista Home Premium 64bit bij?
- Winkelkeuze --> Heb je nog een voorkeur qua winkel?
- Doel --> Wat is het doel van de computer? Gamen? Photoshoppen?
- Overclocken --> Ga je met de nieuwe PC overclocken of niet?
- Randapparatuur --> Moet er bij het systeem ook nieuwe randapparatuur? Denk aan: Muis/Toetsenbord/Speakers/Monitor.
Als je een nieuwe muis en nieuw toetsenbord wilt ook aangeven of je graag draadloos hebt of liever niet, eventuele andere voorkeuren ook aangeven.
Als je nieuwe speakers wilt ook aangeven wat voor setje je graag zou willen? (2.1, 5.1, 7.1)?
Als je een nieuwe monitor wilt wel aangeven aan welke maat je zat te denken (20”/22”/24” etc. ?)

Qua scherm zou ik niet de 226BW nemen, je weet bij dat scherm niet of je een goede krijgt (verschillende panelen).
En er zijn ook al wel wat nieuwere schermen:
http://www.alternate.nl/html/produc...RE&tn=HARDWARE&l1=Monitoren&l2=LCD&l3=22+inch
http://www.alternate.nl/html/produc...RE&tn=HARDWARE&l1=Monitoren&l2=LCD&l3=22+inch

Ik zou btw dit scherm kopen als ik een 22inch kocht:
http://tweakers.net/pricewatch/219358/hp-pavilion-w2228h.html
En als 24inch deze:
http://tweakers.net/pricewatch/213856/samsung-syncmaster-245b+.html

Laatst bewerkt:
Zou je voor mij even een paar dingen duidelijk kunnen maken?

- Budget --> Wat wil je gaan uitgeven aan de nieuwe computer?
rond de €900
- Assemblage --> Moet de winkel de hardware voor je assembleren of ga je dit zelf doen?
Ik laat het door de winkel assembleren, dat geld is inbegrepen bij mijn budget.
- Besturingssysteem --> Heb je al een besturingssysteem? Zo ja welke dan? XP/Vista? Als je er nog geen hebt is Vista Home Premium aanteraden, XP kan natuurlijk ook.
Ik heb thuis een cd van WIndows XP home edition, maar ik wil overstappen naar Vista 64 bit inderdaad.
- Winkelkeuze --> Heb je nog een voorkeur qua winkel?
Alternate
Vooral gamen, maar ook de dagelijkse dingen zoals MSN'en etc. Ik wil spellen als GTA IV toch wel op de hoogste instellingen willen spelen. Ook wil ik dat ik leuke spellen in een periode van 3 jaar ofzoiets kan spelen. Ook wil ik dat mijn PC makkelijk te upgraden is. Dus dat ik misschien een 2e videokaart erbij kan zetten (wil wel de HD 4870 en misschien een 2e dus moet de voeding sterk genoeg voor 2 zijn). Ook dat ik later DDR3 geheugen erbij kan zetten
- Overclocken --> Ga je met de nieuwe PC overclocken of niet?
Dat wil ik in een later stadium misschien gaan doen, maar niet extreem. Heb er nu nog niet veel verstand van. Dus ga me er eerst in verdiepen. Maar ik wil de Dual Core E8400, en het schijnt dat je die makkelijk kan overclocken. Verder hoef ik nu geen koelers te halen voor te overclocken, die koop ik later wel indien ik ga overclocken.
- Randapparatuur --> Moet er bij het systeem ook nieuwe randapparatuur? Denk aan: Nee, op dit moment niet. Later ga ik me wel een nieuwe monitor halen.
Als je een nieuwe monitor wilt wel aangeven aan welke maat je zat te denken (20”/22”/24” etc. ?)
Ik zat te denken aan een 22"

Ik zal deze monitors meenemen in mijn gedachte.

Vooral gamen, maar ook de dagelijkse dingen zoals MSN'en etc. Ik wil spellen als GTA IV toch wel op de hoogste instellingen willen spelen. Ook wil ik dat ik leuke spellen in een periode van 3 jaar ofzoiets kan spelen. Ook wil ik dat mijn PC makkelijk te upgraden is. Dus dat ik misschien een 2e videokaart erbij kan zetten (wil wel de HD 4870 en misschien een 2e dus moet de voeding sterk genoeg voor 2 zijn). Ook dat ik later DDR3 geheugen erbij kan zetten

Ik raad je af om er later nog een HD4870 bij te zetten. Waarom? Omdat er op het moment dat de HD4870 niet meer voldoet er al veel betere kaarten op de markt zijn, kan je beter overstappen naar een geheel nieuwe generatie.
3 jaar is een erg lange tijd. Ik kan je nu al vertellen dat deze computer over 2 jaar waarschijnlijk wel helemaal vernieuwd moet worden.
Ik neem aan dat je wel is gehoord heb van de Intel's Core i7, de opvolger van de Core 2's?
Je budget is daar te klein om daar op te wachten, maar dit is een geheel nieuwe architectuur, welke veel sneller zal zijn. (je hebt wel minimaal een budget van zo rond de 1300 euro nodig, aangezien je een CPU (i7) van rond de 250 een moederbord(x58) van rond de 250 en geheugen (DDR3) van rond de 150 moet kopen).
Hier kan je meer lezen over de i7:
http://forum.gamez.nl/index.php?showtopic=15229

Je budget is dus 900 euro hier moet dus assemblage van Alternate (55 euro) & Windows Vista Home Premium 64bit (99 euro) inzitten.

Als je een geassembleerd systeem bij Alternate wilt bestellen moet je dit via de PCbuilder doen (aangezien je anders nergens assemblage kan toevoegen).

Wat ik ff niet snap is waarom iedereen een P35 moederbord aanraad terwijl je voor hetzelfde geld een nieuwere P45 hebt. Verder zou ik een GigaByte moederbord nemen, GigaByte is hét moederbordmerk in mijn ogen (en ogen van vele anderen), je zult heel weinig/of geen problemen hebben met GigaByte.
De GigaByte EP45-DS3R of GigaByte EP45C-DS3R zijn dan goede keuzes. Ligt er maar net aan of je ooit DDR3 erop gaat zetten.
Als harde schijf zou ik de Western Digital WD6400AAKS nemen, momenteel een van de snelste SATA schijven.
Verder zou ik de Club 3D HD4870 OC als videokaart nemen, standaard al een beetje overclocked en er zit een andere (betere) koeler op. En kost minder dan de Sapphire. Wel moet je zoiezo de Ati CCC Fan Fix toepassen.
Als voeding de Antec NeoPower 650, deze heeft 2x 6+2 polig en 2x PCIe en is ook nog is lekker stil.

Nog wat meer info over de fanfix.
Nou, als je ATI CCC hebt ingesteld (basic/advanced) kom je in het beginscherm. Als het goed is staat links in het rijtje onderaan: ATI Overdrive.

Klik daarop, en vink dan 'Enable ATI Overdrive' aan. Daar zie je dan de snelheid en temperatuur.

Vervolgens maak je een nieuw profiel aan, zou er 2 maken.
Een voor algemeen (staat bij mij op 25%) en een voor gamen (40%).

Je moet dus wel goed weten wanneer je moet switchen. Elke keer als je Windows opnieuw opstart, moet je het profiel selecteren.

Als je de 2 profielen hebt aangepast, ga je terug naar ATI CCC, klik je bovenin: Profiles --> Activate Profile --> en kies je je profiel.

Als het goed is, hoor je dan gelijk je fan luider, mits je hem op 40% zet. Hiermee zou ik het als eerst proberen.

Denk er aan, als je een profiel gaat maken, dat je bij opties, alleen ATI Overdrive selecteerd en geen andere.

Dus....

Profile Manager --> voer naam in --> 'This profile includes' --> The following setting en dan uitklappen en ATI Overdrive selecteren.
Hoop dat het zo lukt

Dat van die nieuwe processorkern wist ik niet.

Verder is dit wel in een keer heel wat anders qua samenstelling van systeem dan wanneer ik dat zou aanschaffen.

Ik kan rond November wel mijn budget hebben uitgebreid naar die €1300. Maar aan de ene kant wil ik niet later, omdat die nieuwe CPU soort er is, voor verrassingen komen te staan.

Want stel dat dat niet zo goed blijkt te zijn als verwacht ben i wel mijn geld kwijt. En als 18 jarige student is dit erg veel geld hoor ;)

Als die nieuwe technologie echt zo goed blijkt te zijn wil ik daar best op wachten.

Wat vinden meer mensen hiervan? De mening van marsmannetje hierover spreekt me ook veel aan, aangezien hij me tot nu toe goede tips heeft gegeven.

Verder hadden ze me al geadviseerd om een P45 moederbord aan te schaffen ipv een P35, maar dat was in een ander topic. De pagina hiervoor staat ook een p45 moederbord (de P5Q) aangegeven.

Dat van de PC builder wist ik al.

Ik lees ook dat iedereen zo lyrisch is over die F1 harde schijven? Wat vind je daar dan van? Dat is ook de best verkopende harde schijf op alternate.

edit: die link van de Core i7 ziet er wel veelbelovend uit, maar ik heb niet de parate kennis ervoor om daar zelf een mening over te vellen.

Laatst bewerkt:
De Samsung F1 schijven zijn ook goed. Maar uit verschillende benches hebben ik en andere de conclusie getrokken dat de WD6400AAKS wel degelijk sneller is dan de F1 500GB/640GB/750GB. De 1000GB is dan wel weer net wat sneller dan de WD.

Dat van die nieuwe processorkern wist ik niet.

Verder is dit wel in een keer heel wat anders qua samenstelling van systeem dan wanneer ik dat zou aanschaffen.

Ik kan rond November wel mijn budget hebben uitgebreid naar die €1300. Maar aan de ene kant wil ik niet later, omdat die nieuwe CPU soort er is, voor verrassingen komen te staan.

Want stel dat dat niet zo goed blijkt te zijn als verwacht ben i wel mijn geld kwijt. En als 18 jarige student is dit erg veel geld hoor ;)

Als die nieuwe technologie echt zo goed blijkt te zijn wil ik daar best op wachten.

Wat vinden meer mensen hiervan? De mening van marsmannetje hierover spreekt me ook veel aan, aangezien hij me tot nu toe goede tips heeft gegeven.
Bedankt dat me zo hoog inschat :thumb:
Maar ik vind het ook moeilijk om mensen te adviseren.
Zover ik weet zal eind dit jaar de 1e processor voor de i7 uitkomen. Maar zover ik weet beginnen ze met de dure versies.
En dus nog niet zo geschikt voor de gemiddelde pc-koper.

Verder hadden ze me al geadviseerd om een P45 moederbord aan te schaffen ipv een P35, maar dat was in een ander topic. De pagina hiervoor staat ook een p45 moederbord (de P5Q) aangegeven.

Ik lees ook dat iedereen zo lyrisch is over die F1 harde schijven? Wat vind je daar dan van? Dat is ook de best verkopende harde schijf op alternate.
Die 'AAKS'-versie van WD is de snelste mainstram-schijf op dit moment.
De F1 is ook snel. Echt veel maakt het niet uit.

edit: die link van de Core i7 ziet er wel veelbelovend uit, maar ik heb niet de parate kennis ervoor om daar zelf een mening over te vellen.
Ik vind het ook moeilijk.
In theorie gaat ie echt veel beter zijn dan de huidige C2D/C2Q.
Maar ja, de huidige intel-processors zijn al zo'n stuk sneller dan die van AMD.
Ik zie dus niet in waarom Intel deze processors snel voor een goede prijs gaat verkopen.
Waarschijnlijk zullen ze in het begin nog de prijzen hoog houden om zo te zorgen dat ook de oude voorraad aan socket-775-processors op raakt.

En ik denk niet dat jij tot bijv februari/maart wilt wachten.
Anderzijds kan het ook zijn dat Intel al eerder met de mainstram-processors komt.

Hoe dan ook vind ik de komst van dit nieuwe voetje al reden genoeg om mensen een DDR2/DDR3-bord af te raden. Als je nu DDR2-geheugen koopt, dan ga je volgens mij echt niet volgend jaar dat geheugen verkopen om DDR3-geheugen te plaatsen.
En wellicht dacht je er aan om nu al DDR3-geheugen te kopen. Het nadeel hiervan is dat het nog duur is en het is de vraag of het huidige DDR3-geheugen erg geschikt is voor de nieuwe processors.

Er is nu al een voltage-probleem, dat zorgt dat als ddr3-geheugen op een te hoog voltage draait, dat dan de processor beschadigd wordt. Dat gaat dus over de i7-processors.

Dus: Voldoet je pc nog enigzins en je kan nog een halfjaar wachten: dan kan je het overwegen. Als dat niet het geval is, dan zou ik nu een mooi systeempje samenstellen en dan maar zien hoe lang je er mee kan doen.
Ik denk dat het uiteindelijk wel mee valt.

Ik heb zelf 2,5 jaar gedaan met mijn socket 939-processor. Waarbij ik ook nog voor de foute processor had gekozen. Niet veel na de koop kwam Intel met zijn C2D die stukken sneller dan welke socket-939 dan ook was.
Maar ja... Dan kan je echt niets kopen.

Je geeft me gewoon goed advies, en duidelijk dus niks te danken. Dat heb je aan jezelf te danken ;)

Jij zegt "een half jaar wachten" maar over een maand komen die nieuwe processors toch uit? Of zou ik het beste en maand kunnen wachten door de ervaringen van anderen af te wachten? Of omdat moederborden later klaar zijn als de processors?

Maar ik denk dat ik gewoon het systeem bestel wat ik eerder heb samengesteld op pagina 2 van dit topic (kan ik dan beter die OC HD 4870 pakken?) .

Dan kan ik die misschien over een half aar verkopen. Zou ik die pc (wat nu €950) waard is, dan rond de €500 a €600 kunnen verkopen? Of misschien houd ik ze beide dan wel. Ligt eraan hoeveel geld ik heb.

Je geeft me gewoon goed advies, en duidelijk dus niks te danken. Dat heb je aan jezelf te danken ;)

Jij zegt "een half jaar wachten" maar over een maand komen die nieuwe processors toch uit? Of zou ik het beste en maand kunnen wachten door de ervaringen van anderen af te wachten? Of omdat moederborden later klaar zijn als de processors?
Nou meer om dit:
'Europese prijzen Intel Core i7 cpu's
Men verwacht dat de i7-965 ongeveer 1000 euro zal kosten, de i7-940 510 euro en de i7-920 260 euro.'

Nu had ik zelf meer het idee dat in november (ik ging zelfs uit van december: zal wel een nieuwsbericht hebben gemist de laatste maanden) alleen de extreme-versies uit zouden komen. Dat had ik namelijk in nieuwsberichten gelezen.
Als die i7-920 inderdaad 'maar' 260 euro gaat kosten, dan wordt deze zeer interessant.

Maar ja. Inclusief moederbord en geheugen kom je dan zeker boven de 600 euro uit.
Terwijl als je nu een Q9550 met moederbord en geheugen koopt, je dit makkelijk voor 450 euro moet kunnen krijgen. Nogal een verschil.
En je kan ook kiezen voor een E8500 en dan bespaar je nog eens 100 euro.

Dan kan ik die misschien over een half aar verkopen. Zou ik die pc (wat nu €950) waard is, dan rond de €500 a €600 kunnen verkopen? Of misschien houd ik ze beide dan wel. Ligt eraan hoeveel geld ik heb.
Als je nu een pc koopt dan kan je er echt wel langer mee doen dan een halfjaar.
Maar goed, houd er gewoon rekening mee dat je wellicht over 1,5 tot 2 jaar een grote upgrade moet doen, ipv alleen een videokaart-upgrade.

Stel je koopt nu wat je van plan bent. Dan koop je die processor, moederbord en geheugen voor 339 euro. Dan koop je over 1,5-2 jaar weer een nieuwe processor, moederbord en ddr3-geheugen (inmiddels i7-processor) voor ongeveer die prijs en dan heb je totaal 680 euro uitgegeven. Maar ja: Dan heb je wel meer waar voor je geld.

Ja klopt, en misschien zijn die prijzen dan ook alweer gezakt.

Maar over 2 jaar is er misschien weer iets beter uit. Dat is het jammere van PC's, en aan de ene kant natuurlijk ook fijn :p

Ja ik denk dat ik die ene samengestelde PC bestel. Wat ik later ga doen zien we dan wel ;)

Edit: terwijl ik dit aan het typen was heb ik eens op wikipedia gekeken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_i7

Daar staat dat ze allemaal op Oktober komen, zal wel November worden dan. Als dat waar is dan wacht ik zeker met die pc :thumb:

Ik kan je zelfs een datum geven:

http://tweakers.net/nieuws/55687/intel-core-i7-en-x58-chipset-op-3-november-verwacht.html

Zeker nu ik lees dat die goedkoopste ongeveer net zo duur is als de Q9550 ga ik de komende weken daar wel meer rekening mee houden in het adviseren.
(in mijn vakantie moet ik voortaan toch beter het hardwarenieuws volgen... ik had dit echt volledig gemist).

Maar dan nog vind ik het niet handig voor jou. Je hebt een beperkt budget.
Of heb je opeens 500 euro meer tot je beschikking?

Nee het is zo dat ik nu ongeveer iets rond de €800 heb. Ik verdien elke week ongeveer €100. Ik woon nog bij mijn ouders (18 jaar) dus heb geen uitgaven behalve als ik ga pilzen met vrienden natuurlijk:p

Dus de i7 core processor komen over een maand ongeveer. Dan heb ik een budget van rond de €1200.

Als ik even snel bereken ook met de info van raoul90

CPU €250
MB €250
Geheugen €150
HD 4870 €230 (kan ik het beste de sapphire of de oc'd versie pakken?)
Behuizing €90
Voeding €85
Vista Premium €100
Harde schijf €60
Assemblage €55
-------------
totaal: €1270
Rond ik dat af op €1300 voor speling.

Dan heb ik €100 tekort, maar dan werk ik nog wel 2 weken. Dan heb ik €1500 en dan heb ik meer dan genoeg. Dat geeft me zelfs de mogelijkheid om resultaten en ervaringen van andere mensen wat betreft deze processor af te wachten.

Klinkt goed in mijn oren in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Het wordt natuurlijk een totaal andere pc, dan de budget-gamepc waarmee je het draadje begon :D.
Maar goed: je hebt dan wel een mooie pc, waarbij je zelfs een tijdje kan zeggen dat je er een i7-processor in hebt zitten :thumb:

Ik zou hoe dan ook de eerst testen afwachten die binnenkort wel zullen verschijnen.

Het wordt natuurlijk een totaal andere pc, dan de budget-gamepc waarmee je het draadje begon :D.
Maar goed: je hebt dan wel een mooie pc, waarbij je zelfs een tijdje kan zeggen dat je er een i7-processor in hebt zitten :thumb:

Ik zou hoe dan ook de eerst testen afwachten die binnenkort wel zullen verschijnen.

Ja inderdaad. Het begon eigenlijk met een pentium 4 processor die ik erin wilde zetten:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2398869#post2398869
Daar poste je zelfs al :thumb:

Toen werd het een alternate uitbreidingspakket van geheugen + CPU en MB. Toen een PC van €600, toen €900 en nu een rond de €1300. Een verschil van €1220, haha. Maar nu heb ik er toch wel een héél goed gevoel over :) Sowieso omdat ik dan de nieuwste processor heb, een moederbord waar je toekomstige nieuwe DDR3 geheugenrepen in kan zetten. Ik neem aan dat de videokaartsloten van dat moederbord nog een tijd hetzelfde blijven. Als ik dan een goede voeding haal hoef ik na een tijd alleen maar geheugen, CPU en videokaart uit te breiden. Als dat systeem veroudert is over pakweg 3 jaar zijn er alweer nieuwe pc's :) Tenminste als het allemaal zo loopt ;)

Ik ben al langer aangemeld op dit forum. Maar ik heb in die tijd van mijn PC samenstellen flink wat bijgeleerd over PC's. Ik denk dat ik helpmij.nl ook blijf volgen, vind het wel interessant. Misschien kan ik na een tijd ook mensen goed en duidelijk helpen. Ik ben sowieso een doorbijter op het gebied van Pc's. Als er iets mis is met mijn PC, blijf ik doorzetten tot ik het gefixed heb. heb onlangs nog een processor van mijn vaders PC gefixed met een simpel stukje naald. Maarja ik ga teveel offtopic :o

http://www.salland.eu/?pid=68207
http://www.salland.eu/?redirect=@L2NvbnRlbnQvY2F0cHJvZHVjdHMucGhwP2NhdGlkPTY3NQ==

Ik wens je veel succes.
657 euro voor alleen moederbord en processor.
Dan nog 150 euro voor geheugen en je zit op 807 euro.........................................:shocked::shocked::shocked::shocked::shocked::shocked:

edit:
http://azerty.nl/producten/product_detail/509/97116/smackover-.html
http://azerty.nl/8-216-97107/core-i7.html
http://azerty.nl/8-491-58557/twin3x2048-1600c7dhxin.html
703 euro.
Scheelt weer 100 euro

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de moeite ;)

Ik hoop dat het zijn geld waard is.
Ik zal balen als een stekker als de prestaties tegenvallen. Vandaar dat ik een tijdje wacht :thumb:

Ik ben toch weer aan het twijfelen of ik wel die Core i7 ga halen met bijbehorende artikelen.
Het is toch erg veel geld.

Ik wil mijn pc tot eigenlijk wel binnen 3 weken ofzo hebben.

Nu had ik bij alternate nog een configuratie gemaakt, maar ik kwam erachter dat wanneer ik met de PC builder de HD 4870 OC van Club 3D, ik de antec threehundred (behuizing) niet kan selecteren. Is de kast hier te klein voor ofzo?

Het is natuurlijk ook anderzijds, wanneer ik de Antec 300 pak als behuizing, ik geen HD 4870 grafische kaart kan pakken.

Ik wil de Three Hundred pakken ipv de Nine Hundred door het prijsverschil.
Of raad men me toch aan om die laatsgenoemde te pakken? Of een andere.

Mijn pc wat ik (zoals het er nu naar uitziet, verandert toch vaak :confused:) is:

Alvast bedankt!

edit: plus Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie voor €58,99.
Windows installeer ik zelf wel voor die prijs.

Laatst bewerkt:
Is er zoveel verschil tussen die 1GB en 512MB versie?

Is dat alleen assemblage maar geen garantie?

Is dat gygabite moederbord beter dan die asus?

Ik heb in mijn eigen samenstelling 1000mhz geheugen gepakt, jij hebt 800 ghz gepakt. Het prijsverschil is minimaal. Beiden 4gb.

bedankt voor de moeite ;)

Is er zoveel verschil tussen die 1GB en 512MB versie?

Is dat alleen assemblage maar geen garantie?

Is dat gygabite moederbord beter dan die asus?

Ik heb in mijn eigen samenstelling 1000mhz geheugen gepakt, jij hebt 800 ghz gepakt. Het prijsverschil is minimaal. Beiden 4gb.

bedankt voor de moeite ;)

1. Op hoge resoluties is 1024 zoiezo fijner.

2. Ook garantie.

3. GigaByte is beter.

4. 1000mhz kan je ook nemen, maar het verschil merk je toch niet. Alleen als je zwaar gaat overclocken dan hoef je het niet zelf het geheugen op te voeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan