Elco vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bob4512

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2014
Hallo,

Deze week is hier het moederbord van een ASUS pc kapot gegaan.
Het gaat hierbij om het moederbord: http://www.asus.com/Motherboards/P5KPLVM/specifications/
Op het mobo staat 1 condensator bol. Deze heeft een waarde van 820uf en 6,3 volt.

Nu heb ik hier nog een oude pc staan (windows 95, dus oud mobo), en die heeft elco's met een waarde van 1000uf en 6,3 volt erop.
Zou ik hiermee de defecte elco kunnen vervangen?

Ik heb al gelezen dat het meestal niet lukt, maar het mobo is toch kapot dus dat maakt niks meer uit.

M.v.Gr.,
Bob

Dat ligt er aan waar deze elco zich in het circuit bevindt, meestal zal dat in het deel zitten wat de voeding verzorgd.
Je kunt het proberen maar vaak is er mee kapot dan alleen de elco.

Ik zou deze vervangen voor 1 met dezelfde waarde ..
Ik zie trouwens bij de geheugenmodules ook 4 zitten,, is daar 1 van bol?

Succes !

Gewoon gebruiken, dat wat hogere waarde heeft maakt niet uit, ze worden gebruikt om te ontstoren, weerstand voor gelijkspanning en doorlaat voor wisselspanning, hij laat nu ook een wat lagere frequenties ook door.

Goed kijken of er niet meer "bolle" elco's op zitten. Die dingen zijn zo compact, dat het toch al verbazingwekkend is dat ze het zo lang volhouden. Vervangen met 10% afwijking naar beneden is geen probleem. Naar boven mag het gerust wat meer zijn. Meestal dienen elco's om van "pulserende" gelijkspanning een vlakke gelijkstpanning te maken. Gaat zo'n elco kapot, dan verstoort de pulserende gelijkspanning de goede werking van de elektronica.
Het vervangen is in principe eenvoudig, maar praktisch op een mobo niet. Op een mobo zit zo veel koper die de warmte snel afvoert, dat de warmte van je soldeerbout vaak onvoldoende is om de elco los te solderen. Dus zorg voor een bout met voldoende vermogen en dikke punt (zelf gebruik een een Wellerbout van 60 W en dat is vaak op het randje. De dikke punt is handig omdat de hierin opgeslagen warmte ook mee helpt en je door een dunne punt niet genoeg warmte kunt aanvoeren.)
Lukt het niet gemakkelijk, dan niet blijven rommelen, maar gewoon de elco zo kapot knippen, dat de twee aansluitdraadjes bereikbaar blijven. Daar kun je dan een andere elco op solderen.
Leg van te voren wel even goed vast waar de plus en de min van de elco zitten. Verkeerd om is waarschijnlijk weer een defecte elco (en mogelijk ook defecten aan de elektronica die de elco moet voeden. Dan ben je echt ver van huis).

Laatst bewerkt:
60 Watt?, das moederbord moord....

Heb een 15Watt boutje wat het prima doet, met teveel watt brand je zo de koperbanen van het bord.....

Heb ook een soldeerstation maar toch.

Bedankt voor de reacties!
Ik ga het deze week proberen.

Als dit niet lukt, zou ik dan ook de Intel Q6600 processor eruit kunnen pakken en op een nieuw gigabyte bord kunnen zetten? Naam volgt nog... ;)

Ik vind het echt knap als jij die er met een 15 W boutje afhaalt. Ik ben geen reparateur, maar voor eigen gebruik haal ik wel eens wat van defecte borden af. Zoals ik zei lukt dat maar net met mijn 60 W boutje. Ik moet er wel bij zeggen dat die van mij temperatuurgeregeld is (stift 7) en dat de voedingstrafo aan de lichte kant is. Voor normaal soldeerwerk echter ruim voldoende. Zodra ik echter onderdelen van bv. video boards wil halen loop ik tegen het vele koper aan.
Het zou nog kunnen dat ik me verkijk op mobo's van desktops en mobo's van laptops. Ik heb aangenomen dat er weinig verschil in hoeveelheid koper is. Mogelijk zit ik daar fout. Als het geen meerlaags met aardvlakken is kan het mee vallen. Maar dan nog is een "te zware" bout geen probleem. Je moet natuurlijk wel kunnen solderen:D

Laatst bewerkt:
Maar toch even. Ik denk dat het feit dat mijn boutje geregeld is er voor zorgt dat ik te kort kom. Als je een niet geregeld boutje even laat doorwarmen, zal hij wel warmer worden dan die van mij:
Stiftnummer 7: Arbeidstemperatuur: ca. 340ºC Stand-by temperatuur: ca. 370ºC.
Ik twijfel niet aan jouw soldeerkunsten, maar zelf soldeer ik ook al 50 jaar;)
Al is mijn Wellertje van 1973 nu wel zo'n beetje versleten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan