er veranderd niets ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

game-master

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 apr 2002
Hey hey,

Zal mijn systeem even neerzetten:
Mobo: Asus P5K
Processor: Intel 2 core duo E6750 2.66ghz
gfx kaart:ATi 850XT 256 mb
geheugen: GeIL ddr2 800 timings zijn CL4 4-4-12

Ik heb aantal vraagjes, namelijk.
1: ik heb meerdere malen gelezen dat OC' n via bios toch het meest betrouwbaarst is en overzichtelijk, en ook is verteld dat je je FSB steeds met 20 kan verhogen totdat het instabiel loopt en dan 15 terug. ik dit dus gedaan, en F10 (save and restart), ik naar systeem gaan kijken of het ook daadwerkelijk iets veranderd heeft.. maar in systeem staat dus nog steeds 2.66 ghz als ik het met nog eens 20 omhoog gooi, staat hij nog steeds op 2.66... mijn doel is gewoon simpel weg hem op 3.00/3.2 te krijgen maar hij displayed het in windows Vista premium gewoon niet, en ook niet in het BIOS ook al sleutel ik aan FSB (van 333 naar 373)

2: dan het geheugen.. die "ddr2 800" betekent dat juist dat het 800 mhz is ? want ik haal er volgens CPU-Z een DRAM frequancy van 400 af.. en volgens CPU-Z zijn de timings 5-5-5-18.. en volgens de website alternate 4-4-4-12 en in mijn bios zelfs 5-5-5-9... (1.8v) op wat kan ik het best vertrouwen ?

Maar mijn main problem is dat ik de 2.66ghz op 3.0 wil krikken en dat doe ik zoals is aangegeven maar je kan het alleen nergens vanaf lezen.

Greetz, GM

Waar lees je de core-frequentie af?
In het hoofdvenster van CPU-Z kun je de actuele snelheid zien onder 'core speed' op het eerste tabblad.
Windows zelf laat onder 'system' gewoon de naam van de processor zien en de 'stock speed' van de processor; daar zie je dus niet onder welke frequentie hij draait.

Dat je DRAM 400 MHz geeft, klopt. Geheugen is 'dual channel' en dat betekent dat het twee lijntjes tegelijkertijd naar je geheugen gebruikt en dan dus ook 2 x die 400MHz mag vermenigvuldigen. (Maakt dus 800MHz.) Maar je moet daarvoor dan wel een even aantal geheugenreepjes gebruiken: 2 reepjes of 4 reepjes. Gebruik je 1 reepje geheugen, dan werkt het uiteraard ook maar op 400 MHz.

Die timings van het geheugen kun je meestal in het BIOS ook wel handmatig aanpassen. Maar ik raad je aan om eerst je processor goed te laten draaien en als je die goed hebt eventueel later naar je geheugentimings te kijken. Die hebben minder merkbare invloed dan het omhoogschroeven van bijvoorbeeld FSB, hoewel alle beetjes natuurlijk helpen.

Een erg leuke hobby, dat overclocken en er is op internet veel informatie te lezen, ook nederlandstalig. Ik wens je er veel plezier mee en een lekker vlot systeem.
Succes met OC-en en let wel goed op je temperaturen, hè? http://www.techpowerup.com/realtemp/

Laatst bewerkt:
Waar lees je de core-frequentie af?
In het hoofdvenster van CPU-Z kun je de actuele snelheid zien onder 'core speed' op het eerste tabblad.
Windows zelf laat onder 'system' gewoon de naam van de processor zien en de 'stock speed' van de processor; daar zie je dus niet onder welke frequentie hij draait.

Dat je DRAM 400 MHz geeft, klopt. Geheugen is 'dual channel' en dat betekent dat het twee lijntjes tegelijkertijd naar je geheugen gebruikt en dan dus ook 2 x die 400MHz mag vermenigvuldigen. (Maakt dus 800MHz.) Maar je moet daarvoor dan wel een even aantal geheugenreepjes gebruiken: 2 reepjes of 4 reepjes. Gebruik je 1 reepje geheugen, dan werkt het uiteraard ook maar op 400 MHz.

Die timings van het geheugen kun je meestal in het BIOS ook wel handmatig aanpassen. Maar ik raad je aan om eerst je processor goed te laten draaien en als je die goed hebt eventueel later naar je geheugentimings te kijken. Die hebben minder merkbare invloed dan het omhoogschroeven van bijvoorbeeld FSB, hoewel alle beetjes natuurlijk helpen.

Een erg leuke hobby, dat overclocken en er is op internet veel informatie te lezen, ook nederlandstalig. Ik wens je er veel plezier mee en een lekker vlot systeem.
Succes met OC-en en let wel goed op je temperaturen, hè? http://www.techpowerup.com/realtemp/

Top uitleg! :thumb: nu je het zegt klopt dat dus inderdaad, wel draait hij idle op ca. 2000 core speed, maar bij laden van iets naar 2.66 (2.600/2.700) ik zal morgen eens proberen ja.. reaktie op geheugen. dus dat wat erachter staat.. is in totaal ? dus ddr2-800 betekent niets meer dan de 2 reepjes die je van geil krijgt in totaal.. nu heb ik ddr2-1066 besteld, dat zijn 2 reepjes (2gb) maar heb 4 gb besteld dus 2*2, en 1*4, dus van de 4 sloten die ik heb worden ze alle 4 opgevuld door 1gb each.. betekent dit dus dat in totaal 1066*2=2132 zal draaien ? (beetje rot uitgelegt misschien) het gaat om het volgende http://www.alternate.nl/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-1066 dit is dus *2 besteld.. maar zoals je zei, laat ik eerst die fsb onder de knie krijgen,

Greetz GM

Nou, jammer genoeg worden maximaal 2 reepjes gekoppeld, dus heb je 4 reepjes, dan blijft het 2 keer 2 reepjes gekoppeld. Met jouw nieuwe reepjes worden de eerste 2 gekoppeld tot 1066 en de andere twee ook. (De allernieuwste ontwikkeling is dat de chipset 3 reepjes kan koppelen. Ik weet niet of die moederborden al op de markt zijn, maar die komen wel binnenkort. Ik meen dat je daar DDR-3 geheugen voor nodig hebt.)
Vandaar ook dat de geheugenslots verschillende kleuren hebben. Als je maar twee reepjes gebruikt, is het van belang dat je ze in gelijkgekleurde slots doet.

Dat de processorsnelheid wisselt, heeft te maken met stroombesparing. (bijvoorbeeld Intel Speedstep Technology of EIST, er zijn meerdere van dat soort technologiën, maar ik weet daar onvoldoende van om je daar een goede uitleg over te geven.)
Je kunt het uitzetten in je bios. Dan schakelt je computer bij weinig load niet terug naar een lagere snelheid en bespaart dan dus ook geen stroom.

Misschien nog een leuk programmaatje voor jou: Everest free edition: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Laatst bewerkt:

Mooie uitleg en duidelijk, alleen bovenstaande klopt niet.
Ook 1 reepje 800Mhz geheugen draait op 800Mhz, dat reepje is zelf dual!

Mooie uitleg en duidelijk, alleen bovenstaande klopt niet.
Ook 1 reepje 800Mhz geheugen draait op 800Mhz, dat reepje is zelf dual!

Dit is helemaal nieuw voor mij... Ik heb dan wel een paar vraagjes:
- waarom dan de kleurcodering voor de geheugenslots op het moederbord... Ik begrijp uit mijn moederbord boekje dat ik minimaal twee reepjes in corresponderende kleur geheugenslots moet plaatsen om van dual channel gebruik te maken. (Tenminste, dat begrijp ik uit de engelstalige beschrijving uit het hoofdstuk geheugeninstallatie. Maar misschien is mijn engels is hierin ontoereikend en begrijp ik de moederbordhandleiding niet helemaal correct.)
- Bij aanschaf van mijn geheugen heb ik gekozen voor een geheugen-'kit'. Dit zou inhouden dat de twee(!) modules door de fabrikant al gepaird zijn en dus zonder meer en optimaal van dual channel architectuur gebruik kunnen maken. Ik heb wel hier en daar forumverhandelingen gelezen (op andere forums) over de meerwaarde van zulke geheugen-kits. Er werd (door sommigen) gesteld dat je evengoed twee identieke geheugenreepjes kon aanschaffen en dan de chipset zorg laten dragen voor de pairing. Waarom bevat zo'n kit altijd 2 reepjes?
- als 1 reepje al voor een dual channel configuratie kan zorgen, zijn dit dan speciale dual-channel modules, of kun je sowieso in alle gevallen 1 enkel reepje DDR-2 in dual channel laten draaien?
- heb je misschien een linkje naar een site waarin deze materie duidelijk wordt uitgelegd?
- misschien kan jij of eventueel andere forumleden me hierover nog wat meer vertellen?

PS: Ik hoop trouwens dat de topic starter of de forum moderators geen probleem hebben dat ik op deze plek bovenstaande vragen stel... Als dat zo is, wil ik hierover ook wel een nieuw forumdraadje starten, hoor!

Er is een verschil tussen DDR (double data rate) en dual channel:

DDR: http://nl.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
Dual Channel: http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie en voor de linkjes.
Mij is bekend dat DDR-2 geheugen de opvolger is voor DDR geheugen en dat momenteel DDR-3 geheugen voor de nabije toekomst in 'het vat' zit. Dat het begrip 'dual-channel' iets anders is dan het begrip DDR geheugen is mij duidelijk.

Maar kijk eens in het tweede linkje over dual-channel architectuur. Een citaat (onder het kopje 'Operation': "In order to achieve this, two or more DDR/DDR2 SDRAM memory modules must be installed into matching banks, which are usually color coded on the motherboard." waarbij 'two or more' vetgedrukt zijn, wat mijn veronderstelling dus bevestigt dat je met één geheugenreepje dus geen dual channel kan bewerkstelligen.

Maar misschien raken we nu wel teveel off-topic. Interessant vind ik dat ik naar aanleiding van jouw opmerking - al dan niet correct - me weer meer heb verdiept in geheugen configuraties. Bedankt daarvoor.
Voor de topic starter gaat het vooral om het principe van twee channels van elk 400 MHz (533MHz), die je mag vermenigvuldigen om 800MHz (respectievelijk 1066MHZ) te krijgen. Een en ander om de cpu-z informatie correct te interpreteren.

Laatst bewerkt:
En eeh, game-master, hou je ons op de hoogte van je vorderingen? Ik ben benieuwd...

En eeh, game-master, hou je ons op de hoogte van je vorderingen? Ik ben benieuwd...

altijd, heb dus van 333 naar 373 geklokt, en wat timings op geheugen (van 1.8 naar 2.20) en alles liep top, tot mijn verbazing met CPU-Z loopt hij zonder stressed de processor op 1000 en met een game op achtergrond 2200 ca. wat 2300-3.1 zou moeten zijn ook is de busspeed op 266 en rated FSB 1066.7 mhz wat minimaal zonder overklokking op 1333 hoort te staan, kan komen omdat utorrent opstaat, maar dalijk als ik weer thuis ben later in de avond even checken, is dit niet het geval dan betekent het verzeker dat ik 15 stappen in FSB terug moet zetten ?,

Groetjes, GM (ps. bij noodzaak kan ik altijd screenie posten hoor, maar moet er nu vandoor)

Dit is dus wat ik bedoel, moet wel kleine correctie geven, van FSB in bios 333 +20, liep top (353), en toen nogmaals 20 (373) en toen 7, tot 380.. toen zonder enige problemen behaalde ik dit
volgende dag opgestart en krijg dit.. Heb hem btw ook al terug op 353 gezet en idle blijft hij 1600 staan en stressed 2100-2200.. begrijp er geen zak van..

Vreemd of niet ? enig idee ? :confused:

Edit: Zojuist settings allemaal terug op default gezet in Bios.. en core loopt gewoon K*T.. FSB staat maar op 1066MHz, inplaats 1333 en krijg het niet omhoog, echt alels staat verkeerd, heb alles weer op auto gezet, maar zonder success. Iemand ?

edit2: top.. echt leuke hobby dat overklokken verdomme, nu graag willen weten hoe ik het zooitje goed terug krijg.

edit3: mja batterijtje eruit gehaald en er terug in en was opgelost, 2de keer dat hij simpelweg vastloopt op 1600 na overclocken, enige reden hiertoe ?

Laatst bewerkt:
Als je wil overclocken zou ik alle stroombesparende software eerst uitzetten.
Dus in Win en in de BIOS (voor zover van toepassing).
Na overclocken in de bios moet je die waardes terugvinden in Cpu-Z.
Na een overclockje moet je altijd je systeem even stressen en daarbij de temps in de gaten houden!
Kijk ook even na of je je PCI-bus kunt ontkoppelen anders gaat die ook sneller draaien.
Als bij jouw maximale overclock het systeem stabiel is en de temps OK kun je de stroomspaarsoftware weer aanzetten.
http://www.overclock.net/faqs/31782-how-find-limits-my-cpu-memory.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan