Er werken maar 3 van de 4 cores van mijn Q9300.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wanneer je nog niet in de bios hebt gekeken, kun je dat het beste eerst nog even doen.
Druk del (een paar keer rustig achter elkaar) bij het opstarten.
In de handleiding staat waar je zijn moet, (oa advanced) daar zie je dan hoe de cpu herkend wordt.

Ik las net dit draadje door:
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=60246

"Some BIOSes have options for disabling Multicore/SMP/Whatever, presumably for compatibility reasons with obsolete operating systems or software. I would have a quick look through the BIOS to make sure that isn't the case _before_ reinstalling the OS."

Ik kan me herinneren dat mijn moederbord ook zo'n functie heeft. Nu heb ik maar een E8400, dus maar 2 cores. Maar ik heb dus wel zoiets gezien.

Het zou deze functie kunnen zijn:
Enhanced Intel Speedstep® Technology

Deze technologie kan processors terugklokken en ik denk dat het ook cores kan uitschakelen, maar ik heb even niet genoeg geduld om verder te zoeken.

In de bios te vinden onder cpu-configuratie en dan Intel Speedstep® Techn. Moet dus op disabled staan.

Ik heb de volgende acties ondernomen:

- Bios succesvol ge-update naar 1103. Screen 1, Screen 2.
- Enhanced Intel Speedstep® Technology op disabled gezet.

Helaas geeft PC Wizard nog steeds aan dat core 4 niet functioneert.
Ik sta echt voor een raadsel, haha :shocked:

M.v.g,
Jonathan

Ik heb de volgende acties ondernomen:

- Bios succesvol ge-update naar 1103. Screen 1, Screen 2.
- Enhanced Intel Speedstep® Technology op disabled gezet.

Helaas geeft PC Wizard nog steeds aan dat core 4 niet functioneert.
Ik sta echt voor een raadsel, haha :shocked:

M.v.g,
Jonathan
Het zou kunnen dat een core kapot is. (is natuurlijk niet logisch: Maar AMD verkoopt processors met 3 kernen, om deze produktiefouten hebben op 1 van de kernen: Waarom zou dit bij Intel ook niet kunnen gebeuren?)
heb je ook echt in de bios gekeken of daar alle cores staan?

Hoe staat het met de temperatuur sensors van de 4 kernen. Geeft dat wel iets aan?

Ja, maar enkel van 3 cores, de temperatuur van elk is 38 graden Celsius.
En dit in de bios?

Ik zou, als er ook daar maar 3 staan, maar eens een mailtje sturen richting Intel. Want dit lijkt me een hardware probleem. En wellicht kunnen die wel aangeven wat je nog kan proberen.

Aangezien ik morgen op vakantie vertrek, zal ik als ik terug ben zo spoedig mogelijk een mailtje opstellen naar Intel.

Bij deze wil ik iedereen die zich heeft ingezet om dit probleem om te lossen hartelijk bedanken voor z'n hulp :thumb:

M.v.g,
Jonathan

Hallo,

Wat je ter controle nog eens kan doen is het volgende:
Dit is van een Engelse XP versie! ( ik heb het zo goed mogelijk tussen haakjes proberen te vertalen.)

Ga naar Task manager (taakbeheer) door op ctrl + alt + delte te drukken.

Klik op Proccesses (processen) en klik voor de gein eens met je rechter muisknop op een proces die toch wel iets van je CPU gebruikt.

Kies dan voor Set Affinity... (onderste keuze) en zorgt dat je daar alleen de 4de core aangevinkt hebt!

Nu heb je dus 1 process dat exclusief gebruik mag maken van de 4de core. Kijk eens of dit resultaat geeft.

Je kan het zo ook weer terug zetten.

Quote uit de help van de task manager
"The Set Affinity command is available only on multiprocessor computers"
"Using the Set Affinity command limits the execution of the program or process to the selected processors and might decrease overall performance"

Hoi Deadcops,

Ik heb het uitgeprobeerd, maar ik heb slechts de keuze uit 3 cores: CPU 0, 1 en 2.
Zie hier een afbeelding ervan.

M.v.g,
Jonathan

Laatst bewerkt:
Hoi !

Dit topic met interesse gevolgd.

In tegenstelling tot de meeste @helpmij-bezoekers heb ik geen enkel vertrouwen in PC-Wizard: bijv. mijn mobo is een half jaar in de handel en wordt ook niet correct herkend.
Daarnaast heb ik nog veel slechte ervaringen met dit progje i,v,m, incorrecte weergave.

Download Everest Ultimate (trial-versie): http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/EVEREST-Ultimate-Edition.shtml
en kijk daar es of je processor correct herkend wordt.

Zoniet: processor voor RMA terugbrengen.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Dit topic met interesse gevolgd.

In tegenstelling tot de meeste @helpmij-bezoekers heb ik geen enkel vertrouwen in PC-Wizard: bijv. mijn mobo is een half jaar in de handel en wordt ook niet correct herkend.
Daarnaast heb ik nog veel slechte ervaringen met dit progje i,v,m, incorrecte weergave.

Download Everest Ultimate (trial-versie): http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/EVEREST-Ultimate-Edition.shtml
en kijk daar es of je processor correct herkend wordt.

Zoniet: processor voor RMA terugbrengen.

Greetz,

Harry.
Ik vertrouw de BIOS nog het meeste. En daar heeft ie al in gekeken.
Ik vrees ook dat het een RMA wordt.

Deze vraag ben ik ook nog niet tegengekomen :
wat gebeurt er als je gaat stressen met Orthos ?

Hoi !

Tja, Intel heeft zover ik weet,geen triple-core processors zoals AMD, dus als de duvel terug met het ding en garantie claimen !

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan