- Doel --> Wat is het doel van de computer? Gamen? Photoshoppen?
Vooral gamen, maar ook de dagelijkse dingen zoals MSN'en etc. Ik wil spellen als GTA IV toch wel op de hoogste instellingen willen spelen. Ook wil ik dat ik leuke spellen in een periode van 3 jaar ofzoiets kan spelen. Ook wil ik dat mijn PC makkelijk te upgraden is. Dus dat ik misschien een 2e videokaart erbij kan zetten (wil wel de HD 4870 en misschien een 2e dus moet de voeding sterk genoeg voor 2 zijn). Ook dat ik later DDR3 geheugen erbij kan zetten
Ik raad je af om er later nog een HD4870 bij te zetten. Waarom? Omdat er op het moment dat de HD4870 niet meer voldoet er al veel betere kaarten op de markt zijn, kan je beter overstappen naar een geheel nieuwe generatie.
3 jaar is een erg lange tijd. Ik kan je nu al vertellen dat deze computer over 2 jaar waarschijnlijk wel helemaal vernieuwd moet worden.
Ik neem aan dat je wel is gehoord heb van de Intel's Core i7, de opvolger van de Core 2's?
Je budget is daar te klein om daar op te wachten, maar dit is een geheel nieuwe architectuur, welke veel sneller zal zijn. (je hebt wel minimaal een budget van zo rond de 1300 euro nodig, aangezien je een CPU (i7) van rond de 250 een moederbord(x58) van rond de 250 en geheugen (DDR3) van rond de 150 moet kopen).
Hier kan je meer lezen over de i7:
http://forum.gamez.nl/index.php?showtopic=15229
Je budget is dus 900 euro hier moet dus assemblage van Alternate (55 euro) & Windows Vista Home Premium 64bit (
99 euro) inzitten.
Als je een geassembleerd systeem bij Alternate wilt bestellen moet je dit via de
PCbuilder doen (aangezien je anders nergens assemblage kan toevoegen).
Wat ik ff niet snap is waarom iedereen een P35 moederbord aanraad terwijl je voor hetzelfde geld een nieuwere P45 hebt. Verder zou ik een GigaByte moederbord nemen, GigaByte is hét moederbordmerk in mijn ogen (en ogen van vele anderen), je zult heel weinig/of geen problemen hebben met GigaByte.
De GigaByte EP45-DS3R of GigaByte EP45C-DS3R zijn dan goede keuzes. Ligt er maar net aan of je ooit DDR3 erop gaat zetten.
Als harde schijf zou ik de Western Digital WD6400AAKS nemen, momenteel een van de snelste SATA schijven.
Verder zou ik de Club 3D HD4870 OC als videokaart nemen, standaard al een beetje overclocked en er zit een andere (betere) koeler op. En kost minder dan de Sapphire. Wel moet je zoiezo de
Ati CCC Fan Fix toepassen.
Als voeding de Antec NeoPower 650, deze heeft 2x 6+2 polig en 2x PCIe en is ook nog is lekker stil.
Nog wat meer info over de fanfix.
Nou, als je ATI CCC hebt ingesteld (basic/advanced) kom je in het beginscherm. Als het goed is staat links in het rijtje onderaan: ATI Overdrive.
Klik daarop, en vink dan 'Enable ATI Overdrive' aan. Daar zie je dan de snelheid en temperatuur.
Vervolgens maak je een nieuw profiel aan, zou er 2 maken.
Een voor algemeen (staat bij mij op 25%) en een voor gamen (40%).
Je moet dus wel goed weten wanneer je moet switchen. Elke keer als je Windows opnieuw opstart, moet je het profiel selecteren.
Als je de 2 profielen hebt aangepast, ga je terug naar ATI CCC, klik je bovenin: Profiles --> Activate Profile --> en kies je je profiel.
Als het goed is, hoor je dan gelijk je fan luider, mits je hem op 40% zet. Hiermee zou ik het als eerst proberen.
Denk er aan, als je een profiel gaat maken, dat je bij opties, alleen ATI Overdrive selecteerd en geen andere.
Dus....
Profile Manager --> voer naam in --> 'This profile includes' --> The following setting en dan uitklappen en ATI Overdrive selecteren.
Hoop dat het zo lukt