Eigen thuisserver opzetten voor multimedia

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickstar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 nov 2012
Hallo ik heb een vraag

Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te omsrhrijven.

Wij hebben hier in huis 4 pc´s deze zijn allemaal via een router aan het internet verbonden. Nu heb ik 1 pc over en wil hier eigenlijk al mijn films op zetten. Deze films moeten te zien zijn via de andere 4 pc´s. Hoe kan ik dit het beste doen.

Je kunt dit bijv. doen via gedeelde mappen. Alternatief kun je bijv. freenas installeren. Je pc gedraagt zich dan als een NAS.

Goedemorgen en welkom!

Wat je kunt doen is het volgende (mits de server-pc altijd aan staat...):
Mapje maken waar alles wat je wil delen - muziek, films etc - in komt.
Deel dit mapje zodat iedereen die pc over het netwerk kan zien en benaderen.
Installeer op de andere pc's je favoriete media programma. Windows heeft zelf ook e.e.a. in huis maar er zijn betere vervangers zoals VLC (info en download link), Media player classic, Mediamonkey (idem) en meer, gewoon vergelijken als je nog geen favoriet hebt.

Dan ga je vanuit je eigen pc naar het bestand dat je wil afspelen en bingo!
Programma's als Mediamonkey kun je zo instellen dat ze de locatie van je media bestanden onthouden en je een mooie voorstelling van je muziek en films laten zien.

Succes, we lezen wel of het zo de bedoeling is.

XBMC is ook een mooi en gratis alternatief om media mee af te spelen. Je kan hiermee ook gewoon netwerk schijven selecteren als bron.
http://xbmc.org/

Hoi Jongens,

Bedankt voor de antwoorden. Dit is precies wat ik zocht. Ik ga meteen aan de slag en ga alles even uitproberen. Ik denk dat de grootste uitdaging is om freenas te installeren aangezien ik hier nog nooit mee heb gewerkt.

groetjes Rick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan