• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Enkel gefilterde cellen gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomV89

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2022
Waarschijnlijk een niet al te moeilijke vraag, maar na 1,5u zoeken nog niets gevonden op het internet.

Ik heb in een eerste werkblad een lijst van 6 kolommen en 100 rijen met gegevens. Nu staat hier een filter op en wil ik uit 3 kolommen gegevens halen in een tweede werkmap, maar dit dus ook na het gebruiken van de filter en dan enkel van de gefilterde rijen. Wanneer ik de filter toepas neemt excel uiteraard ook de verborgen cellen over, en dus niet enkel de gefilterde cellen zoals ik zou willen.

Ter illustratie: Als ik 100 rijen heb, en de filter toepas vanuit de dropdown rij en in werkblad 1 enkel rijen 35 tem 45 en 65 tem 75 worden weergegeven wil ik ook enkel de waardes uit deze rijen en meer specifiek uit de geselecteerde 3 van de 6 kolommen gekopieerd hebben naar mijn tweede werkblad. Wanneer ik dit nu doe krijg ik gewoon de waardes gekopieerd beginnend vanaf rij 2 (eerste rij onder de filter).

Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Tom,

Welkom op Helpmij.nl.

Begin eens met het posten van een Excelbestand waarin de genoemde situatie voorkomt

Plaats een voorbeeldbestand, dat maakt het een stuk gemakkelijker voor de helpers.

Excuses, hierbij een voorbeeldbestand.
In werkblad 1 staan dus de gegevens, werkblad 2 heel simplistisch een kopie van de gewenste kolommen. Wanneer ik nu een filter activeer (bv enkel keuken) blijft werkblad2 alles weergeven, ook de verborgen cellen. Ik zou dus steeds enkel de cellen willen weergeven gebaseerd op de filter.

Bekijk bijlage 366927

Subtotaal functie had ik ook gevonden, maar ik wil dus geen som maken. Ik wil telkens gewoon de gewenste gefilterde cellen weergeven daar en wanneer er geen filter geactiveerd is alle cellen binnen het bereik.

bestand is niet goed toegevoegd.
bestand toevoegen via: Geavanceerd > paperclip

Office 365 kent de functie 'FILTER'
Kun je daar iets mee?

Bijlagen

Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht om de filter in plaats van in het "bronwerkblad" te plaatsen in het resultatenwerkblad. Mijn excel-kennis is hier vrees ik helaas ook wat beperkt voor.

Nu is het probleem hierbij dat ik in het bronwerkblad wil kunnen filteren op kolom A en B (Soort en afdeling), maar in het resultatenwerkblad als resultaat van deze filter enkel kolom C, D en F wil weergeven. Ter verduidelijking adhv het voorbeeldbestand, ik zou dus willen kunnen zoeken op soort of afdeling en dan de resultaten hiervan weergeven onder een etiket met gegevens van kolom naam, leverancier en BAR-code.

Ik ben hiermee verder proberen gaan maar het heeft voor mij toch niet het gewenste resultaat.
Hieronder het reële bestand waarin ik aan het werken ben:

- Ik zou dus vanuit werkblad 'Bronbestand kosten' kolom C, D en F willen kunnen importeren naar werkblad 'schaplabels' in de layout die daar staat (en later ook etiketten onder een andere layout). Liefst zou ik dit doen zodat wanneer ik in werkblad 'bronbestand kosten' een filter gebruik enkel de gefilterde rijen naar het werkblad 'schaplabels' worden geëxporteerd en de verborgen rijen die wegvallen door de filter genegeerd worden. Als ik nu een filter inschakel blijft hij gewoon de verborgen rijen tonen in het andere tabblad in plaats van de gewenste gefilterde

- Nu heb ik in de huidige invulling bij het doortrekken van mijn formule in tabblad 'schaplabels' ook gemerkt dat om 1 of andere reden kolom G en I steeds eerst 1x gekopieerd wordt met dezelfde waarde en dan pas de formule wordt doorgetrokken naar de volgende. Hierdoor worden kolom A en C steeds dubbels van G en I in plaats van dat de formule automatisch ineens doortrekt.

Bijlagen

Op deze manier gaat het niet lukken ook al omdat je, als ik het goed begrijp, etiketten van verschillende leveranciers tegelijk wilt afdrukken.
Misschien dat het wel via VBA lukt maar daar heb ik niet genoeg verstand van.

Op deze manier gaat het niet lukken ook al omdat je, als ik het goed begrijp, etiketten van verschillende leveranciers tegelijk wilt afdrukken.
Misschien dat het wel via VBA lukt maar daar heb ik niet genoeg verstand van.

Bedankt om het nog een keer te bekijken. Zou dit wel lukken als ik de leverancier achterwege laat en dus enkel naam van het product en barcode op de etiketten zou zetten?
Leverancier is van minder belang hiervoor dus deze kan ik zeker weglaten.

Nee ook niet, want je kunt slechts een filter doen op 1 artikel of 1 leverancier

Nee ook niet, want je kunt slechts een filter doen op 1 artikel of 1 leverancier

Bedankt voor het antwoord.
Kan ik het tweede probleem wel oplossen los van het filteren zodat ik dit wel volledig kan doortrekken zonder dat de laatste cel telkens eerst wordt gekopieerd naar kolom A?

Dit komt doordat je 3 etiketten naast elkaar hebt en maar 2 regels onder elkaar.
Voeg 1 regel onder het etiket toe en verberg deze regel daarna om de juiste layout te behouden.

Even terugkeren naar je oorspronkelijke wens, misschien?
Doe in het bestand eerst wat je maar wil (filteren in A en/of B dus) en druk vervolgens op de knop.
Ik heb het met nogal rudimentaire code aangepakt ter bevordering van de begrijpelijkheid.

Bijlagen

Even terugkeren naar je oorspronkelijke wens, misschien?
Doe in het bestand eerst wat je maar wil (filteren in A en/of B dus) en druk vervolgens op de knop.
Ik heb het met nogal rudimentaire code aangepakt ter bevordering van de begrijpelijkheid.

U bent officieel mijn held! Dit is exact wat ik wou bereiken, maar helaas is mijn kunde hiervoor te beperkt.
In de hoop dat ik niet overdrijf met mijn vragen, zou het mogelijk zijn om in bijgevoegd bestand onder de knop schaplabels een knop etiketten te plaatsen die dan naar het werkblad etiketten hetzelfde doet maar in die andere opmaak die ik er heb in gezet?

Alvast enorm bedankt voor wat u reeds gedaan heeft!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan