Encryptyprogramma maken in Visual Basic.

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank rijnsburg

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Beste HM-ers,

Ik doen mijn profielwerkstuk informatica over cryptografie. We hebben de opdracht gekregen om in Visual Basic (2010, express) een soort encryptyprogramma (versleutelprogramma) te maken. Ik weet wel wat van visual basic, maar ik ben zeker geen visual basic wonder.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zou eerst willen beginnen een programma te maken die een aantal woorden versleuteld met de ceasar codering (elke letter wordt 3 plekken opgeschoven). a wordt dus een d, een b een e etc. Het gaat me er dus met name om hoe ik die letters moet "uitlezen" en er vervolgens een bewerking op toe moet passen.

Ik hoop dat jullie met kunnen helpen met (een stukje) van de code.

Groeten,

Frank

Cryptografie.JPG

Ik maak dus een invoerveld (te coderen tekst), een uitvoerveld (gecodeerde tekst) en een codeerknop. (wisknop kan elke leek nog wel bijna; daar heb ik geen hulp bij nodig)

Zoiets dus, volgens je opgegeven methode:
Code:
For i As Integer = 1 To Len(Invoer.Text)
    Uitvoer.Text = Uitvoer.Text & Chr(Asc(Mid(Invoer.Text, i, 1)) + 3)
Next

Laatst bewerkt:
Graag gedaan.
Een opmerking erbij is dat de gekozen opschuifpositie, 3 in dit geval, in de Caesar codering zou staan voor de codeletter C.

ik neem aan dat ik ook een invoerveld kan maken en dan het aantal verschuifplekken variabel kan maken, afhankelijk van het in dat vak ingevoerde cijfer?

Precies. Dat vak kan dan de codeletter (Sleutel) bevatten.
In plaats van de nu gebruikte 3 zou je dan het cijfer gebruiken dat bij de ingevoerde letter hoort.
De C is ascii 67
De A is ascii 65

De waarde van de ingegeven sleutel is dan dus Asc(Sleutel) - 64
In het geval van codeletter C is het dus 67 - 64 = 3

Veel plezier ermee :thumb:

Zet je de status van je vraag nog wel even op opgelost?

Is dit niet een beetje simpele encryptiemethode als dit voor een profielwerkstuk is? :confused:

Klopt, maar ik wil graag eerst even een beetje weten hoe ik bewerkingen op de letters toe kan passen, nu ga ik dmv een eigen ontworpen sleutel proberen een codeer en decodeer programma te maken. :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan