• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

EK 2020 voetbalpool

Status
Niet open voor verdere reacties.

smafferik

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2008
goedenavond allen.
een aantal jaren geleden heb ik een EK2012 en WK2010 en WK2014 pool gemaakt in Excel. Omdat de afgelopen eindronden oranje niet meedeed en ik druk was met andere zaken heb ik daarna geen nieuwe pool gemaakt.
dit keer doet oranje weer mee en ik dacht de draad weer op te pakken door een 2020 versie te maken.

een deel copy paste uit 2012 lukt uiteraard, maar ik zit wat te puzzelen met de uefa regels indien er een gelijke stand is in de groepsfase.
op de uefa site en ook op wiki : https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_kampioenschap_voetbal_2020#Beslissingscriteria heb ik het eea gevonden, maar kom er niet 1, 2, 3 uit.
ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken met name regel 20.01 D

bijgevoegd het bestand (nog niet af) tot nu toe.

alvast bedankt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Meeste punten in de groepswedstrijden tegen andere ploegen met gelijk aantal punten.
De link waar je naar verwijst bevat op het eerste zicht geen regel 20.01 D.
Dus is dit je probleem ?
Volgens mij is die regel niet helemaal nieuw.

link met uefa regels

hierin staan alle regels betreffende het EK 2020. De regels 20.1 a t/m c zijn bekend en ook in 2012 al geldig. ik dacht dat deze gelden over alle groepswedstrijden, maar door d, e, f, g twijfel ik.
a= hoogste punten in groep (over alle wedstrijden of alleen tussen de wedstrijd(en) van diegene die gelijk met elkaar staan ?)
b = beste doelsaldo (over alle wedstrijden of alleen tussen de wedstrijd(en) van diegene die gelijk met elkaar staan ?)
c = hoogste aantal goals gescoord (over alle wedstrijden of alleen tussen de wedstrijd(en) van diegene die gelijk met elkaar staan ?)

maar wat betekent regel d ?

en hoe dan e t/m g te interpreteren ?

h en i zijn duidelijk.

a. higher number of points obtained in the matches played among the teams in question;
b. superior goal difference resulting from the matches played among the teams in question;
c. higher number of goals scored in the matches played among the teams in question;
d. if, after having applied criteria a) to c), teams still have an equal ranking, criteria a) to c) are reapplied exclusively to the matches between the remaining teams to determine their final rankings. If this procedure does not lead to a decision, criteria e) to i) apply in the order given to the two or more teams still equal:
e. superior goal difference in all group matches;
f. higher number of goals scored in all group matches;
g. higher number of wins in all group matches;
h. lower disciplinary points total based only on yellow and red cards received in all group matches (red card = 3 points, yellow card = 1 point, expulsion for two yellow cards in one match = 3 points);
i. position in the overall European Qualifiers rankings (see Article 23).

https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Regulations/uefaorg/Regulations/02/54/36/05/2543605_DOWNLOAD.pdf

je kan de weg van de minste weerstand kiezen en een vakje voorzien die de winnaar aanduidt, dan moet je al die moeilijke zaken niet aflopen.
Waar zit dat overigens verwerkt in je bestand ?

dat kan inderdaad, maar vind het ook wel weer een mooie uitdaging om het in Excel met formules etc voor elkaar te krijgen.
is in 2010, 2012 en 2014 ook gelukt. Die pools zijn veelvuldig gedownload en gebruikt in diverse familie, vriendengroepen en bij verschillende bedrijven. Er zijn daarbij dan verschillende organisatoren die graag gebruik willen maken van een poke yoke versie die werkt en waar zo min mogelijk bij nagedacht hoeft te worden. Kwestie van uitslag invullen en klaar. Druk op de knop en iedereen heeft in zijn/haar mailbox weer de laatste stand van de pool.

eea staat op het tabblad "poule calculations" waarbij met verschillende stapjes de a, b, c, etc worden berekend en adhv de stand. Die stand wordt dan overgenomen naar tabblad schedule en results.

a, b en c gelden bij teams met gelijke punten onderling, dit kunnen 2, 3 of 4 teams zijn.
Met d worden groepjes van 2 teams gemaakt uit de 3 of 4 teams met gelijke punten.
Deze groepjes worden dan weer volgens a,b en c vergeleken.
Wanneer dit niet lukt worden bij e,f en g alle wedstrijden in de poule gebruikt.

Laatst bewerkt:
Alphamax en ikzelf waren in die jaren heel druk de opbouw van een dergelijke poule.
Voor zover ik me herinner had Alphamax daar een UDF voor gemaakt, zodat je zo van de gespeelde matchen kon overstappen naar een resultatentabel.
Op die manier had je geen tussenformules nodig en was de kans op fouten (door kopieren en plakken, etc) nihil.
Er was enkel een layout-verschil bij de presentatie van de matchen, maar dat is geen onoverkomelijk probleem.

Die denkpiste verdient, in mijn ogen, de voorkeur, dus is het maar de vraag of er van de laatste versie van Alphamax verder kan/mag gewerkt worden en daar de laatste reglementen van de UEFA moeten op toepassen.

we van de

Klopt. ik heb de versie van Alphamax toen ook dankbaar gebruikt en als basis gebruikt voor mijn versie.
Die versie kan misschien wel als basis gebruikt worden, maar het aantal deelnemende landen is inmiddels uitgebreid. Met als voornaamste wijziging dat de 4 beste nummers 3 ook doorgaan.
Ik zal het eea in mijn Excel versie bouwen en hier posten zodra dit in een verder stadium is.
Eind maart zijn de finales van de playoffs waarna het deelnemers veld compleet is. Doel is om dan begin april een eerste versie te hebben.

dank alvast voor het meedenken en tips geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan