Epson printer XP-405 is slechts om de 3 dagen zichtbaar in het wifi-netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

fonsenandrea

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2013
Mijn configuratie bestaat uit:
Laptop Medion Akoya P7818 met Windows 8 64-bit
Laptop HP Mini met Windows 7 32-bit
Printer Epson XP-405
ADSL router TPLink TD-W8951ND
De verbinding van de printer met de router werkt prima (groen licht op de printer brandt constant zoals het moet volgens de handleiding)
De verbinding tussen de computer en de printer werkt echter slechts om de 3 dagen, m.a.w. de printer werkt vandaag gedurende 2 dagen en op de 3de dag werkt hij niet meer voor 2 dagen; daarna werkt hij terug voor 2 dagen enz.
Ik heb de drivers voor Windows 8 64-bit en voor Windows 7 32-bit gedownload van de website van Epson.
De router werkt 100% voor internet: nooit onderbrekingen.
Iemand een oplossing voor mijn probleem?

Kijk eens in de instellingen van de adsl router, naar de DHCP lease-tijd. Als die 2 of 3 dagen is, dan heb je vlgs. mij de verklaring...
Support van die router: hier
Handleiding: hier

Zie dat de lease tijd standaard (zie pagina 27 van de handleiding) op 259200 seconden staat, wat overeenkomt met ... 3 dagen!
Zet het eens op 6 dagen (= 518400 seconden) en kijk of het printprobleem dan om de 5 (of 6) dagen voorkomt. Indien ja, dan ligt het inderdaad aan de ip-toekenning via DHCP.
Wat je dán moet doen is een zogenaamde reservering maken voor de printer, zodat (onafhankelijk van de lease-tijd) de printer steeds hetzelfde ip-adres krijgt toegewezen vanuit de router.
Dat staat op pagina 28 en 29 (je zult dan het aan de Epson toegewezen ip-adres statisch ("static") moeten toekennen aan het MAC adres van diezelfde Epson, in het DHCP server gedeelte van de router-instellingen).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je wel Tijs. Ik probeer eerst de 6 dagen in te stellen. Ik laat je na 6 dagen nog weten hoe het is gegaan.

Wat je ook kunt doen is nú alvast de lease op "Static" zetten. Stel dat ik gelijk heb zou je anders mogelijk straks 6 dagen achter elkaar de printer niet kunnen gebruiken...
Als ik in de buurt zit van de reden van het probleem, dan zou je m.i. met zo'n Static DHCP toekenning (wordt ook wel DHCP Reservering genoemd) het probleem definitief opgelost hebben.
EDIT: Dan moet het nu wel een dag zijn dat de printer wél bereikbaar is! :):):)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nog even een duidelijker uitwerking van een DHCP reservering voor jouw type TP-Link dan in de handleiding (de handleiding zegt er eigenlijk (te) weinig over):
link (vanaf Step 4). De Epson moet nu al in de DHCP lease tabel voorkomen met zijn MAC adres en (hopelijk) een onderscheidende naam. Die DHCP ene ingang moet alleen even worden aangepast naar Static (danwel verwijderd en opnieuw worden aangemaakt, met Static).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok Tijs. Heb alles gedaan zoals je schreef. Nu maar afwachten of de printer het blijft doen. Hartelijke dank voor je hulp

Prachtig, dus momenteel werkt de printer gewoon over het netwerk? Indien ja, dan inderdaad even afwachten! :)

Tijs.

Niet direct. Herstart de printer eens en kijk of het dan toegewezen ip-adres overeenkomt met wat je als DHCP reservering had ingesteld (ik neem aan dat het mogelijk is op de printer een status-pagina uit te draaien met de huidige netwerk-instellingen).

Tijs.

Ondertussen werkt de printer nog enkel op USB. Via WIFI is er geen leven meer in te krijgen. Is er iemand die nog iedeeën heeft?

Mijn netwerkprinter staat in mijn KPN Experiabox op:

Fysiek adres: xxxxxxxxx (uiteraard is hier wel wat ingevuld)
Toewijzing IP-adres: DHCP
IP-adres: 192.xxx.x.x (uiteraard met het normale ip adres)
Gebruik steeds hetzelfde IP-adres: Ja
DHCP-leasetijd: Oneindig

Dus ik weet niet of je de printer ook vast gezet heb op een en dezelfde ip adres. Ik zet dat altijd vast, ook met mijn andere apparaten.

De vraag staat op opgelost, maar helaas van de TS niets meer vernomen. HOe is het nu opgelost?

Ondertussen werkt de printer nog enkel op USB. Via WIFI is er geen leven meer in te krijgen. Is er iemand die nog iedeeën heeft?

@femke98: Dat is de laatste terugmelding, dus blijkbaar werkt het draadloos helemaal niet (meer).
@topic-starter: Draai nog eens een statuspagina uit op de printer waar het huidige ip-adres op vermeld staat. Vergelijk dat met de DHCP-reservering die je had gedaan.

Tijs.

Nou, hij vraagt toch echt of iemand nog ideeën heeft en dus geef ik die. Maar daarna horen we niets meer en staat het als opgelost.
Ik was benieuwd of hij mijn tip van Oneindig en vast IP adres nog heeft uitgeprobeerd.

@femke98: Een DHCP reservering is netto hetzelfde als een vast ip-adres met oneindige lease-tijd. Enige verschil is dat de DHCP server het toekent aan het apparaat, dus dat het apparaat op "Automatisch ip-adres toekennen" kan blijven staan.

Tijs.

Hallo Tijs en Femke98
Ik heb waarschijnlijk per vergissing het probleem op opgelost gezet maar ik kan niet meer printen via Wifi, enkel nog via USB. Alle instellingen staan terug op default. Hierbij 3 bestanden van de instellingen van de router.Lan.pngStatus.pngwireless.png

Dus als ik het goed zie is het apparaat met MAC adres A4:EE:57:C9:64:D4 de Epson printer?
Indien ja: Draai op de printer een lijst uit van de netwerk-instellingen van de printer. Daar zou als ip-adres dan op moeten staan: 192.168.2.100

[Zie ook dat het apparaat met met MAC adres uit de eerste regel (de Epson dus?) draadloos verbonden zou moeten zijn (zoals te zien in schermafdruk 2).]

Tijs.

Oftewel (even ingezoomd op het uitdraaien van de huidige (draadloze etc.) netwerk-instellingen) op de printer:
knop "Setup" -> OK -> via pijltje naar beneden naar "Wi-fi settings" -> OK -> via pijltje naar beneden naar "Wi-fi connection check" -> OK

Tijs.

Ik heb de handleiding meerdere malen stap voor stap gebruikt om de printer te installeren. Niets helpt. De connectie tussen de printer en de router is prima maar eens ik de printer wil benaderen via de computer krijg ik geen printer te zien. Het IP adres dat in de WIFI-setting wordt weergegeven is 192.168.2.100. Dus dat is OK. Wifi Connection check geeft alles OK. Heb de printer dan proberen te installeren met de Webinstaller van Epson "Epson network software & driver package (1.3)" voor Windows 8 64bit (gedownload van de Epson site) maar nog steeds geen verbinding. Ik heb het vermoeden dat er een of ander mis is met de hardware van de printer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan