Environment variables?!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teun333

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2007
Ik moet voor het installeren van een bepaald programma een aantal environment variables setten, maar ik heb werkelijk geen idee hoe dat moet (inmiddels wel waar het moet). Waarvoor zijn die environment variables eigenlijk? De volgende moet ik setten:

JAVA_HOME
JRE_15
ANT_HOME
ANT_OPTS

Dat is ook alles wat ik weet, de variable values moeten dus ingevuld worden.

Alvast bedankt,
Groet Teun

Dan moet je toch even de help files van het programma of de online Faq's raadplegen over waar deze variabelen naar moeten verwijzen.. En of het Systeem of gebruikersvariabelen mogen/moeten zijn.

Als je dat weet dan ga je naar deze computer-rechtsklik, eigenschappen, geavanceerd.
Onderaan klik je Environment variables.

Dan vind je boven de variabelen voor de ingelogde gebruiker en onder voor het systeem.
Ze werken beide hetzelfde je moet alleen administrator zijn om systeem variabelen te kunnen toevoegen.

Klik op Nieuw en vul daar de Naam in van een nieuwe variabel (1 van die je boven hebt neergezet) De waarde kan een pad zijn naar een bepaalde map of bestand.
Stel hij moet naar een map verwijzen die staat in "C:\Program files\Java home"
Dan vul je het pad in bij de waarde.

Dus voorbeeld
Variable name = JAVA_HOME
Variable Value = C:\Program files\Java home

klik ok, klik Nieuw en vul de volgende in.

Waarom? Dit kan verschillende reden hebben het simpelste voorbeeldje is.
Het programma werkt bijvoorbeeld met .ini files in deze files worden settings voor het programma geconfigureerd en word hiermee een bepaalde opdracht naar een bepaalde map gestuurd. Maar iedereen krijgt de optie om die map te plaatsen waar je maar wil.
Die .ini file kan dat niet weten en is voorgeconfigureerd met een variable die zegt.
Als jij op knopje X duwt doe dan dit in map A die zich bevind in %JAVA_HOME%.

%JAVA_HOME% kan dus een variable zijn die verwijst naar een locatie op je computer.
Maar je moet je computer wel vertellen waar dat is ander kan hij die niet vinden.

Of je dat goed hebt gedaan kan je testen met het RUN(uitvoeren) commando.
Als je de variable zoals boven hebt gemaakt kan je bij run %java_home% in typen en als je op ok klikt opend deze map. Zo kan je dus ook een programma starten of andere acties uit laten voeren.

:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan