• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

einddatum met normtijden automatisch berekenen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ad52

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2015
Berichten
26
Hallo,

Ik heb devolgende uitdaging:

Ik wil automatisch de eindtijd van een productie order willen laten weergeven na een starttijd.
Hier zijn alleen wat voorwaarden aan verbonden zoals:
-Het aantal mensen dat we gebruiken en de hoeveelheid producten die we daadwerkelijk maken.
-Als we meer mensen inzetten gaat de norm omhoog en zou de eindtijd korter worden.
-Het kan ook zijn dat de norm lager ligt dan toegestaan bv omdat het een lastig product is om te maken en in dat geval zou de eindtijd langer duren.

Ook moet er rekening worden gehouden met de pauze tijden e.d.
Onze werktijden zijn van ma t/m vrijdag van 07.30-16.00.
Pauze tijden van 10.00-10.15, 12.15-12.45 en van 14.45-15.00 uur.

In het voorbeeld staat in cel A7 de start datum,in D7 staat het aantal te maken producten,in E7 het aantal productie uren waarin deze producten gemaakt moeten worden.
In cel I7 de vastgestelde norm bij een bepaalt aantal ingezetten mensen
In cel L7het aantal mensen dat we inzetten.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken hoe ik dit zelf voor elkaar kan krijgen maar kom er niet uit.
Wie kan mij helpen?

Gr AdBekijk bijlage TEST TIJDEN ORDERUREN.xlsx
 
Dag Ad,

ik denk dat je best zelf eens manueel invult wat je automatisch wilt verkrijgen
en misschien ook wat uitleg over al die termen zoals DWK uren, Aantal MV, Norm enz....
want echt, een en ander is niet duidelijk voor eventuele helpers.

mvg

Leo
 
Hoi Ad,

100 % duidelijk nog niet, maar ik heb een begin gemaakt, de gegevens waar ik
mee ben gaan rekenen zijn geel gemarkeerd.
verder 4 of 5 hulpkolommen en 1 hulpblad
maar als het resultaat klopt zijn hier wel krakken die dat in 1 formule kunnen krijgen :)

maar bekijk het eerst maar eens en dan horen we het wel


mvg

Leo
 

Bijlagen

  • einddatum berekenen.xlsm
    75,2 KB · Weergaven: 107
Hallo Leo,

Bedankt voor je inzet .
Alleen begrijp ik het niet helemaal.
De start datum in kolom P staat in het voorbeeld op 2 maart aanvang 07.30 uur en gaat na input van diverse
variabelen naar 27 februari(kolom Q)
Als ik met de hand het voorbeel uitreken dag begint de order van 10000 stuks op 2 maart om 07.30 uur en zou met de mesnen en uren die we er aan mogen besteden de volgende dag(3 maart ) om en nabij 11.45 uur gereed moeten zijn.
Omdat er echter minder producten van de band af komen dan begroot ( 10 p/m ipv 13.18 p/mom) is de order nu omstreeks 15.30 uur gereed. Voor 10000 stuks krijgen we 126.5 uur,als we hier 10 mensen op in zetten dan moeten er 13.18 stuks van de band per minuut af komen.Totaal mogen we er dan 12.82 uur over doen.Als er in de praktijk maar 10 stuks per minuut van de band komen ,dan doen we er totaal 16.6 uur over.
Graag zou ik willen zien dat in dit geval automatisch aangegeven wordt dat de order dan gereed is op 3 maart om 15.30 uur.
Het zou ook zo moeten zijn dat als we sneller gaan dan de vastgestelde norm de eindtijd ook eerder komt te staan.

Ik begrijp inmiddels wel dat ik wel iets erg complex wil :confused::confused:

In het bestand heb ik nog wat aanapssingen gemaakt waarmee het wellicht nog duidelijker wordt.



Bekijk bijlage einddatum berekenen 2.xlsm


Gr Ad
 
Dag Ad,

om aan de einddatum en uur te komen wordt gerekend en veel gerekend met minuten
dus aantal stuks dat gemaakt dient te worden delen door het aantal werkelijke minuten nodig voor 1 stuk,
dit geeft ons de totale minuten nodig voor dit order, waarmee we weer verder kunnen rekenen.

Dus het beste is om in die kolom NORM W een aantal te hebben voor 1 persoon.

Ik ben daar in ieder geval van uitgegaan, m.a.w. een Norm W van 5 en aantal personen van 2 levert 10 stuks op per minuut.
Ook één uur stilstand verlengt de einddatum en uur met 60 minuten per persoon, dus 3 personen ingevuld is verlenging van 180 minuten.

Dus om gegevens te veranderen nadat het proces gestart is zal nooit een correct beeld meer geven, omdat de berekening steeds gebeurt
vanaf de startdatum en uur, dus 2 dagen met 2 mensen en de volgende dag met 3 mensen, wordt vanaf startdatum met 3 berekend.
Als dat toch nodig zou zijn is het beter een nieuwe lijn te beginnen met de resterende hoeveelheid stuks nog te maken, nieuwe startdatum enz...
de formules zijn eenvoudig door te trekken.

mvg

Leo
 
Dag Ad,

zit wel 1 werkdag te weinig in vorige versie, die is hier rechtgezet.

mvg

Leo
 

Bijlagen

  • einddatum berekenen 2 L.xlsx
    76,4 KB · Weergaven: 143
Leo, mooi opgelost met die hulptabel :thumb:

Ad, als je het aantal personen wilt wisselen, dan kan je de job splitsen en op de volgende regel met een ander aantal personen verder gaan.
of je voegt wat kolommen toe met vanaf tijd en het nieuwe aantal personen .
 
dag Leo ,

Nogmaals bedankt voor je aanvullingen.
Ik denk dat ik er zo wel uitkom.

bedankt,

Gr Ad
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan