Email editor (opmaak niet mooi/netjes)

Status
Niet open voor verdere reacties.

robvandam

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2024
waarde forum leden,

ik loop al een tijdje te klooien met een zeer uitgebreid xlsm bestand (waar ik heel veel aan versleuteld heb) ;-) nu heb ik zo goed en zo kwaad eigenlijk alle functionaliteit die ik wil hebben gemaakt. Maar ik loop nu tegen een probleem aan;

ik heb een soort van email editor gemaakt en daar loop ik tegen het volgende aan; de mails worden allemaal netjes aangemaakt. maar ik kan de bodytext niet mooi krijgen is hier uberhaupt een oplossing voor?

De opmaak is niet om aan te zien. kan iemand mij in de juiste richting zetten.

in de bijlage een "voorbeeld"... ik loop al enige tijd te zoeken naar een mooie manier om de standaardmails netjes op te maken.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Bereid je maar voor op een intensief traject. In feite is een moderne email een HTML document. Echter kun je niet alles dat in HTML mogelijk is gebruiken. Het beste werkt het nog als je de specificaties van de HTML 1.0 standaard gebruikt.

Daar waar de weergave in de diverse browsers min of meer bekend is, is dat bij email clients zeker niet gestandaardiseerd. Dus je resultaat kan nogal eens afwijken van hetgeen je wilde.

Het bericht waar je op reageerde verwijderde ik per ongeluk.
Maar we wachten af :)

Concreet wil ik eigenlijk een mini maileditor waarin ik (indien mogelijk) de tekst kan opmaken met eventueel ondersteunende plaatjes tabel. Maar als ik het Google orakel mag geloven is dit naar genoeg onmogelijk😜 maar gezien mijn vorige ervaringen met dit forum durf ik het toch te vragen. Hier worden altijd inzichten gegeven die mij weer op weg helpen.
1739950291271.pngdit maakt ie er van,de opmaakis naar genoeg weg.
ik zou graag plaatjes/tabelen toevoegen.

Plaats je document eens met de VBA code die je er voor gebruikt.

Bij "Format Each paragraph" staan er teveel <li> tags die niet gesloten worden.

Één probleem bij HTML is het feit dat er geen foutafhandeling is. De standaard definieert wel hoe een element moet worden weergegeven, maar als er een fout is dan is niet gedefinieerd hoe dit moet worden opgevangen. Dus iedere tool die HTML kan weergeven zal een fout anders opvangen.

In het kader van compatibiliteit (icm email) zou ik <br> vervangen door <br/>

Verder is vbCrLf ook niet iets dat binnen HTML past. Dit ook vervangen door <br/>

Je zou het jezelf makkelijk kunnen maken door hier outlook voor te gebruiken. Probeer dit eens:

Code:
Sub Mail_workbook_Outlook_1()
'For Tips see: https://jkp-ads.com/rdb/win/winmail/Outlook/tips.htm
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object

Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)

On Error Resume Next
    With OutMail
        .Display
        MsgBox "Edit the email message, then click OK here"
        MsgBox .htmlbody
        .Delete
    End With
    On Error GoTo 0

Set OutMail = Nothing
    Set OutApp = Nothing
End Sub

bedankt voor de reacties (ik had gisteren een uitvaart dus nog niet veel kunnen testen helaas) ik hoop dit weekend ergens ;-) . ik weet wel dat het systeem waar ik aan werk (voor mij te complex is om weer een andere werkwijze te implementeren).
de bestanden die ik gedeeld heb zijn ook een destillatie van het grotere geheel.

Maar goed ik ben blij met alle tips en tricks die ik krijg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan