Engenius ECB9500

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, je moet het ip-adres anders maken dan dat van de router Linksys, maak er bijvoorbeeld 192.178.1.5 van. Het gaat er vervolgens om dat de router zelf geen ip-adressen meer gaat uitdelen en dat daar DNS en DHCP uit staat, je AP gaat dit voortaan regelen. Vervolgens moet je in je AP DHCP en DNS aanzetten (tenzij je alle apparaten in huis een statisch IP gaat geven, maar dat is voor later misschien). Vervolgens router in AP pluggen en het zou moeten werken. Je moet alle verbindingen van met je router opgeven (anders heb je daar geen internet) en geef de nieuwe verbinding (in AP) een iets andere naam (bijvoorbeeld nieuwe verbinding/verbinding1 oid), zo weetj e of je het goede netwerk verbindt.

BIJ DEFAULT GATEWAY MOET JE HET ADRES VAN JE ROUTER (192.168.178.xxx) INVULLEN.

Laatst bewerkt:
Sorry, het gaat mij even te snel met de ip-adressen.

Ik weet niet of je het geduld op kunt brengen, om het in stappen te kunnen doen.

Ik kan je iedere keer als het nodig de schermpjes naar je toe sturen.

- Als eerste heb ik de AP gereset
- In het Lan menu het ipadres van de router ingetikt 192.168.1.1
- Bij operation mode Access Point gekozen
- Dan vraagt hij of ik de router functie moet enablen of disablen

Hier het plaatje en ik wacht op jouw antwoord

operation mode.PNG

Daar moet je Router mode aan zetten (>enabled). In je vorige post had je een screen gestuurd met waar je IP in moest vullen e.d. Daar moet je het IP invullen voor je AP en verder.

Je had in je vorige bericht gezegd: "Ok, je moet het ip-adres anders maken dan dat van de router Linksys, maak er bijvoorbeeld 192.178.1.5 van"

Bedoel je daarmee : het ipadress van de AP (192.168.1.2) of het ipadress van router (182.168.1.1)

Sorry ik ga even weg, mijn vrouw roept om hulp bij mijn schoonmoeder. Ik straks terug op de lijn

Daar bedoelde ik het ip van de AP mee. Op het een na laatste plaatje dat je geüpload had, stond de mogelijkheid tot invullen daarvan.

Hoi AnreazZz,
Is dat je werkelijke voornaam, of moet ik je noemen zoals het hierboven staat.

- Ipadres van de AP veranderen ging niet.
- AP gerest en weer opnieuw begonnen
- Router mode geenabled. Er kwam ineens een DHCP menu bij.
- Dit keer ben ik even in de Client Bridge Mode gebleven, want als ik de Access Point mode kies, dan schakelt hij door naar mijn router
- Ik heb wat plaatjes gemaakt van diverse menu's
- Misschien kun jij aangeven, wat ik bij deze menu's moet invullen
- Mijn netbook staat naast de AP, maar ik zie alleen nog maar de linksys als draadloze verbinding staan

Client Bridge Mode Admin menu-1.PNGClient Bridge Mode DHCP menu-1.PNGClient Router Mode-1.PNGClient Bridge Mode Status menu-1.PNG

hallo bruggeling. jouw bijlage internetprotocol.PNG verwijst naar IPv6. dat kunnen we hier niet gebruiken. Op deze link staat duidelijk hoe je een vast IPv4-adres in windows 7 dient te configureren http://www.alcadis.nl/files/Support...echnote IP Adres instellen Windows 7 - NL.pdf
't is een lange link, ik hoop dat je er geraakt.
Als we de ECB even buiten beschouwing laten, werkt alles nog goed als je alleen via de linksys gaat (zowel draadloze als bedrade internet toegang)?
't wordt wel moeilijk als hetgene jij in de userinterface ziet afwijkt van de manuals. Ik begrijp dat er haast bij is dus kan je niet op assistentie rekenen waar je die ECB gekocht hebt?
Ik zoek ook nog verder of er iets beters qua info te vinden is maar als je verder "experimenteert" met de instellingen nog een paar adviezen:
1/ doe configuratie instellingen alleen dmv een kabel tss je pc en de ECB of router, nooit draadloos.
2/ als DHCP in je linksys aanstaat wat bijna altijd het geval is, dien je te controleren in welke range deze adressen uitdeelt.
3/ De DHCP functionaliteit in de ECB dien je dan tevens UIT te schakelen. Je wil geen 2 toestellen op je netwerk die elk adressen staan uit te delen.
4/ en nogmaals IPv6 instellingen kunnen we nergens gebruiken, schakel de vinkjes in deze instellingen van je netwerkadapter gewoon uit.

Misschien tot later met een 2de post.

Eerst voor je allebei de info : DE ECB (AP) HANGT AAN DE ROUTER EN NIET ANDERSOM.

Want aan mijn router hangt mijn PC, PC van mijn zoon, mijn Nas en dus de ECB.

In mijn laatste berichtje met de verschillende plaatjes ben ik in de Operation Mode overgeschakeld naar de Access Point mode.
Hij telde een halve minuut af en startte daarna door naar mijn linksys router.

Toen was de vaste lijn van mijn internet van de de linksys-router ook weg en kon helemaal niets meer.

In de ECB (AP) kon ik niet meer komen.

Ik ga weer opnieuw beginnen. Ik zal eerst de opdrachten doen en daarna alles configureren en als laatste hem in de Access Point modus zetten, waar hij nu nog in staat.
De netbook ziet de ECB (AP) nu wel als de Enginius9AB1CC, maar heeft geen internettoegang.

Ik zal morgen wel proberen die zaak te bellen (op Texel), waar ik hem gekocht heb.

Sorry Contrazoom, in de link die je hebt gegeven staat daar er aan de IPv6 een ip-adres wordt gegeven. Jij hebt het over de Ipv4.
Welke moet ik nu nemen en moet ik er anders een verwijderen.

Verderop in de link staat, dat "het volgende Ipv6-adres moet worden ingegeven" . Het ip-adres dat moet worden opgegeven staat in de handleiding van het produkt.
Ik weet niet welk ip-adres ik daar moet ingeven.

Contrazoom, ik heb in de ECB de DHCP server gedisabled.

Wat moet ik nu bij onderstaand scherm invullen:

client router mode DHCP.PNG

Nog even voor jouw informatie: de range die de router uitdeelt is: 192.168.1.100 tot 192.168.1.148

Sorry, ik had nog even je bericht voor de 2e keer doorgelezen en zag dat ik het ipv6 protocol moest uitvinken.
Blijft nog de vraag staan welk ip-adres ik moet invoeren

bedoel je in de pdf met de titel "ip adres instellen windows 7"? Onder pt.8 staat toch dat je Internet protocol v4 dient te selecteren??
nu verder
ik ga nu haaks in tegen de tips van Andreazz (lees er de sticky 2 routers op 1 netwerk op dit forum er maar eens op na).
Probeer eerst alles terug te zetten naar de toestand die er was voor de ECB zodat je internet toegang via de linksys dus op alle vlakken terug werkt.
Bij de onderstaande instructies verwijs ik telkens naar de versie 2.0 manual. Doe deze configuratie instellingen met volledig uitgeschakelde linksys (de stroom eraf dus). Je pc of netbook met een kabel op de ECB
Pag.9 hier staan de instructies voor het vaste ip-adres (weliswaar voor xp maar met de andere link in mijn vorige post heb je dit voor windows 7
Pag.16 System>>operation mode selecteer AP en zet router function op DISABLE (en niet op enable zoals in de post van Andreaz). Klik op apply
De ECB zal nu die modus opladen
Pag.18 en 19Klik op Basic en in Wireless menu. Bij ESSID1 vul je de naam van je draadloze netwerk in.
Autochannel op enable en klik op apply
Pag.21 Wireles menu >security link zet de encryptie op disable (dit is enkel voor testdoeleinden en dient later naar WPA aangepast te worden)
klik op apply
Pag. 49 Network menu > bridge type zet je op "Dynamic IP"
spanning tree weet ik niet zeker maar denk dat dit op enabled zetten geen probleem gaat geven.
Op pag. 50 spreken ze dan nog over DHCP server instellingen maar dat zie ik dan niet meer in de menu screenshots vd manual. In alle geval als er bij jou daar nog iets in die sectie over DHCP staat zet die dan op disable. klik apply.
de andere instellingen laat je default staan.

ik zou de ecb nu even powercyclen (stroom eraf 10 seconden wachten en terug aan, tenzij er een on/off knop op het toestel zit natuurlijk.
probeer nu even (nog steeds met je pc vast verbonden) of je nog in de interface vd ECB kan geraken? Het zou kunnen van niet door de ingreep op pag.49.
Als het wel lukt, prima. koppel de kabel los en probeer nu draadloos verbinding te leggen met de ECB, je zal de encryptie op je draadloze adapter dan wel op "open" moeten zetten en tevens een vast ip-adres op de draadloze adapter zetten (verschillend van deze op de bedrade netwerk adapter). Zie of je de ECB kan pingen dmv zijn IP-adres of dat je terug op de interface kan geraken?

Ik zal al verschillen in jullie berichtjes.

Mijn wekker gaat morgen om 5.30 uur.

Geweldig bedankt voor de laatste tip.
Mijn systeem draait prima op de linksys nu en de netbook doet het prima op de draadloze netwerkverbinding.

Sorry, dat ik het nog even vraag, maar moet ik evengoed het ipv4 protocol wijzigen met een vast ip-adres, want ik weet allemaal niet wat ik daar moet invullen.
Ik laat het voorlopig nog even zo staan.

Nogmaals bedankt en ik hoop, dat je morgenavond weer online bent.

Morgen ga ik als eerste de kabel omzetten en opnieuw configureren

Contrazoom,

Ik heb op mijn werk even 10 minuten gevonden, om je alvast wat vragen te stellen.
Wat voor jou natuurlijk automatisch, is voor mij misschien nog helemaal onbekend.
Ik doe mijn best om het te begrijpen.
Ik heb die zaak waar ik hem gekocht heb al ee mailtje gestuurd en hij is telefonisch alleen 's avond bereikbaar.

Het eerste stuk van je verhaal begrijp ik goed.
Daarna komen de vragen:
- Pagina 19: Bij ESSID1 de naam van mijn draadloze netwerk. Staat deze naam toevallig in de linksysrouter of kan ik deze zo opvragen?
- Verder kan ik het allemaal wel goed volgen
- De laatste alinea begrijp ik niet helemaal. Bedoel je met draadloze adaptor: netbook, ipcamera, laptop, enz?
- Wat bedoel je met ecryptie op de draadloze adaptor.

Ik heb misschien nog wel een vraag, maar ik ga eerst stap voor stap de boel in orde maken.

hier nog even de screenshot vd pdf uit die linkBekijk bijlage 163625 Je ziet dat "Internet protocol versie 4 (TCP/IPv4) in 't blauw gemarkeerd is, dus geselecteerd. IPv6 staat er boven maar dat staat niet in 't blauw en heb je dus niet met de muis geselecteerd. Dan klik je op eigenschappen en selecteer je onder pt 10 "het volgende ip adres gebruiken en vul daar bv in 192.168.1.10 in en voor subnet mask 255.255.255.0 bij default gateway of dns hoef je niks in te vullen. bovenstaande doe je dus voor je bedrade netwerk adapter van je pc. Waar ik dan op het einde van mijn vorige post zeg om een vast ip-adres op je draadloze adapter te configureren, zal je eveneens de bovenstaande procedure moeten volgen mar vul dan bv 192.168.1.11 als adres en subnet masker 255.255.255.0. Het was trouwens goed van ja om me even de DHCP range van je router mee te geven.
ter info een ipv4 adres bestaat uit 32 bits en schrijven we dus in het formaat 192.168.xxx.xxx, een IPv6 adres bestaat uit 128bits en mochten we dit op een gelijkaardige manier moeten ingeven zouden we 16 cijfercombinaties gescheiden door puntjes moeten gebruiken.

Terwijl ik deze post aan het schrijven was, zie ik nu jouw post. Om op je vragen te antwoorden. De naam van je draadloze netwerk kan je zien in de router maar eveneens op je pc als je draadloos werkt, klik op het icoon in je systeemvak dat ik met de blauwe pijl aangegeven heb system tray.PNG. In normale omstandigheden zul je bovenaan de naam van je draadloze netwerk zien staan met als status verbonden. Er zit toch wel een vaste netwerkadapter in je netbook? Dit is waar je de kabel tussen de ecb en je pc aansluit. Je NAS zit ook met zo'n kabel aan je router. Draadloze adapter zit ook in je pc. Als je op datzelfde icoontje klikt (dat met de blauwe pijl aangeduidt) zie je onder in dat venster 'Netwerkcentrum openen", klik daarop. In het daaropvolgende venster, heb je dan linksboven "adapterinstellingen wijzigen", klik daarop en dan krijg je een overzicht van alle adapters in je pc. Bij mij ziet het resultaat er dus zo adapter overzicht.PNG. Je kan hier ook rechtsklikken op de lan-adapter, eigenschappen selecteren en net als op dat pdf document een vast ip-adres aan je adapter geven.

qua encryptie; je werkt toch al draadloos met je Linksys? Stel nu dat iemand van buitenaf ook draadloos op je router wil surfen, zou hij dan geen paswoord moeten opgeven om verbinding met je draadloze netwerk te kunnen leggen? Het leidt me iets te ver om dit hier uit de doeken te doen maar lees het hoofdstukje wireless security uit je linksys manual er even op na.

Beste Contrazoom,

Je hebt er maar weer een hele hoop werk aan.

Ik heb een mailtje terug van de leverancier en deze wil mij vanavond wel helpen, via een skype-verbinding en met teamviewer neemt hij mijn pc over.

Vind je het goed, als ik hem eerst zijn gang laat gaan. Mocht het eventueel lukken, kan ik jou verslag doen, van wat hij allemaal heeft gedaan.

Voor mij een hele leer en misschien steek jij daar ook nog wat puntjes van op.

graag gedaan. Als ze het kunnen oplossen, post dan even hoe ze het hebben gedaan, dan heeft iemand anders er misschien ook wat aan. Op andere fora heb ik trouwens ook heel wat mensen gevonden die problemen hebben om die ECB werkende te krijgen. Zeker met zo'n onduidelijke handleiding.

Hoi contrazoom,

Na 2 uur bezig geweest te zijn, waren we er eindelijk uit.

Het heeft nogal wat gehouden, maar we zijn er uit.

Als je bij Operation mode kiest voor AP, maakt de Enginius automatisch het ip-adres 192.168.1.1 aan. En dat adres heeft de router ook.
Dat gaf dus een conflict.

We hebben de Enginius met een kabel gekoppeld aan de router (linksys).
Ik heb nu een krachtig singaal, wat ik zelfs buiten ook nog heb.

Ik zal de Enginus naar de 1ste verdieping toe halen, dan heb ik nog een beter signaal.

Ik echter mijn router gisteren gereset en nu ben ik de port forwarding van mijn ip-camera's kwijt. Ik had de router niet gebackupt.

Nu dus weer een hele uitzoekerij met het portforwarden.

Ik hoop, dat ik daar nu nog uitkom, maar daar is geen haast bij.

Als je nog wat wilt weten, geef dat dan maar aan over bepaalde instellingen misschien.
Ik kan nog wat plaatjes maken.

Is er voor het poort forwarden ook nog een hulpforum. Of kan ik de vraag bij jou ook kwijt.

Op mijn eigen netwerk zie ik de camera's wel, maar het gaat er om, als ik op vakantie ben, dat ik dan de camera's ook wil zien.

Ik ga morgen op mijn werk kijken of ik daar vanuit mijn router en zo de camera's kan benaderen.

Nogmaals bedankt voor je hulp en assistentie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan