• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Energieverbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vulcan 1500

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2006
Ik heb een uitgebreide tabel, waarin dagelijks de slimme meter data inclusief verbruik warmtepompboiler, hybride warmtepomp, opbrengst zonnepanelen en graaddagen worden geïmporteerd vanuit de datalogger. In deze tabel zijn onder andere ook de kosten voor energie opgenomen. Verschillende grafieken zijn aan deze tabel gekoppeld (draaitabel/grafiek). Graag wil ik nu een grafiek toevoegen die gedurende de laatste 12 maanden per maand de cumulative waarde geeft voor het afgelopen jaar. Elke maand van de laatste 12 maanden moet het totaal van bijvoorbeeld verbruik hybride warmtepomp gedurende de afgelopen 12 maanden geven. Graag advies en bij voorbaat dank.

Bedoel je daarmee " Wil je dat eens maken voor mij?"

En wat heb je al geprobeerd of gevonden?

Ik zie geen uitgebreide tabel.

Bedankt voor de verschillend reacties.

Mijn vraag is overigens niet om het te maken, maar om me te helpen met een plan van aanpak. Mijn kennis van Excel is redelijk en ik wil me nog graag verder ontwikkelen. Dat vind ik leuk en tijdens de wintermaanden heb ik daar ook tijd voor.

Mijn bestand is erg groot. Om die reden heb ik een deelbestand gemaakt. Namelijk, de afgelopen twee jaar tot en met gisteren. De kopregel spreekt voor zich en bestaat uit drie delen, datalogger, stroom en gas. Een keer per week lees ik de datalogger uit en neem de data van de afgelopen week over in het bestand. De data betreft de tellers van de slimme meter (T1 en T2 dal en piek levering stroom, T3 en T4 dal en piek teruglevering stroom, T gas levering gas) en de separate meters voor verbruik cv-ketel (T-CVK), verbruik warmtepompboiler (T-WPB), verbruik hybride warmtepomp (T-WPK) en opbrengst zonnepanelen (T-Zon). Uit de datalogger komen ook het aantal graaddagen en die worden in het bestand ook getotaliseerd. Daarnaast, maar dit is voorlopig nog van ondergeschikt belang, neem ik de stand van de watermeter o, die ik een keer per jaar doorgeef aan de leverancier, ook op in het bestand. Onder de delen stroom en gas wordt met behulp van de tellers het verbruik per dag bepaald. Daarnaast wordt uit de opbouw van de energieprijzen (niet meegenomen in het geleverde bestand) de prijs per kWh stroom en m3 gas berekend. Dit bestand is nu bijgesloten. Overigens, om foutmeldingen te voorkomen, zonder formules met uitzondering van het totaal aantal graaddagen.

Het bestand is dus veel breder dan gegeven (opbouw prijzen voor stroom en gas van leverancier en netbeheerder, prijsplafond voor 2023 en betaalde voorschot). Daarnaast verschillende tabbladen met samenvattingen voor een gegeven periode, vergelijken van deze periode met voorgaande jaren en een prognose van het lopende contractjaar. Ook verschillende draaigrafieken op andere tabbladen om verder inzicht te geven.

Een aantal tellers beginnen tijdens de looptijd van het bestand zich te vullen, omdat ik vooral in 2023 een aantal stappen (nieuwe ketel, warmtepompboiler, hybride warmtepomp) heb kunnen laten installeren. Dit is door leveringsproblemen op verschillende momenten in het jaar uitgevoerd.

In mijn plan van aanpak van de eerdere vraag, loop ik al snel tegen een probleem aan waar blijkbaar mijn kennis nog te kort schiet. Op een tabblad geeft ik een start en einddatum van een te beoordelen periode op. Voor die periode doe ik de gebruikelijke zaken, zoals verbruik en kosten. Dit loopt als een trein.

Mijn wens is nu om gebruikmakend van de einddatums de cumulatieve verbruiken van bijvoorbeeld stroom per maand te laten zien, maar per maand moet het wel het verbruik van het afgelopen jaar tot en met die maand zijn. Zoals beschreven, voeg ik per week een extra week data toe en schuift de einddatum een week op. Deze wijziging moet wel meegenomen worden in dit probleem.

Ik moest er even voor gaan zitten, dus het verhaal is ook wat langer geworden. Als ik nog niet duidelijk ben laat me dat dan ook weten. Bedankt alvast.

Bijlagen

Het belangrijkste is natuurlijk de helderheicd waarmee je de gewenste overzichten weet te specificeren.
Handig is ook te vertellen wat zo'n analyse oplevert (eventuele akties).
Van daaruit kan dan teruggeredeneerd worden.

Ik zou gebruik maken van E (voor elektriciteit en afzien van het woord 'stroom"), G voor gas en W voor water
Verder dan N voor normaaltarief en D voor daltarief (hoe onzinnig dat onderscheid ook is).
In de bijlage uitgesplitst per jaar en maand.

Bijlagen

Bedankt voor de reactie.

Mijn doel is om tot en met de gegeven einddatum de twaalf maanden te bepalen (bijvoorbeeld als de einddatum 13 september 2023 is de maanden oktober 2022 tot en met september 2023) en per maand de cumulatieve waarden van het verbruik van elektriciteit en gas van het volle jaar tot en met de betreffende maand. Die cumulatieve waarden wil ik vervolgens delen door het aantal gemeten graaddagen in dat jaar om te komen tot de kentallen kWh/graaddag en m3/graaddag. Hierdoor zie ik per maand de ontwikkeling van deze waarden over een jaar, waardoor de invloed van de veranderingen in het verwarmingssysteem (huis en tapwater) en de invloed van het weer beter opgenomen worden in deze kentallen.

De bijgesloten tabel van snb is een consolidatie per maand van het verbruik van elektriciteit en gas. Ik wil op deze plaats het verbruik van het volle voorafgaande jaar tot en met die maand.

Dat doe je toch eenvoudig door die maanden te filteren in de draaitabelgrafiek ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan