Hallo Allemaal,
Op mijn werk heb ik via een online enquetetool (enalyzer) een enquete gehouden onder onze instructeurs. Daarvan heb ik nu de data gedownload want die wilde ik gaan verwerken. Data heb ik in Excelformaat kunnen downloaden.
Nu is mijn uiteindelijke doel als volgt: Voor onze planningsafdeling wilde ik een tool bouwen in Access waarmee ze op basis van een aantal criteria kunnen zien welke instructeurs daaraan voldoen. Bijvoorbeeld: we gaan binnekort "opleiding B" plannen op "maandagavonden" in "Arnhem" en ik wil weten welke instructeurs daarvoor mogelijk beschikbaar zijn op basis van hun enqueteantwoorden.
Nu wilde ik een formulier bouwen waar de planning die criteria kan aangeven (opleiding B; Maandagavond; Arnhem) en als ze dan op een knop klikken dan krijgen ze een mooi rapportje met een overzicht van instructeurs die voldoen aan de criteria. Zo kunnen ze gericht mensen gaan benaderen.
Ookal heb ik het vroeger veel gebruikt, Acces is voor mij alweer een tijd geleden...... Zo'n formulier, query, rapport kan ik uiteindelijk wel bouwen maar ik loop vast met het overzetten van de data naar Acces. Ik kom er niet uit hoe ik het beste een goede tabelstructuur met juiste relaties kan definiëren waardoor ik verder kan. Dat komt omdat ik de excel rapportage wel snap, maar niet weet hoe ik dat het beste naar access kan omzetten.
In de bijlage heb ik een ingekorte versie van de excelrapportage bijgevoegd. Daarin zitten alle typen en soorten vragen en antwoordmogelijkheden verwerkt. Wat ze gedaan hebben is 1 tabblad waar alle vragen in staan (die zou ik zo naar een accestabel kunnen exporteren). Maar dan is er een 2e tabblad waar álle antwoorden in staan. De manier waarop dat gedaan is levert sowieso al zoveel kolommen op (meer dan 250 in het complete bestand) dat ik sowieso moet gaan splitsen maar dan nog zie ik het even niet. het derde tabblad heb ik zelf toegevoegd om een toelichting te geven op het tabblad waar de vragen in staan.
Ik ben al begonnen met de antwoorden op te splitsen en ze dan in acces te importeren maar ik weet niet hoe ik op de juiste manier de juiste relaties kan leggen .......Dat voorbeeld heb ik ook toegevoegd
Het gaat mij er vooral om dat ik op weg wordt geholpen met hoe ik de excel info uit het voorbeeld op de juiste manier in access zet. (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel
)
In de bijlage vind je:
enquete_test.xlx zie je de eerste 2 tabbladen zoals ze in de rapportage staan en een derde tabblad als toelichting van mij
enquete_test.accdb zover als ik nu gekomen ben (en dat is niet ver)
Dan heb ik ter illustratie nog een PDF (voorbeeld_selectieformulier.pdf) toegevoegd met een ruwe schets van wat ik bedoel met dat selectieformulier dat ik in acces wil gaan bouwen.
Ter info: de enquete is ingevuld door 85 mensen, dus zeker geen megadatabase maar ik kom er niet uit :shocked::shocked:
p.s. er zitten nog veel meer vragen in de enquete maar met de vragen uit het voorbeeld heb ik alle vraagtypen benoemd en heb je een beeld van hoe ik de rapportage in Excel krijg aangeleverd.
Alvast bedankt voor de tips!
Groet,
Evert
Op mijn werk heb ik via een online enquetetool (enalyzer) een enquete gehouden onder onze instructeurs. Daarvan heb ik nu de data gedownload want die wilde ik gaan verwerken. Data heb ik in Excelformaat kunnen downloaden.
Nu is mijn uiteindelijke doel als volgt: Voor onze planningsafdeling wilde ik een tool bouwen in Access waarmee ze op basis van een aantal criteria kunnen zien welke instructeurs daaraan voldoen. Bijvoorbeeld: we gaan binnekort "opleiding B" plannen op "maandagavonden" in "Arnhem" en ik wil weten welke instructeurs daarvoor mogelijk beschikbaar zijn op basis van hun enqueteantwoorden.
Nu wilde ik een formulier bouwen waar de planning die criteria kan aangeven (opleiding B; Maandagavond; Arnhem) en als ze dan op een knop klikken dan krijgen ze een mooi rapportje met een overzicht van instructeurs die voldoen aan de criteria. Zo kunnen ze gericht mensen gaan benaderen.
Ookal heb ik het vroeger veel gebruikt, Acces is voor mij alweer een tijd geleden...... Zo'n formulier, query, rapport kan ik uiteindelijk wel bouwen maar ik loop vast met het overzetten van de data naar Acces. Ik kom er niet uit hoe ik het beste een goede tabelstructuur met juiste relaties kan definiëren waardoor ik verder kan. Dat komt omdat ik de excel rapportage wel snap, maar niet weet hoe ik dat het beste naar access kan omzetten.
In de bijlage heb ik een ingekorte versie van de excelrapportage bijgevoegd. Daarin zitten alle typen en soorten vragen en antwoordmogelijkheden verwerkt. Wat ze gedaan hebben is 1 tabblad waar alle vragen in staan (die zou ik zo naar een accestabel kunnen exporteren). Maar dan is er een 2e tabblad waar álle antwoorden in staan. De manier waarop dat gedaan is levert sowieso al zoveel kolommen op (meer dan 250 in het complete bestand) dat ik sowieso moet gaan splitsen maar dan nog zie ik het even niet. het derde tabblad heb ik zelf toegevoegd om een toelichting te geven op het tabblad waar de vragen in staan.
Ik ben al begonnen met de antwoorden op te splitsen en ze dan in acces te importeren maar ik weet niet hoe ik op de juiste manier de juiste relaties kan leggen .......Dat voorbeeld heb ik ook toegevoegd
Het gaat mij er vooral om dat ik op weg wordt geholpen met hoe ik de excel info uit het voorbeeld op de juiste manier in access zet. (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel

In de bijlage vind je:
enquete_test.xlx zie je de eerste 2 tabbladen zoals ze in de rapportage staan en een derde tabblad als toelichting van mij
enquete_test.accdb zover als ik nu gekomen ben (en dat is niet ver)
Dan heb ik ter illustratie nog een PDF (voorbeeld_selectieformulier.pdf) toegevoegd met een ruwe schets van wat ik bedoel met dat selectieformulier dat ik in acces wil gaan bouwen.
Ter info: de enquete is ingevuld door 85 mensen, dus zeker geen megadatabase maar ik kom er niet uit :shocked::shocked:
p.s. er zitten nog veel meer vragen in de enquete maar met de vragen uit het voorbeeld heb ik alle vraagtypen benoemd en heb je een beeld van hoe ik de rapportage in Excel krijg aangeleverd.
Alvast bedankt voor de tips!
Groet,
Evert