Environ

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rumbatje

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2019
Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie of codes van de functie Environ. Ik wil proberen om een database een msgbox te laten zien als een gebruiker, die niet in de gebruikerslijst staat, de database opent. Is het mogelijk om een database een msgbox te laten zien aan een gebruiker, die niet voorkomt in een gebruikerslijst? (gebruikers loggen virtueel in met eigen inlognaam en wachtwoord, dus zouden herkenbaar moeten zijn) Ik wil proberen de functie te begrijpen en daarna proberen om de database dit te laten doen. Er is genoeg te vinden over Environ via Google natuurlijk, maar niet perse in de richting die ik op wil. Wie kan mij hiermee op weg helpen? Ik sta aan het begin van Access/VBA kennis, dus alle hulp is welkom.

Als je in het VBA scherm Environ intypt, en je drukt vervolgens op F1 dan krijg je voldoende hulp over Environ. Of je googlet het woord even :). Een ingelogde gebruiker kun je met Environ("Username") opvragen. Zelf gebruik ik een gebruikerstabel waarin alle toegestane gebruikers staan. Bij het inloggen via een inlogformulier check ik de gebruikersnaam tegen de personen in de tabel. Staat-ie er niet tussen, dan stopt de db.

Mijn db werkt hetzelfde. Er is een gebruikerstabel met de toegestane gebruikers. Ik wil dan alleen niet een inlogformulier, omdat de gebruikers sowieso geautoriseerd zijn om in de db te werken, maar niet altijd zijn toegevoegd in de gebruikerstabel. (Ik wil kunnen zien wie er in de db gewerkt heeft, of wie er ingelogd is voor als ik aanpassingen moet doen in de db) Gebruikers loggen in op hun account en op basis van die login hebben ze toegang tot de omgevingen waar zij hun werk uit moeten voeren. Ik wil voorkomen dat gebruikers die toegestaan zijn elke keer in moeten loggen, voordat zij de db kunnen gebruiken. Ik wil ook niet dat de db stopt, maar een msgbox weergeeft om contact met mij op te nemen. Op basis van jouw bericht lijkt me dat zoiets mogelijk is.

Ik ga even rondneuzen in de VBA afdeling, thnx.

Er is een gebruikerstabel met de toegestane gebruikers. Ik wil dan alleen niet een inlogformulier, omdat de gebruikers sowieso geautoriseerd zijn om in de db te werken ... Ik wil voorkomen dat gebruikers die toegestaan zijn elke keer in moeten loggen, voordat zij de db kunnen gebruiken.
Als je verschillende gebruikers hebt met verschillende rechten, lijkt het mij logisch dat je gebruikers wél laat inloggen, al was het maar vanuit veiligheidsoogpunt. Tenzij iedereen bij jullie goudeerlijk is, zou ik niet willen dat een andere gebruiker bij iemand achter een pc kruipt om iets in een database te kunnen doen. Ik wil er zeker van zijn dat in mijn databases alleen de juiste gebruikers inloggen. Dat ze dan een keer een wachtwoord in moeten typen, lijkt mij een overkomelijke hindernis. Ik vind hier bedrijfsveiligheid toch nét een streepje belangrijker dan gebruikersgemak :).

Dus ik controleer bij inloggen of de gebruiker bestaat en actief is, welke rechten hij/zij heeft, of het wachtwoord correct is, en of het wachtwoord niet is verlopen. In dat geval moeten ze eerst het wachtwoord veranderen.
Daarnaast log ik elke inlog van de gebruiker in een aparte tabel. In de Access cursus heb ik een speciaal hoofdstuk geweid aan het uit een db mieteren van ingelogde gebruikers als je onderhoud wilt plegen bijvoorbeeld.

Tip: hou je front-end applicatie, maar zet het datadeel over naar SQL-express (gratis software). Daar heb je alle beveiligingsmogelijkheden, ook om de beveiliging per object of deelobject via de Windows account te laten verlopen. Je kan bv. bepalen welke kolommen en rijen bepaalde gebruikers mogen zien, welke ze mogen zien en aanpassen, enzovoort. Dat alles zonder één letter code.

Vriendelijke groeten
Noëlla

Nog een tip: als het niet nodig is (grootte database, gebruik, aantal gebruikers) gewoon in Access blijven werken. Upgraden doe je pas als dat noodzakelijk is om de database goed te laten werken. Mócht je overwegen om een stapje hoger te gaan, doe dat dan wél op tijd...

@Noella,

goede en zeer professionele tip!

Tardis

Bedankt allen voor het meedenken. Ik laat nog weten welke oplossing ik kies.

goede en zeer professionele tip!
Ik ben zo blij dat jullie elkaar gevonden hebben hier. HelpMij is geen professionele organisatie, en de vraagstellers zijn (doorgaans) amateurs. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je de antwoorden op dat niveau houdt. Antwoorden die beginnen met de suggestie om een ander pakket te gebruiken? Kom nou toch...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan