Er mag geen woord worden ingevoerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

zettekakkers

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2011
Berichten
134
Ik ben een hoop wiskundige programma's aant het maken :d
mijn programma berekend of een ingevoerd getal een priemgetal is maar wat al er bv: "blablabla" of "25.151499" word ingevoerd dan loopt het gewoon vast hoe kan ik dit simple oplossen dat er dan komt "geef een geldig getal ipv van een woord of decimaal getal"?

intInvoer = Integer.Parse(InputBox("Geef een natuurlijk getal:", "Invoer"))

of moet ik toch maar mijn volledige code er op zetten?

Met vriendelijk groeten
Van de ZetteKakkersssssssss
 
Wil je dus voorkomen dat er een woord (string) of een decimaal getal (double) wordt ingevoerd?
 
@joz1, beter lezen?
"blablabla" of "25.151499" word ingevoerd dan loopt het gewoon vast
"geef een geldig getal ipv van een woord of decimaal getal"?

@zettekakkers;

PHP:
        Dim Getal As Integer = 0
        If Integer.TryParse(InputBox("Geef een natuurlijk getal:", "Invoer"), Getal) Then
            'Hier de code, want het is een geldig getal. Het getal zit in de variabele "Getal"'
        End If

Succes ermee ^^
 
Laatst bewerkt:
@CaptainBri: Ik heb het goed gelezen :rolleyes:. Ik vroeg het gewoon even voor de zekerheid, misschien wilde hij iets anders doen als er een string/double wordt ingevoerd?


@zettekakkers: Volgens mij heeft CaptainBri een goed antwoord gegeven. Vraag opgelost?
 
bedankt het werkt
maar ik heb een klein vraagje kan je mij in het kort uitleggen wat TryParse doet?
Want op google is het net Chinees :s

mvg

Zettekakkerssss
 
TryParse neemt een string, probeert deze in een variabele van het type Integer te stoppen. Het is belangrijk dat je eerst een Integer variabele aanmaakt, en daarna TryParse aanroept met een string, en de eerder aangemaakte Integer. In VB.NET is het niet heel duidelijk, maar hij geeft een Reference van de eerder gemaakte Integer variabele mee, wat betekent dat de variabele in een andere functie (in dit geval Integer.TryParse) bewerkt kan worden (zonder er een kopie van te maken en te returnen).

ByRef = een reference;
AY3ZB.png


TryParse geeft een boolean terug, deze is True als de conversie gelukt is, en False wanneer de conversie mislukt is.

Je kunt dus niet dit doen:
PHP:
Dim Getal As Integer = Integer.TryParse("1234")
Maar wel dit:
PHP:
Dim Getal As Integer
Integer.TryParse("1234", Getal)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan