Er zijn geen vaste schijven aanwezig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nside

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2010
Hallo,

Pas nog had ik een werkende computer met Windows XP.
Ooit zijn de cd/dvd-r en de brander met elkaar verwisseld.
De brander kwam op de plek waar de dvd-r was en de dvd-r eronder, zo kon ik de dvd'r wel niet meer gebruiken.
(Brander kwam uit een andere computer)
Sinds die verwisseling heeft de computer goed gewerkt.
Een paar jaar verder wilde ik die dvd-r weer gebruiken en heb ik de dvd-r weer op z'n oorspronkelijke plek gezet en de brander er helemaal uit gelaten.
Als het goed is heb ik alle kabels er ook weer goed ingezet.

Nu als ik de computer opstart, gaf hij me eerst de melding dat ik een een boot diskette moest gebruiken.
Na wat zoeken op internet begreep ik dat er weer opnieuw een besturingssysteem op geinstalleerd moest worden.
Ik heb toen een cd met Windows XP in de dvd-r gestopt maar deze bleek hij niet te lezen.
Waarschijnlijk is het op die computer niet mogelijk om te booten vanaf een cd/dvd-r.
Dus heb ik een floppy gepakt met Windows 98 erop.
(Ik dacht die eerst te installeren zodat als ik die draaiend had, ik verder kon met de cd met Windows XP erop)
Maar met die floppy kom ik niet ver.
In het begin zegt hij dat MSCD001 (driver?) niet te vinden is.
Tot slot geeft hij me de melding dat hij geen FAT of FAT32 partitie vindt en dat ik waarschijnlijk een nieuwe moet aanmaken.
Daarvoor moest ik 'FDISK' in MS-DOS aangeven maar als ik dat intyp zegt hij "Er zijn geen vaste schijven aanwezig".

Ik kom hier dus niet verder mee.
De computerkast heb ik al een aantal keer open gemaakt om te kijken of de kabels goed zitten, naar mijn idee zitten die allemaal goed.
Ik kan me voorstellen dat er iets veranderd kan zijn sinds ik die dvd-r weer op z'n plek heb gezet, maar ik zou niet-weten-wat!
Weten jullie misschien wat het kan zijn en hoe ik verder moet?

Lijkt erop dat je SATA schijven hebt, je moet daarvoor een driver hebben (op een floppy) om ze (voordat Windows is gestart) te kunnen benaderen.
Misschien zie je inje BIOS iets staan met de tekst PATA/SATA

En om te booten vanaf CD zal je dat ook in je BIOS in moeten stellen (Boot sequence) dat je CD/DVD de 1e is i.p.v. je HD.

Wanneer er 2 apparaten op 1 IDE kabel (platte brede kabel) zitten zal je de ene als Master in moeten stellen en de 2e als Slave.
Of beide op cable select.
(kwestie van jumpers achterop apparaten goed zetten)

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ik zal eens kijken of ik SATA schijven heb.
En gaan zoeken naar die driver op floppy.
Als ik geen driver op floppy heb, is het dan mogelijk die te downloaden van de site van de computer?

Dat is het vervelende, ik kan niet instellen welke op 1, 2, 3 etc. staan.
Hij laat me alleen kiezen uit ene USB o.i.d., wat er volgens mij op neerkomt dat het alleen via floppy kan.
Bij mij heet het trouwens Boot device priority.

Er zitten geen 2 apparaten op de IDE kabel (tenzij je het moederbord meetelt), ik heb alleen een dvd-r er nu inzitten.
Hoe stel je de ene in als Master en de ander als slave?
Ik heb inderdaad een ingang gezien voor slave, die uit 3 'puntjes' bestaat en ik zie verder geen kabel hangen met 3 puntjes.
Wel heb ik een kabel met 4 puntjes en die zit in de ingang ernaast (die trouwens aan weerskanten erin past, apart).

Alvast bedankt.

Waarschijnlijk zie je in je BIOS geen CD/DVD erbij staan omdat ie die ook niet kan detecteren i.v.m. verkeerde Master/Slave configuratie.
"USB o.i.d." is geen floppy maar een USB device zoals een CDrom speler met een USB aansluiting of een USB stick, externe HD met USB aansluiting.

SATA Drivers kun je downloaden op de website van de fabrikant van je moederbord.

groeten Marcel

@Bertus
Bedankt voor de uitleg.

Ik heb de jumper bij m'n dvd-r op master gezet en heb de floppy met Windows 98 weer moeten gebruiken omdat ik een boot diskette moest gebruiken.
Alleen ik kan nog steeds geen partities maken, 'FDISK' lukt niet want er zijn geen vaste schijven aanwezig.
Is dit omdat ik eerst nog de SATA driver moet installeren?
Of moet ik die jumper op 'Cable select' zetten?
Nogmaals, er zit alleen een dvd-r in geplaatst.
Ik weet dan ook niet goed hoe die computer weet of de dvd-r nou master of slave is.

Edit:
Als er maar 1 apparaat (dvd-r) op de IDE kabel is aangesloten, moet die jumper dan op Cable select, Slave of Master staan?

Laatst bewerkt:
Wanneer er maar 1 apparaat is aangesloten op je IDE kabel kun je de jumper op master of cable select zetten.
Maakt niet uit

Wanneer er op je HD een klein stekkertje zit (meestal rood plat kabeltje) is dat een SATA aansluiting. SATA
Wanneer er op je HD een brede platte kabel (zelfde als op je CD) zit dan is dat een IDE aansluiting. IDE (ook wel PATA genoemd)

Heb je in je BIOS nog iets kunen vinden met PATA/SATA ?

Wanneer je pc met opstarten de melding geeft dat er een bootdisk in moet zou ik dat niet letterlijk nemen, het komt er eigenlijk op neer dattie geen besturingssyteem (Windows) kan vinden.

Zitten al je stekkers (vooral van je HD) nog wel goed aangesloten?
Heb je ze al eens los gehaald en weer vast gezet?
Het lijkt er nl op dat je na het inbouwen van je CD/DVD een kabel los hebt gestoten of zoiets omdat normaal gesproken je niet Windows opnieuw hoeft te installeren nadat je een CD/DVD hebt ingebouwt

Hoe oud is je PC ?

Groeten Marcel

In mijn BIOS heb ik niks van SATA of PATA kunnen zien.

De pc is denk ik van het jaar 2005.

De jumper had ik nou inderdaad op cable select gezet maar nog steeds herkend hij niks, kan ik geen partities maken en wilt hij nog steeds een boot diskette.

Mij leek het ook niet dat hij opnieuw geïnstalleerd moest worden alleen omdat ik de dvd-r heb verschoven.
Ik had al gekeken of er kabels los zaten maar er is niks te zien.
Er is alleen nog een IDE plek over en bij de 'powerdraden' ook.
In de dvd-r heb ik alleen de IDE-kabel, de (gekleurde) powerkabels en een audio kabel aangesloten.
Verder is het enige verschil dat de brander er niet meer in zit.
Welke kabel kan er nog losgekomen zijn, denk je?

Krijgt je CD/DVD voeding, controleer dit door te kijken of je laatje open en dicht gaat ?
vergeet die bootdiskette, deze heb je niet nodig om Windows XP te installeren.

Ja, de lade gaat open en dicht.
Deze heb ik al eens geopend om de cd van windows xp erin te doen.
Ik moet echt kunnen regelen dat hij boot vanaf de cd rom.
Maar op een ander forum las ik dat als je computer te oud is, die mogelijkheid niet in het rijtje staat.

Ik wil die diskette best negeren.
Ik vraag me alleen af waarom hij wil dat ik boot als ik alleen maar de dvd-r heb verplaatst.

Lijkt mij als ie uit 2005 is de mogelijkheid er wel gewoon moet zijn.
Stuur anders eens wat screenshots van de verschillende BIOS schermen?

Groeten Marcel

Van welke zou je een screenshot willen?
Ik heb zelf nog eens in de BIOS gekeken en ik zag dat mijn IDE devices niet zijn geinstalleerd.
Heeft dat te maken met de IDE kabel?
Dan vind ik het best logisch dat het zo raar doet.
Maar hoe krijg ik die geinstalleerd?

Verder heb ik nogmaals de 'houder' waarin de dvd-r zit eruit gehaald en alles bekeken maar ik zag niks wat niet zou kloppen.

Hierbij een paar foto's van de BIOS.
2wnu4bt.jpg

qytpmx.jpg

10wmb5x.jpg

Ik heb trouwens diverse powerkabels.
De ene reeks gaat naar ergens in de hoek en de andere reeks naar de HDD.
Ik heb de powerkabel die naar de HDD gaat, in de dvd-r gedaan, want volgens mij hoorde hij daar.
Hiervoor deed ik namelijk de andere powerkabel die naar de processor ging erin.
Maar helaas krijg ik toch hetzelfde "Boot Failure. Insert diskette in drive A. Press any key when ready" bericht.
Raar, ik dacht misschien dat het daaraan lag.
Welke reeks powerkabels moet er uiteindelijk in, die vanaf de processor of vanaf de HDD?

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het met de kabels als volgt: zolang het past (zonder geweld) is het goed :)

- Over je biosschermen: Heb je er niet meer ?
- Ik zou graag de andere tabbladen ook willen zien om te zien of er toch dingen in staan die misschien niet goed zijn.
- Over je 3e screenshot: Wat gebeurd er als je een enter geeft op de regel waar staat Primary IDE Master
- Op het moment dat je de screenshots maakte wat was er toen aangesloten op je IDE poorten?

De PCI IDE Busmaster kun je op enabled zetten, hoewel dit volgens mij niets met jou probleem te maken heeft.
Zie HIER voor meer info.

Groeten Marcel

Ja, maar ik wilde weten of hij nou aan de powerkabels die naar de HDD gaan, aangesloten moet zijn.
Omdat de HDD verbinding moet hebben met de dvd-r, dacht ik.

Ik heb nog een aantal foto's.
Dan kan je gelijk zien wat er gebeurd bij Primary IDE Master.
Op het moment dat ik de foto's heb gemaakt is de dvd-r aangesloten op de IDE kabel.
Verder is er geen enkel ander apparaat aan de IDE kabel aangesloten.

2z7g9r8.jpg

295pabn.jpg

Primary IDE Master

2bqezd.jpg

Nadat ik op F11 druk.

Ik heb de PCI IDE BusMaster op Enabled gezet.
Toen ik alles had opgeslagen kreeg ik een iets andere melding namelijk:
"Boot Failure
Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device
Press any key when ready"
Toen heb ik de computer opnieuw opgestart maar ik zag weer deze melding.

wat staat er bij Peripheral configuration ?
Heb je al eens setup defaults (F9) geprobeerd in je BIOS ?

Groeten Marcel

Nee, nog geen setup defaults gedaan.

Dit zie je bij Peripheral configuration.

aoub7d.jpg

Wat zijn de keuzemogelijkheden bij onboard IDE, behalve Both ?

Probeer ook even F9 (setup defaults)

Groeten Marcel

Overige keuzemogelijkheden bij Onboard IDE:

Disabled
Primary
Secondary

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan