• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

EOQ combineren van producten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neiker

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
13
Goedemorgen,

Ik ben de optimale seriegrootte voor een bedrijf aan het berekenen alleen is het probleem dat hier vaak producten worden gecombineerd.
De optimale seriegrootte heb ik al voor elk product berekend alleen ga ik er nu nog vanuit dat elke machine alleen voor dat product wordt omgebouwd.
Ik wil eigenlijk de optimale seriegrootte berekenen als ik producten ga combineren.
Nu heb ik bijvoorbeeld de volgende producten die gecombineerd kunnen worden:

Product A: 1000 verkocht, omsteltijd 120 minuten, EOQ = 400
Product B: 500 verkocht, omsteltijd 120 minuten, EOQ = 250
Product C: 400 verkocht, omsteltijd 120 minuten, EOQ = 300
Product D: 200 verkocht, omsteltijd 120 minuten, EOQ = 150

Ik wil graag een invoerblad hebben waarin gekozen kan worden hoeveel producten er geproduceerd gaan worden(1,2,3 of 4 producten).
Stel: ik heb 3 van de 4 producten nodig. Dan wil ik in excel aankunnen vinken (filter) welke ik wil produceren. Excel rekent de EOQ per product dan uit met een omsteltijd van 40 minuten per product ipv de volle 120 minuten, zodat de voorraad dus omlaag gaat omdat je producten kan combineren.

Hopelijk snappen jullie het een beetje en kunnen jullie mij helpen:)
 
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Misschien is er een beetje voorkennis nodig.
De EOQ berekent dmv een wiskundige formule de optimale seriegrootte.
Hij berekent het punt wanneer de kosten van het voorraadhouden (risico's op beschadiging etc) en de kosten van het instellen van machines het laagst zijn.

Ik heb bovenaan een voorbeeld van al mijn invoer. De artikelen A1, A2 en A3 zijn in principe hetzelfde product en kunnen dus gecombineerd worden op dezelfde machine. Normaal gesproken stel je een machine voor dit product om in 180 minuten. Wanneer ik bijvoorbeeld 2 van de 3 producten nodig ben (onderste gedeelte) dan wil ik graag dat excel automatisch voor mij dan berekend dat hij dan niet de volle 180 omstelminuten neemt, maar dat hij dan snap dat het dan (180 verdeeld over 2 producten) 90 minuten is. Nu heb ik in het onderste gedeelte handmatig die 90 minuten ingevoerd.
 
Als ik het goed begrijp is de formule die je zoekt is dus eigenlijk: 180 minuten omsteltijd/Aantal producten op een machine?
En "A"; "AA" en "AAA" bepalen hoeveel producten er op een machine gemaakt worden?

Zo ja, zou je kunnen gebruiken in bijvoorbeeld cel H13: =180/LENGTE(B13).

Wat ik nu dan nog niet snap is waarom voor 1 product (rij 12), de omsteltijd ook 90 minuten is...

Nog een kleine toelichting?
 
Bedankt voor je reactie! Het komt in de buurt maar het is nog niet helemaal wat ik zoek.

rij 10 zou mijn gewenste invoer moeten zijn. Hier heb ik dus gefilterd dat ik slechts 2 producten nodig heb (A & AA).
Excel zou dan vervolgens 180/2 producten dan op 90 minuten moeten komen, deze 90 minuten heb ik nu handmatig ingevoerd.
 
Rij 10 is de koptekst van de tabel... Bedoel je rij 12?

Ok, voor de duidelijkheid: je vinkt product 1 dus aan ("A") evenals product 2 ("AA"). Je wilt dan dat excel daarna weet dat je 2 producten heb aangevinkt. De omsteltijd wordt dan 180/2 = 90 minuten per product. Als je nog een product aanvinkt ("AAA"), dan wordt de omsteltijd per product 60 minuten, in totaal dus 180 minuten.

Klopt dit?
 
Ja, dat klopt.

Ik dacht dat ik het filter misschien als invoer kon gebruiken.
Wanneer dit niet kan is een aparte invoer ook prima!
 
Ik moet hier even verder over nadenken maar daar ontbreekt de tijd me nu even voor. Gevoelsmatig lijkt een autofilter me niet de meest ideale oplossing...

Kom er z.s.m. op terug, en misschien zijn er in de tussentijd al anderen die het nu ook wat duidelijker is geworden en al eerder een oplossing kunnen aandragen.
 
Ik heb echter nog een vraag: Kan ik ook een maximum geven aan de uitkomst van een formule? De uitkomst mag namelijk maximaal voorraad voor één jaar zijn, anders moet hij het aantal nemen van de verkopen van één jaar.

Dus: uit de formule komt bijvoorbeeld 250 stuks terwijl 200 stuks verkocht zijn in het afgelopen jaar. Dan wil ik dat hij automatisch 200 weergeeft ipv 250

Het liefst zie ik dit in één cel.
 
vraagjes:
a)waar staat de standaard omsteltijd voor een machine ?
want ik neem aan dat voor product b de omsteltijd anders is dan voor product a.
b) waar staat het de jaarverkoop van een product?

antwoordje op post 11:
als 200 het maximum is gebruik dan : =MIN(200; formule)
 
@sylvester dat is hem dankje!

Over je vraagjes; omsteltijd staat onder de cel omsteltijd: alle A producten hebben 180 minuten omsteltijd, alle B producten 120 minuten omsteltijd.
Wanneer ik dus product A&AA neem is de omsteltijd per product 90 minuten.

Verkopen staan onder de cel verkoop; verbruik negatief hoef je niet naar te kijken dat is gewoon de verkopen alleen negatief.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan