• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Enter in excel naar beneden of naar rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.

dabber09

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2011
Hallo
Ik heb een formulier gemaakt waarin ik de cursor ,na enter, laat verspringen naar de eerst volgende cel rechts die niet vergrendeld is.
dit heb ik ingesteld zie afbeelding.
Probleem is nu als ik Excel weer open en iets ander ga maken de Cursor altijd naar rechts gaat en dat wil ik natuurlijk niet.
Kan ik per bestand aangeven wat de cursor moet doen ?

1725533299366.png

Bijlagen

• 1725533264894.png
    1725533264894.png
    26,5 KB · Weergaven: 13
Nee, het is een instelling die voor de hele Excel-omgeving geldt.

In zulke gevallen gebruik ik autohotkey. Je kan de entertoets veranderen in de toetsencombinatie Enter+up+right. Bij enter gaat de selectie in Excel dan zichtbaar 1 cel naar rechts. Het gemaakte tooltje kan je handmatig activeren (bijvoorbeeld snelkoppeling in de taakbalk), met een sneltoets of automatisch als je dat specifieke bestand gebruikt. Er zullen vast vergelijkbare andere programma's zijn, al dan niet wellicht add-ins voor Excel.

Voorbeeld wat je zo kunt gebruiken in autohotkey, slechts 2 regels code:
Code:
Enter::Send, {Enter}{Up}{Right}
^Enter::ExitApp
Met Ctrl+Enter sluit je het programmatje.

Of dit in de ThisWorkbook sectie van het betreffende document:
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Application.MoveAfterReturnDirection = xlDown
End Sub

Private Sub Workbook_Open()
    Application.MoveAfterReturnDirection = xlToRight
End Sub

1725890424822.png

Ik heb formulier gemaakt maar nu heb ik nog de volgende vragen.
Bij artikelomschrijving wordt de omschrijving van het artikel erbij opgezocht.
Nu is de tekst veel groter hoe kan ik aanpassen dat het in het vierkant helemaal te zien is . normaal zou ik bij celeigenschappen Terugloop aanvinken.
Verder zou na ingave van artikelnummer de omschrijving moeten verschijnen maar zou het invulvak niet geseleteerd moeten worden maar rechtstreeks naar aantallen moeten gaan.
Hoe kan ik dat in het formulier aanpassen

Bijlagen

vraag 1: zet in de eigenschappen van het tekstvak Multiline op true
vraag 2: wijzig de tabvolgorde in het formulier

En zet van het grote tekstvak de eigenschap TabStop op False.
Van de knoppen zou ik dat ook doen.

Laatst bewerkt:
beide zou ik dat dan moeten doen in VBA kunnen jullie me dit in het vvorbeeld doen ?

Hallo is me gelukt maar de vraag aan edmoor waarom de knoppen ook?
Als ik dat doe blijft bij enter de cursor sringen tussen scan atikel en aantal.

Dan kom je er met de tabtoets niet terecht.
Zelf vind ik dat handiger, maar er zijn ook gebruikers die graag met de Tab toets werken in plaats van de muis.

Hallo Ik heb deze nu aangepast en als ik nu een artikel scan moet deze eerst in kolom A van Tabblad Silvasoft kijken en met dat nummer invullen in "Artikelen Silvasoft"en anders het artikel wat gescand is.
Aan de hand van dit nummer (Artikelen Silvasoft) moet er de omschijving bij gezocht worden van Silvasoft.
Dat had ik maar alleen aan de hand van Scan Artikelnummer.
Nu heb ik geprobeerd deze erbij te krijgen maar denk dat ik nu alles omzeep heb geholpen.

Wat doe ik hier fout

1725976350540.png

Bijlagen

Wat werkt er dan niet?
Doet het hier prima.
Ik vul het artikelnummer en en druk op de Tab toets.
De omschrijving komt dan keurig in het grote tekstvak te staan.

1726039316454.png
1726039368440.png

Hallo Edmoor
In het eerste voorbeeld scan ik een Barcode en die moet hij zoeken op tabblad "Silvasoft'en dan het artikelnummer van Kolom C weergeven en dan de omschrijving.
Indien er geen barcode is wordt het Artikelnummer van "Silvasoft"gescand maar dan moet hij het artikelnummer ook weergeven in Artikelnummer Sivasoft en daar deomschrijving van geven.
Dit werkt bij mij niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan