Energie zuinig NAS. Kopen of bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter008

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2010
Via een falende CHD3NET en een waardeloze Etrayz toch maar eens op zoek gegaan naar iets wat wel werkt. Op de eerste plaats wil ik kunnen werken vanaf mijn NAS, en is het dus niet alleen louter opslag. De data moet wel veilig zijn, dus dacht ik aan een 4 bay NAS in RAID5. Verder wil ik een webserver draaien en moeten de FTP mogelijkheden ook aanwezig zijn. Kortom, dat wat iedere NAS tegenwoordig kan. Wat als eerste in de buurt komt zijn:
QNAP TS419P W=20MB/s en R=50MB/s
Synology DS410, W=54MB/s en R=115MB/s
Prijzen zonder HD's liggen rond de 450 Euro, dus dat maakt niet veel uit. Als ik men niet vergis zou je in een bedraad Gigabit netwerk maximaal tussen 125MB/s en 150MB/s moeten kunnen halen. Wat mij erg verbaast is dat de Synology ongeveer twee keer zo snel zegt te zijn, terwijl QNAP overal wordt geprezen als de way to go. Hier snap ik al helemaal niets van. Omdat ik er echt van wil werken, met PSD files van zo'n 20MB tot 40MB is snelheid wel belangrijk. Voor de snelheid kom je eigenlijk nogal snel aan bij een QNAP TS439 met een ATOM processor. De prijs stijgt nu al naar 640 Euro, alleen al voor het kastje.

Als het dan zo duur begint te worden, zou zelfbouw nog wel eens interessant kunnen worden, maar begint dat niet enorm energie slurpend te worden? Bovendien, het is niet moeilijk om hardware voor een PC bij elkaar te zoeken, maar voor een energie zuinige NAS wordt het een heel ander verhaal.

Ondertussen ben ik al een paar weken verder, maar heb nog altijd helemaal niks.
In de winkel wordt je ook niks wijzer. Daar kan men alleen lezen wat er op de doos staat, maar dat kan ik zelf ook wel.
Eh, help....

eigenlijk is een energiezuinige pc niet zo heel moeilijk hoor, zorg gewoon dat je geen overbodige onderdelen neemt.

ik kan natuurlijk wel eventjes kijken hoeveel goedkoper het zou zijn om zelf iets samen te stellen?

Ha Mr,

Graag, ik ben benieuwd. Het belangrijkste is voor mij dat de netwerk snelheid zo hoog mogelijk is zodat ik er van kan werken ipv louter opslag. RAID4 met 4 schijven lijkt me wel oke om de veiligheid te waarborgen. Daarbij een verbruik wat niet zo hoog is als een standaard PC.
Ben benieuwd....

Ik heb eventjes een systeempje samengesteld met een dual core athlon processor, 2GB ram, 4x 1TB Samsung F3 schijf met Hot-Swap station (voor in 5.25" bay te steken) als opslagschijf, 1X Western Digital 64GB als boot schijf (extreem snelle schijf) MSI moederbord, 2X PCIe x1 RAID 5 kaarten met elk 2 SATA-300 aansluitingen, 1X Intel PRO/1000 GT netwerkkaart (gigabit ethernet) PCI kaart, 4 Gembird SATA-300 kabels, 1X normale power kabel (zoals voor de oude IDE schijven) aansluiting naar SATA power aansluiting (ik vond geen enkele voeding met 5X SATA power) en een Cooler Master Elite 310 midtower kast.
samen goed voor 693,95 euro. specifieke items en winkelkarretje kan je hier vinden.

met plezier gedaan!

dit is trouwens met en 400Watt voeding, niet zo heel erg energieslurpend dus.

ps: als iemand een opmerking heeft over een bepaald onderdeel: zeg maar hoor, ik ben hier ook maar om te leren :)
pps: alle onderdelen zijn perfect upgradebaar, je kan upgraden naar meer RAM, naar betere processor (tot Six-Core AMD cpu), betere schijven, extra schijven (tot 8 schijven in totaal als je die hot-swap bays erin laat zitten), betere netwerkkaart, ...

Ben je de processor niet vergeten, of kijk ik hier goed overheen?
Als ik me niet vergis maak je gebruik van een standaard moederbord en voeding. Zijn dat per definitie niet direct flinke energie slurpers?

@ mrmusic
Als kant en klaar NAS kijk ik naar 4 bay NASjes zoals een QNAP TS419P en een Synology DS410. Ondertussen heb ik daar de Thecus 4200 aan toegevoegd met een dual core Atom. Ik denk (hoop gezien de hoeveelheid geld) dat een Freecom in vergelijking tot bovenstaande krachtpatsers meer speelgoed is. Als ik dan toch zo veel geld kwijt ben, en nog niet helemaal overtuigd ben dat de snelheid toereikend gaat zijn, kan het geen kwaad om een vergelijking met zelfbouw te doen.

je hebt inderdaad over de processor heen gekeken, die staat er wel degelijk tussen: een AMD Athlon II X2 240 van 2.8 GHz, is minder goed voor een gewone pc maar supergoed voor een NAS servertje. is trouwens ook een OEM processor, dus de kans zit erin dat je nog CPUkoeler apart zal moeten kopen, maar dit ben ik niet zeker.

en deze verbruikt niet zo heel veel, aangezien dit een kleiner moederbord is, zuinige, maag toch goede Harddisks zijn en er geen grafische kaart in moet (onboard dingetje)

en @mrmusic: als ik goed uitreken vragen ze 180 euro per schijf als je die van 2TB neemt tegenover die zonder schijven. 2 Samsung Spinpoint F3 schijven kosten "maar" 120 euro samen. (zie azerty.nl)

Er is mij gevraagd om nog wat extra informatie te geven.

Ik heb mijn draadloos netwerk juist vervangen door een bedraad 1Gb netwerk. Hieraan hangen twee 1Gb PC’s, een oude 100Mb PC en een laptopje wat meestal draadloos wordt gebruikt. Verder hangt er nog een laserprinter en inkjet printer aan het netwerk. Alle PC’s zullen wel eens gebruik maken van de opslag capaciteit van de NAS, maar alleen de beide 1G PC’s gebruiken de NAS om van te werken. Op het moment heb ik twee WD caviar green HD’s van 1,5TB in mijn immer falende Etrayz zitten, en die gaan mee over naar de hopelijk wel goed functionerende NAS, samen met 2 nog nieuw aan te schaffen WD caviars.

Over een budget heb ik niet echt nagedacht. Ik begon met kijken naar QNAP, Synology, Thecus die kaal tussen de 450 en 525 liggen. Al zoekende naar een NAS waar goed en snel van te werken valt kwam ik richting de 1000Euro. Hierbij kreeg ik het gevoel dat ik aan het doorschieten was. Mijn PC komt niet eens in de buurt van zo’n bedrag. Daarom vraag ik me af wat het kost om zelf een NAS te maken die de maximale snelheid kan benaderen, en toch net zo energie zuinig is als een fabrieks NAS zou zijn.

MrPsycho heeft een goed schot voor de boeg gegeven. Ik ben aan het kijken of dit is wat ik zoek. Alle verdere adviezen zijn meer dan welkom.

In principe kunnen die kosten nog wel een stukje terug. Als ik zo kijk naar bijvoorbeeld het Hardware.info advies voor een thuisserver zit je al redelijk in de goede richting.

http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/bpyfZpthag/viewconfig/

Met een beetje aanpassen kan dat toch best een leuk NAS systeempje worden.

Azerty winkelmandje

Prik daar nog twee harde schijven bij (desnoods direct de nieuwe meebestellen) en je hebt een leuke, zuinige NAS in huis. Kastje en eventueel andere hardware is natuurlijk nog prima te veranderen of toe te voegen. Snelle boot schijven zijn niet nodig, hotswap bays zijn leuk maar je kan net zo goed even de kast openschroeven. Moederbord heeft vrijwel alles onboard zitten.

Laatst bewerkt:
Nou nou, 270 Euro voor een snelle nas zonder schijven, dat is een koopje.
Ik heb nog wel een paar vragen.

Na wat speuren op motherboard-reviews.com kwam ik de volgende regels tegen:
“Due to the windows XP/Vista limitaiton, the RTAID array with the total capacity over 2TB cannot be set as a boot disk.
A RAID array over 2TB can only be et as a data disk only”
Dus ik prik vier SATA schijven in het bord, configureer deze als RAID5 (waarschijnlijk in de bios), en kan geen OS meer installeren. Hoe moet dat dan? Of is FreeNas van zich zelf al een OS?

Op dezelfde site zie ik dat alleen al het moederboard in de idle mode 72W verbruikt. Vind ik op zich al erg veel in een idle mode, maar weet niet of dit ook daadwerkelijk veel is. Is hier nog wat aan te doen?

Waarom geen software RAID5 onder Linux/FreeNAS? Beter te configureren en nog sneller ook.

Verbruik van het moederbord in idle heb ik niet echt op gelet, wel is het zo dat als je de ongebruikte onboard hardware zoals een geluidskaart uitschakelt in het BIOS je nog een aantal watts kan winnen. Verder is de boel natuurlijk automatisch te onderklokken (C1E, Cool 'n quiet) waardoor het verbruik alleen maar meer terug loopt. Het blijft misschien iets meer dan een NAS, maar wel met stukken betere performance.

@Dillondarko: ja dat is onderdaad ook nog een goed systeempje, maar ik zou toch wel een aparte RAID kaart en netwerk kaart gebruiken: dit ontlast je CPU (netwerkkaart) en de onboard RAID chipset is zo crappy als wat: bij de PCboer waar ik soms eens help krijgen we bijna constant zelfbouwes binnen waarvan de RAID chip na enkele weken gebruik al begint te falen bij het lezen/schrijven.

Ook zou ik aanraden om een kleine, zuinige / snelle schijf te gebruiken die niet in de RAID opstelling zit voor linux/freenas bootschijf te gebruiken.

@Dillondarko: ja dat is onderdaad ook nog een goed systeempje, maar ik zou toch wel een aparte RAID kaart en netwerk kaart gebruiken: dit ontlast je CPU (netwerkkaart) en de onboard RAID chipset is zo crappy als wat: bij de PCboer waar ik soms eens help krijgen we bijna constant zelfbouwes binnen waarvan de RAID chip na enkele weken gebruik al begint te falen bij het lezen/schrijven.

Vergeet niet dat al die losse apparaten (ook als ze niet worden gebruikt) stroom gaan kosten. Bovendien, we zetten er niet voor niets een CPU in, welke verder toch weinig of niets hoeft te doen. Kan prima gebruikt worden voor netwerk (niet eens zo heel belastend tenzij je met Windows Networking aan de slag gaat, maar in de configuratie enkele posts terug kan dat prima hebben) en ook RAID kan ie prima afhandelen.

Bedenk wel, de onboard RAID functie op moederborden is fakeraid, dat wil zeggen er wordt gewoon een controller met 1 groot volume geëmuleerd. Er zit dus helemaal geen RAID chip op, gewoon een stukje software in de southbridge en je BIOS. CPU doet het rekenwerk en voila, we hebben RAID.

Linux Software RAID past ongeveer hetzelfde trucje toe, maar is even een pak beter configureerbaar, sneller en simpeler in gebruik.

Wat betreft het falen bij lezen en schijven bij door het moederbord gebruikte fakeraid: kan aan de schijven liggen, een slechte configuratie van de controller of de gebruikte drivers. Chipsets begeven het niet heel snel.

Ook zou ik aanraden om een kleine, zuinige / snelle schijf te gebruiken die niet in de RAID opstelling zit voor linux/freenas bootschijf te gebruiken.

Denk niet dat een WD Raptor nou echt zo zuinig is... Is bij software RAID niet eens nodig, al mag het natuurlijk best. Weglaten van die schijf kan wel snel een watt of 10 schelen.

Gaat dit slim zijn/werken?

Met de gegeven voorzetjes en niet geteisterd door enige mate van DIY NAS bouwen ben ik toch eens verder gaan kijken. Ik ga voor snelheid, zekerheid en energie zuinig. Natuurlijk, omdat ik Nederlander ben, moet het goedkoop zijn.
Ik heb het volgende bij elkaar gesprokkeld.

- Highpoint Rocket RAID 3510 met backup
Volledige echte RAID kaart voor 4 SATA drives met PCI express connector

- Point of view ION-MB330
Met Atom 330 dualcore 1,6GHz
Is een low power bordje

- 1GB geheugen, geen idee wat voor type dit moet worden.

- Be quiet BQT L7-300W
Stille voeding met een rendement van 87%

- Simpele HD voor het systeem

- 4x WD Cavia Green 1,5TB

Het geheel gaat draaien met FREENAS

Wat is het oordeel hierover?

een point of view motherboard? ik denk dat dit niet echt een van de beste is, of komt dit gewoon omdat ik nog maar weinig ergens moederborden van dit merk heb zien staan bij review, preview enz.?

Denk niet dat een WD Raptor nou echt zo zuinig is... Is bij software RAID niet eens nodig, al mag het natuurlijk best. Weglaten van die schijf kan wel snel een watt of 10 schelen.
ik zei: zunig / snel, niet zuinig En snel ^^. alhoewel die WD Raptor niet echt zo'n slurper is hoor, ie verbruikt ongeveer evenveel als die Samsung F3 schijven (ie moet sneller draaien, maar daarentegen moeten er wel wat minder lagen apart draaien)

>> een point of view motherboard? ik denk dat dit niet echt een van de beste is,
>> of komt dit gewoon omdat ik nog maar weinig ergens moederborden van dit merk
>> heb zien staan bij review, preview enz.?
Het is een beetje moeilijk om aan de juiste informatie te komen als je niet voldoende inzicht hebt in de zaken die er echt toe doen. In combinatie met de waardeloze informatie die je in de winkel kunt verkrijgen wordt het een beetje lastig. Ik kwam tot dit MB via:
http://nas.kievit.me/nas-specs
Verder vond ik nog wat op:
http://tweakers.net/productreview/12575/point-of-view-ion-mb330.html

Ik sta open voor iedere betere optie...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan