Enkele vraagjes : voeding,moederbord,geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantomtwister

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
1)
Ik heb sinds vandaag een nieuw moederbord. Alles proper in mijn nieuwe chieftec kast geplaatst.
De pc werkt perfekt, maar toch brand onderaan het bord een lampje rood. (is rood niet slecht?) Ik vind nergens iets van leds in het boekje.
Iemand een idee, het ledje heet 'LED1 R743'.
Het andere ledje brand groen.

2)
Ik heb de geheugens 2 x 256 in de banken geplaatst, eentje in de gewone, de andere in de dual ddr. Mijn pc geeft de juiste waarde weer, maar hoe kan ik weten als de dual ddr werkt (of zou hij anders maar gewoon 256 weergeven als het niet zou werken)
Er zijn ook zeer verschillende opties mogelijk in de bios. 3/3, 3/4, 3/5, enz.........
Wat is dit eigenlijk, en doe ik er mis mee door gewoon op SPD te zetten?

3)
De chieftec kast is een grotere lawaaimaker dan mijn vorige. Het was een nieuwe kast zonder voeding omdat ikzelf een Q-tec 450 W Dual Fan voeding hebt. Ik weet dat dit geen stille voedingen zijn, maar nu valt het me meer op dan vroeger. Kan ik daar gewoon de onderste fan uithalen? Of is dit niet aan te raden. Er zit trouwens koeling genoeg in de pc.

Bedankt voor alle reacties!

Lampjes en andere kwesties.

1: Indien alles gewoon goed werkt dan maakt de kleur van die lampjes weinig uit. (zie je wel meer op moederborden) :)

Geen zorgen maken dus.

Voor de zekerheid zou je het merk en type moederbord hier kunnen neerzetten.

2: Om de Dual Channel DDR mogelijkheid te benutten is het noodzakelijk dat je 2 reepjes geheugen van het zelfde merk en type gebruikt.

Om een en ander in een Dual Channel configuratie te draaien moet je de reepjes in de door de fabrikant van je moederbord voorgeschreven combinatie plaatsen.

Meestal hebben de geheugenbankjes op een dual Channel moederbord 2 verschillende kleuren. (BV groen en paars)

plaats dan het eerste reepje in het groene bankje en de tweede in het paarse. (meestal dus bankje 1 en 3)

Mijn eigen moederbord geeft tijdens het opstarten aan dat het in de Dual Channel mode loopt)

Evt. zou je met een programma als Aida 32 je geheugen eens kunnen benchmarken.

Je zou een flinke verbetering moeten zien.

Plaats desnoods je score hier.

3: De Chieftec is waarschijnlijk groter dan je vorige kast.

Daardoor is het ook meteen een grotere klankkast geworden waardoor geluiden en trillingen versterkt worden.

Indien je een stiller systeem wil dan kun je gerust een fan weg halen (je zegt zelf dat je genoeg koeling hebt)

Suc6

1
Het moederbord is een ABit NF7

2
Het geheugen is van hetzelfde merk, en zelfde type.
Ik heb daar trouwens nog een vraagje over. Kan bvb 1 latje van 256 links gestoken worden, en eentje van 512 rechts? En zou het echt niet lukken met verschillende merken?
Score :
lezen : 2365 Mb/s
schrijven : 907 Mb/s
Het zijn wel maar Twinmos /333 geheugens.
Ik heb ook eens met een 512 Apacer links, en met een 256 Twinmos rechts, en kwam aan dezelfde score. Kan dit?
Er staat bij het opstarten idd Dual DDR mode enabled.

3
Inderdaad deze kast is groter. Ik zal als het me echt stoort een fan uithalen.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik heb nog iets vreemds voor. Ik had het vroeger eigenlijk ook al met mijn ander moederbord. En dacht met dit bord dat dit zou over zijn maar dit is niet zo.

Als ik de pc installeerde met enkel muis,keyboard,stroom en schermkabel was mijn scherm steeds over het volledige scherm te zien.
Als alles geinstalleerd was, heb ik de scanner,printer, internet aangesloten.

Als ik dan opstart, staat mijn scherm maar voor 3/4 gevuld tijdens het booten. Vanaf als ik in windows kom, staat deze op het volledige scherm.

Ik zal het binnenkort eens bekijken, door wat het precies komt.

Geheugen benchmark.

Ik haal 3590 MB/s met Infineon Major Cas 2.5 geheugen. (333 Mhz.)

Daarbij komt nog eens dat ik de cas / ras instellingen op normaal (lees veilig) heb staan)

Je score is dus aan de lage kant aangezien Twinmos geheugen tot de snellere merken behoord en dus snellere latencies aan zou moeten kunnen.

Je systeem loopt dus volgens mij in een single channel modus.

Het is idd. noodzakelijk dat de twee geheugenreepjes op elkaar lijken. (lees van het zelfde merk, type en grootte zijn)

Die lampjes geven volgens mij geen fout aan.

Suc6

Laatst bewerkt:
bij opstarten komt er nogthans dual ddr enabled op.
Staat wel ingesteld By SPD.
Het zijn Spectek geheugens zie ik in Aida, vroeger was het twinmos.
Maar ik zal binnenkort nog een 256 apacer bijkopen.
Dus 512 links en 256 rechts kan dus?

Geheugen benchmark.

Spectec geheugen loopt standaard met een Cas van 2,5 (net zoals mijn Inf. Major)

256 Links en 512 Rechts werkt dus niet ! :(

Je zal echt 2 X 512 of 2 X 256 moeten hebben.

Je moederbord kan wel aangeven dat je systeem gebruik maakt van de Dual Cannel optie maar gezien die lage scores betwijfel ik dat. :confused:

Suc6

Er zitten nu 2 x 256 Spectek PC2700 erin. Eentje in slot 1, de andere in het apparte slot 3.

Het enige wat anders is tussen de geheugens is het serienummer, voor de rest zijn ze identiek.

Optie in bios op standaard gezet. (beste prestaties volgens bios). Nog steeds dezelfde bench's. Maar als ik de resultaten van Aida bekijk, zijn er wel meer met deze benchmarks met PC2700 in Dual.

Waardoor het nog kan komen, heb ik geen flauw idee van. Die specteks geheugens zijn wel een stuk goedkoper dan die infineon geheugens, misschien dat dat het verschil is?

Toch bedankt voor de geboden hulp.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu plots maar 1400 Mb/s meer. Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd, maar het blijft zo....
Dual DDR staat enabled, maar werkt waarschijnlijk niet. Er is geen optie waar ik het kan aan- afleggen in de bios. Terwijl heb ik andere geheugens besteld. (Apacher Pc3200) Hopelijk zijn dan alle problemen van de baan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan