• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

eind vn de maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

nobody11

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2007
hallo iedereeen,

ik heb een grote dataset, en ik zou van alle data dat er staat, enkel het einde van elke maand nodig hebben.. het probleem is dat voor sommige maanden niet noodzakelijk de laatste dag als data gegeven is.. maar meestal wel.. iemand een snelle oplossing? ik heb al geprobeerd via filter.. maar dat lukt mij niet direct

bedankt voor enige tips of hulp!!

ps: dit is maar een deel v h bestand.. anders was het te groot.. er zijn 3000 datapunten..

Bijlagen

wow.. snel :)

kga het is ff uitpluizen! hoe je het hebt gedaan... hopelijk kan ik er aan uit :-) want moet de data uitbreiden!

alvast bedankt!!

de truuk bestaat er in zeker de VLOOKUP op "true" te zetten? zo zoekt hij de dichtsbijzijnde laatste dag zeker?

tx!!

Beste nobody11 ;)

de truuk bestaat er in zeker de VLOOKUP op "true" te zetten? zo zoekt hij de dichtsbijzijnde laatste dag zeker?

tx!!

Inderdaad :thumb:
Door de formule op true of waar te zetten, zoekt hij naar de niet exacte waarde.
Dus, vindt hij de waarde niet dan gaat hij eentje lager weergeven enz...

Groetjes Danny. :thumb:

Hallo Danny,

Waarom niet voor iedere maand de dag op 31 gezet? Dat scheelt je toch weer een hulpkolom. Verder zou je ook nog via vergelijken het maandnummer uit de rij maanden kunnen vissen.
Dit levert je dan de volgende formule op en je hebt geen hulpkolommen meer nodig
=VERT.ZOEKEN(DATUM(G$1;VERGELIJKEN($F2;$F$2:$F$13;0);31);$A$1:$B$1169;2;WAAR)

Alles testend kom ik tot de ontdekking dat je jouw hulpkolom D wel nodig hebt, omdat 31 feb in een niet schrikkeljaar wordt omgezet in 3 maart.
De formule wordt dan
=VERT.ZOEKEN(DATUM(G$1;VERGELIJKEN($F2;$F$2:$F$13;0);$D2);$A$1:$B$1169;2;WAAR)

Laatst bewerkt:
Hallo Danny,

En toch zinde mij dit niet.
Daarom nu zonder hulpkolom de formule:
=VERT.ZOEKEN(LAATSTE.DAG(DATUM(G$1;VERGELIJKEN($F2;$F$2:$F$13;0);1);0);$A$1:$B$1169;2;WAAR)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan