Elementen

Status
Niet open voor verdere reacties.

retsech

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2008
Hallo,

Hoe kan ik meer elementen aan een array toevoegen? Ik maak bijvoorbeeld de volgende string aan:

Code:
Dim mijnarray() As String = { "een", "twee", "drie" }

Zoals je ziet zijn er bij de creatie al direct drie toegevoegd. Maar wat als ik na verloop van tijd van mijn applicatie meer wil toevoegen? Enig idee hoe ik dat zou moeten doen ? :confused:

Als dit verholpen is kan ik al mijn andere vragen automatisch gewoon op Opgelost zetten, aangezien ik gebruik wil maken van deze methode.

Redim kun je gebruiken om de grootte van de array te wijzigen. (volgens mij dan :p)

kan op 2 manieren :

Code:
        Dim mijnarray() As String = {"een", "twee", "drie"}

ReDim mijnarray(mijnarray.Length + 1)
        mijnarray(4) = "vier"

Dim arraylist As New ArrayList(mijnarray)
        arraylist.Add("vijf")

Het is me opgevallen wat je alleen cijvers in je array kan zetten om er wat bij te zetten. Is er ook een manier om gewone letters neer te plaatsen? Ik heb " mijnarray.Lenght & "Inhoud" " gebrobeerd maar het werkt niet.

Een array houdt dus gegeven data vast in indexes van 0 tot de aangegeven hoeveelheid.
Is er geen oplossing om data vast te houden met een string (tekens) inplaats van indexes? Dat ik gewoon een toegangs woord geef om bepaalde data te pakken?

Alvast bedankt:)

wat bedoel je met toeganswoord?

de cijfers zijn de positie in welke array hij bevind.

mijnArray(3) is dus positie {0,1,2,3,4}

Dan moet je met een hashtable werken.

een klein voorbeeldje:

Code:
Public Class Form1

Dim lst As New Hashtable()

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

lst.Add("test1", "1")
        lst.Add("test2", "2")
        lst.Add("test3", "3")

For Each item As DictionaryEntry In Me.lst
            Me.ListBox1.Items.Add(item.Key)
        Next
    End Sub

Private Sub ListBox1_SelectedIndexChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ListBox1.SelectedIndexChanged
        MessageBox.Show(Me.lst(Me.ListBox1.SelectedItem))
    End Sub
End Class

Ik schrijf hier de keys "test1", "test2" en "test3" weg met respectievelijk de values "1", "2" en "3". Ik laad alle keys in de listbox. Wanneer ik een key in de listbox selecteer, dan zal ik de bijhorende waarde tonen in een messagebox.

Hallo,

Hoe kan ik meer elementen aan een array toevoegen? Ik maak bijvoorbeeld de volgende string aan:

Code:
Dim mijnarray() As String = { "een", "twee", "drie" }

Zoals je ziet zijn er bij de creatie al direct drie toegevoegd. Maar wat als ik na verloop van tijd van mijn applicatie meer wil toevoegen? Enig idee hoe ik dat zou moeten doen ? :confused:

Als dit verholpen is kan ik al mijn andere vragen automatisch gewoon op Opgelost zetten, aangezien ik gebruik wil maken van deze methode.
Weet je automatisch al hoeveel het er moeten zijn? Dan kan je dit proberen:
Code:
Dim strArray(15) As string
en als je iets toe wilt voegen aan postitie 13 dan doe je dit:
Code:
strArray(13) = "Text"

Laat maar! Zie dat je hier niks aan hebt! Gebruik:
Code:
Redim strArray(#)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.