Enkele vraagjes over "CMS'en"

Status
Niet open voor verdere reacties.

toetsenbord

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
158
Hallo,

Na enkele dagen te googlen, ben ik heel wat meer te weten gekomen over CMS.
Toch had ik nog enkele vraagjes, die ik niet (meteen) op google kon vinden.
Stel nu, dat een webdesigner het CMS-programma Drupal gebruikt voor zijn klanten.

Dus hij maakt zijn site toch eerst in bv. Dreamweaver, Expression Web, Notepad ++ ... en daarna importeert hij ze in het cms-programma ? (zeg als het fout is hee :D)

En dus de eerste vraag: Hoe kan ik eigen pagina's (met volledig behoud van lay-out (plaats van navigatie en andere onderdelen, kleuren etc.)) in Drupal importeren ?

Tweede vraag: Kan ik al inhoud schrijven in het design-programma (Expression Web etc.) en in Drupal aangeven dat dat bepaalde tekstje inhoud is?

Derde vraag: Kan je alles behalve de inhoud beveiligen, zodat de klant dat niet kan aanpassen ?

Laatste vraag: Met welke CMS werken jullie ?

Hopelijk willen jullie mij helpen :d
Dank bij voorbaat,
Toetsenbord
 
Een webdesigner bouwt een theme (thema/template) waarmee het CMS overweg kan. De layout wordt dus rondom een template gebouwd, welke code voor het CMS bevat. Nadat je een template hebt gebouwd kun je in de backend van je site (in het CMS) eenvoudig content toevoegen, dat hoeft en kan dus niet handmatig via een designprogramma. Ik heb geen idee of het beveiligen van alle template files mogelijk is, denk t haast niet en waarom zou je: de klant betaalt voor zijn systeem en dus heeft de klant recht op het bewerken van de bestanden. Het is net als wanneer jij een schuurtje laat bouwen door een aannemer (de webdesigner) en daarna kan je toch ook nog wat dingen aan het schuurtje veranderen (ander dak, etc.)? Ik zelf gebruik al geruime tijd Wordpress, werkt prima voor een "tutorial blog".
 
Hallo,
Dus hij maakt zijn site toch eerst in bv. Dreamweaver, Expression Web, Notepad ++ ... en daarna importeert hij ze in het cms-programma ? (zeg als het fout is hee :D)
Niet precies. Je bouwt de site in principe in Drupal zelf. Wat wel in andere programma's gebrurt is, bijvoorbeeld, het aanpassen van CSS bestanden. Over het algemeen zal iemand die een Drupal site bouwt niet zelf een theme van de grond af opbouwen maar ofwel een bestaand theme gebruiken, ofwel een zogeheten base theme gebruiken om op voort te bouwen

En dus de eerste vraag: Hoe kan ik eigen pagina's (met volledig behoud van lay-out (plaats van navigatie en andere onderdelen, kleuren etc.)) in Drupal importeren ?
Dat doe je niet. nadat Drupal geïnstalleerd en geconfigureerd is kun je via de interface van Drupal nieuwe pagina's aanmaken.

Tweede vraag: Kan ik al inhoud schrijven in het design-programma (Expression Web etc.) en in Drupal aangeven dat dat bepaalde tekstje inhoud is?
Je kunt uiteraard teksten vantevoren schrijven, en dan via de interface van drupal op de site zetten (ongeveer zoals je op dit forum schrijft). Maar het lijkt me niet zinnig die tekst in expression web te maken, dat geeft alleen maar kans op vuile code.

Derde vraag: Kan je alles behalve de inhoud beveiligen, zodat de klant dat niet kan aanpassen ?
Als je de site op je eigen server houdt wel ja. Maar of een klant die situatie zal accepteren is een tweede.
 
Hallo,
alvast bedankt voor jullie antwoorden :D

Dat is toch helemaal niet gemakkelijk ?

Waarom zou de klant dan eigenlijk naar een webdesginer gaan, als het zelf met bv. Drupal een site kan maken (je hebt bijna geen kennis van php nodig en op het internet zijn er zoveel tutorials) ?? :d

Dus een webdesigner gebruikt geen Dreamweaver, Expression Web, ... om te designen ?

Een webdesigner bouwt een theme (thema/template) waarmee het CMS overweg kan. De layout wordt dus rondom een template gebouwd, welke code voor het CMS bevat.

En wordt deze template dan gemaakt met Dreamweaver etc.. ?
Zo ja, hoe maak je er dan zo een (heeft iemand hier een goede site voor aub:p ?) en hoe importeer je deze dan in Drupal, of gaat dat ook niet? :confused:

Alvast bedankt
 
Waarom zou de klant dan eigenlijk naar een webdesginer gaan, als het zelf met bv. Drupal een site kan maken (je hebt bijna geen kennis van php nodig en op het internet zijn er zoveel tutorials) ?? :d

Omdat je wel kennis nodig hebt van Drupal, als iemand een eigen zaak heeft is het financieel veel aantrekkelijker om iemand in te huren dan om zelf Drupal te leren. Bovendien, als je iets wilt waar nog geen module voor is moet er een nieuwe gemaakt wroden, en daar heb je wel degelijk PHP kennis voor nodig.


Zo ja, hoe maak je er dan zo een (heeft iemand hier een goede site voor aub:p ?) en hoe importeer je deze dan in Drupal, of gaat dat ook niet? :confused:
Lees dit eens door zou ik zeggen.
 
Bedankt, ga me er dit weekend eens in verdiepen denk ik! :d

Dus als ik het goed begrijp kan je dus wel een template maken in bv. Dreamweaver, en die importeren in Drupal, waarin je vervolgens de inhoud bewerkt...

Klopt dit? :)
 
ja, maar je moet wel een speciaal bestand bijvoegen geloof ik(dit is bij joomla zo)
 
Hallo, hier ben ik weer :)

K kom er tog nog niet echt uit...
Heeft er iemand een goede (liefst nederlandse) tutorial over hoe je zo'n template kunt maken aub ?

MVG,
 
Gratis programma's zijn er bijna niet:(

ik heb daar ook heel lang naar gezocht.
nu heb ik Artisteer gekocht, dat werkt heel fijn.
hiermee kan je drupal, wordpress, html en joomla template's maken.
 
Hallo,

bedankt voor je antwoord stolkie, maar tog nog een vraag: :p

Gaat dit met Expression Web 4 ? Dit is ook geen gratis programma dus zou je toch verwachten dat dit zou moeten kunnen...

MVG,
 
Bedankt, maar snap het ook niet echt....
Heeft er niemand een filmpje of een nederlandse uitleg :confused: ?

PS. Even een tweede vraag: heb je ook cms-systemen waarbij je ipv php-pagina's HTML pagina's kan invoegen (als je hosting geen php ondersteunt bv... (hoewel je de cms dan ook niet kan installeren))

PS.2: Ik vind Drupal er nogal ingewikkeld uitzien, is dit niet zo, of mss is dat bij alle cms-en, maar weet iemand een simpele maar toch krachtige en gebruiksvriendelijke, gratis CMS?
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens kunnen kijken naar Joomla is ook een heel bekent cms en krachtig.
Het voordeel van Joomla is dat het makkelijker is dan drupal.
 
Joomla inderdaad, wordt veel gebruikt, er is een grote community (ook Nederlandstalig), maar je zult er wel even voor moeten gaan zitten. Maar dat hou je toch.

Je kan ook een kijken naar http://www.cmsmadesimple.org/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan