Epson XP 355 printer Wifi probleem

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik kreeg een gebruikte Epson XP 355 printer cadeau. Alles lijkt te functioneren op mijn Windows11, printopdrachten direct vanaf de printer of via USB-kabel vanaf pc leveren geen probleem. Ik heb op de printer de Wifi ingesteld (zonder USB verbinding) en als ik dan een printopdracht geef op de pc verschijnt daar de printer direct in mijn printer-keuzelijst (dat lukte al nog voordat ik voor de eerste keer een USB had ingestoken). Op de printer geeft het icoontje aan dat de Wifi verbinding prima is.
Maar
--bij een simpele Wifi-printopdracht vanaf de pc geeft de printer totaal geen sjoege.
--De opdracht verschijnt wel in de afdrukwachtrij als ik het printermenuutje open op de pc.
--Bij apparaatbeheer verschijnt de printer alleen als ik de USB kabel insteek, niet via alleen de Wifi.

Zie ik iets over het hoofd? Toch iets met toegangspunten bv? (maar waarom verscheen de printer dan wel via de Wifi al direct in de printerkeuzelijst op de pc?)
Overigens kan ik het uitgebreide printmenu van de Epson zoals dat in de handleiding weergegeven wordt ook nergens tevoorschijn toveren.
 
Heb je alleen Windows 11 de drivers laten installeren of het je de drivers + tools van onderstaande support site gebruikt?
Pfffftttt, ik heb de driver via Epson nu geïnstalleerd en dat leek even goed te gaan, het originele Epson printmenu kwam tevoorschijn en via de USB is er niets aan de hand. Maar de Wifi vertikt het, ik werd min of meer automatisch langs diverse kennelijk nog ontbrekende extra te installeren zaken geleid: EpsonNet, Install Navi, Connection Checker etc. En van daar bleef ik in eindeloze kringetjes ronddraaien. "Installatie voltooid" "Fout in verbinding" Checken, opnieuw installeren, checken, opnieuw, foutmeldingen in een vreemde taal (iets Scandinavisch ofzo), eindelijk een wat uitgebreider rapport met mógelijke fouten dat binnen 2 seconden door een popup overruled werd zodat ik het niet kon lezen....Om helemaal tureluurs van te worden...
Het enige wat ik er uit kon oppikken was dat het misschien toch iets met toegangspunten of privacy-instellingen in de toegang te maken heeft, maar waar ik dan moet beginnen????
 
Hier staan 3 methodes, ook met de WPS knop. Probeer die eens.
  • Zet je printer in de buurt van de wifi router.
  • Houd de WPS knop op je router 5 seconden ingedrukt.
  • Houd hierna de wifi knop op je printer 3 seconden ingedrukt. Het oranje en groene netwerk status lampje knipperen nu afwisselend.
  • Na ongeveer een minuut is je printer verbonden. Als je printer is verbonden, knipperen het oranje en groene netwerk status lampje tegelijkertijd.
Als dat niet lukt:Verbind via wifi direct
Heeft jouw Epson printer wifi direct?
Dan verbind je je computer of smartphone gemakkelijk met de printer, zonder tussenkomst van een modem.
  • Ga op je printer naar het wifi icoontje en selecteer Wi-Fi Instellen.
  • Klik op Wi-Fi Direct instellen en daarna op Verbinding instellen.
  • Volg de aanwijzingen op het scherm
  • Ga op je mobiele apparaat of computer naar wifi verbindingen en klik op jouw printer (bijvoorbeeld EPSON XP-6100-series).
  • Voer het wachtwoord in. Dit verschijnt op het scherm van de printer.
  • Je apparaat is nu verbonden met het wifi netwerk van de printer.
 
WPS op de router heb ik ook geprobeerd, helpt niet (op het printerschermpje-menu zit wel een mogelijkheid daarvoor, dat gaf aan dat het mislukt was) En op de printer zit ook geen aparte Wifi-knop.
Via het Wifi-instelmenu op de printer geeft-ie aan (na handmatig SSID gekozen te hebben en ww te hebben ingevoerd) dat de instelling voltooid is, alsof het allemaal OK is. Bij een printpoging verschijnt: "Afdruktaak kan niet verzonden worden". Daarna komt weer de connection checker. Het mogelijke fouten rapportje kon ik nu een regeltje verder ontcijferen voordat het na één seconde weer wegfloepte: "Als de functie voor privacyscheiding is ingeschakeld kunt u niet printen" Dat zit op de router begreep ik er uit, maar hoe kom ik daar bij?
Nu kom ik in de lijst SSID's op de printer wel mijn router 3x tegen. Zijn dat 3 verschillende toegangspunten en heb ik de verkeerde te pakken, nl de bovenste? (ik heb er twee Experia wifiversterkers op zitten van KPN, router is ook van KPN)?
 
Heb je printer vooraf gereset (qua instellingen), ik ken deze printer niet maar stel dat iemand er vaste instellingen in gezet heeft gaat het bij jou uiteraard niet automatisch goed.
Na het resetten opnieuw beginnen met de tips, dus bijv de WPS knop.
 
Ik had hem al teruggezet naar de fabrieksinstellingen.....
 
Loop deze tips ook na:
Aanvulling van Epson:
Het lijkt op dit probleem: https://community.ziggo.nl/t5/Inter...zichtbaar-bij-verbonden-apparaten/td-p/897502 Ze zijn er nog niet uit.

Heeft Epson een forum hiervoor?

Helaas kan ik hier niets uitzoeken/testen zonder zo'n printer, als jij alles al gecontroleerd hebt wat in de handleiding stond en hier voorbij kwam.
 
@route99 Dank, maar de meeste tips in de links die je gaf zijn zelfs voor mijn beperkte kennis een open deur ;). Blijft alleen nog over dat ik misschien (hoe raar ik dat ook vind) toch een andere SSID moet kiezen van de drie identieke die ik zie op het printerschermpje. Of dat ik de privacyscheiding op de router moet uitschakelen. Maar daar moet ik nog even op gaan puzzelen waar en hoe dat eventueel kan. Wordt vervolgd.
 
@ltk Kan wel zo zijn, maar een aantal waren niet vermeld bij de topic start, dat begon bij WPS en resetten, dat stond er niet in, net als de uitgebreide tip van het MS-forum ontbrak.
En ik heb ook nog een Epson forum net gevonden, daar las ik nog niks over...een eerdere vraag van mij.
Hoe zo open deuren? Dit komt niet prettig bij mij binnen om gemotiveerd te helpen....
 
@ltk Kan wel zo zijn, maar een aantal waren niet vermeld bij de topic start, dat begon bij WPS en resetten, dat stond er niet in, net als de uitgebreide tip van het MS-forum ontbrak.
En ik heb ook nog een Epson forum net gevonden, daar las ik nog niks over...een eerdere vraag van mij.
Hoe zo open deuren? Dit komt niet prettig bij mij binnen om gemotiveerd te helpen....
Sorry als dat verkeerd overgekomen is, ik bedoelde dat ik intussen alles wat in de artikelen staat wel zo ongeveer uitgeprobeerd heb, behalve de laatste twee punten die ik nog noemde. Alle ideeën blijven welkom ;)
 
Ik zie in de specs niet welke Wifi dit ding ondersteund. Zou dus ook nog kunnen zijn dat hij niet goed overweg kan met je moderne Wifi. Helaas hebben dit soort printers geen uitgebreid display om ook maar iets te kunnen troubleshooten.
 
Gelijke namen/SSID kijk eens of je met dit nog wat kunt? DHCP problemen?
Hoe zit dat bij de Wifiversterkers van KPN? dat zijn ook AP's (Access Points?)
Bij een AP bij mij DHCP altijd uit en vast ip adres (handig als je er een keer wat moet veranderen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan