Enkele vragen over NAS'en

• Onderwerp starter Onderwerp starter Remq
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Remq

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2009
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier waarop ik mijn media van mijn externe HDD kan streamen naar al mijn clients in mijn thuisnetwerk. Ik heb dus denk ik een NAS nodig (wat nogal logisch is, aangezien de afkorting Network Available Storage is). Nu heb ik helemaal geen kennis van wat een NAS nou precies doet en wat geschikt voor me is dus ik heb wat vragen er over:

• Kun je zelf een mediaserver installeren op een NAS, zoals PS3 Media Server of Serviio? Of staat er van zichzelf al software op?
  • Encodeert een NAS de media ook? Mijn mobiel heeft bijvoorbeeld moeite met 1080p films afspelen en ik zou ook graag willen dat hij externe SRT ondertiteling erin encodeert.
  • Op vergelijk websites staan veel NAS'en met uiteenlopende prijzen, in welk opzicht is een duurdere NAS beter?
  • Is het ook mogelijk om een NAS zonder interne opslag te kopen (want dat zoek ik). Heet het dan nog steeds een NAS?
  • Heb je tot slot nog een aanbevolen NAS voor me?

Alvast heel erg bedankt!

- nee / ja. De geleverde software is afhankelijk van merk / type etc. De NAS speelt zelf niets af! het omzetten naar een beeldsignaal moet gebeuren door een client. Dat kan een mediaspeler zijn of een PC, etc.

- Dat kan, maar een NAS met genoeg processing power om dat te kunnen zit wel in het topbudget. Je kunt het eventueel wel via een PC met genoeg kracht doen, maar de standaard oplossingen zijn simpelweg niet krachtig genoeg

- duurdere kunnen: sneller zijn / meer software hebben / krachtigere CPU hebben.

- Gezien je eerdere vragen durf ik dat niet zo te stellen. Ik ben zelf al bijna 10 jaar een tevreden synology gebruiker, maar ik gebruik de NAS dan ook voor veel meer dan alleen video platform

Bedankt voor je antwoord! Ik vreesde inderdaad al dat een NAS die kon encoderen duur zou zijn. Ik stream nu al via mijn laptop, wat prima gaat, maar het leek me fijner als het ook via een NAS kon gaan. Helaas wordt wat ik wil dus een duur grapje. Om toch nog even over de kosten te praten: verwacht je dat de prijzen binnenkort gaan zakken? Aangezien een NAS steeds populairder wordt. Of worden ze er waarschijnlijk uitgeconcureerd door dingen als Apple TV en Chromecast?

Hoe dan ook, ik blijf ondertussen lekker streamen via mijn laptop.

Ik denk niet dat er veel veranderd aan de prijzen, echter worden ze wel steeds krachtiger. Met name ook door alle ontwikkelingen op tablet en telefoon gebied.

De volgende generatie atoms van intel worden wel krachtig genoeg om te encoden e.d. Echter duurt het nog een tijd voordat die uit gaan komen. Dus de toekomst gaat dit wel brengen.

In principe zijn apple TV en chromecast mediaspelers, geen NAS. De NAS is om centraal opslag te hebben voor de videofiles. Ook kan de NAS een website hosten, zelf bestanden downloaden via torrent en newsgroups, etc. hierdoor heb je geen andere apparaten nodig die 24/7 aanstaan in je huis

Network Available Storage
Nee, het betekend Network Attached Storage
In goed nederlands : netwerk verbonden opslag

Is het ook mogelijk om een NAS zonder interne opslag te kopen (want dat zoek ik). Heet het dan nog steeds een NAS?

Nee, het doel van een nas is opslag.
Dus zonder hdd geen opslag

Maar kijk eens naar Synology.
Synology heeft media software op zijn website staan.
Het is nu de beste nas die je kunt kopen
Let op: alle Synology's worden verkocht zonder hdd's

Top, bedankt voor alle info! Ik vind het allemaal zeer interessant om te weten, al zal ik er denk ik niet een aanschaffen. Nog een vraagje dan: is een goedkoop barrel pc'tje niet in staat om hetzelfde te kunnen doen (met als enige verschil dat hij veel meer stroom verbruikt en een stuk groter is :p)? Want in principe kunnen veel (of misschien alle) functies overgenomen worden door mediaservers.

Als ik later toch nog een NAS wil gaan kopen zal ik zeker Synology even checken, ziet er veelbelovend uit!

Zelf een NAS bouwen met een peeceetje... dat kan...
Ze noemen het ook wel een thuisserver.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1432412/0
Ik heb er een gebouwd met een Asus klein, zuinig moederbord, met alles vast on board (CPU en video ook).
Harde schijven aansluiten en als je een Linux distributie neemt dan kun je ook met de prijs laag blijven.
Kast ergens versieren, dat ding staat toch uit het zicht.
Met 3x2TB schijven (ivm werk van mijn zoon) waren we ca 400 euro per server kwijt (okt-nov 2011).
Er draait Debian op met Webdav zodat je dat als een eigen dropbox kunt gebruiken, dus niet in de cloud, maar toch ook op andere plaatsen met een internet verbinding (maar alles beheer je zelf). Je moet nog steeds een backup maken als dit je enige opslagplek is...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan