• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Er zijn mogelijk relaties tussen tabellen nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nederland123

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2020
Weet iemand waar de fout: "Er zijn mogelijk relaties tussen tabellen nodig" vandaan komt? Hij popt op als ik in de draaitabel een net toegevoegde item uit tabel meeneem. De datastructuur lijkt echter wel intact (en de relaties wilde hij ook leggen). Als het nodig is plaats ik natuurlijk de excelsheet, maar omdat er nogal gevoelige informatie instaat hoop ik dat iemand zo weet wat het kan zijn.

Klinkt alsof de relaties niet compleet zijn. Uit hoeveel tabellen heb je velden in je draaitabel staan? ZIjn alle relaties tussen die tabellen juist ingesteld?

Ja alles is juist ingesteld volgens mij. Geen problemen met relaties leggen en de keys zijn allemaal uniek (ook in de veel-to-veel tabel) waar ik een tussentabel heb gemaakt om de tabellen te linken. Daar geeft hij ook geen foutmelding.

Nu met bestand. Zodra ik iets uit de tabel Vooropleiding gebruik in de Draaitabel gaat het mis. Hoe zou dit kunnen?

Bijlagen

Bedankt dat je er naar wilde kijken. Hopelijk iemand anders wel een idee? Ik kom er namelijk ook echt niet uit.

Pas de Tabel van de Measure eens aan naar "Vooropleiding_apart" ipv "Groslijst_Tabel_nieuw" (niks aanvinken bij Groslijst_Tabel_nieuw, deze heeft geen unieke sleutel)

Ik weet het ook niet, maar kijk eens objectief naar je draaitabel: Opleiding A, B, C en D hebben allemaal exact dezelfde studentennummers, en exact hetzelfde gemiddelde. Dus ergens is er een koppeling tussen jouw opleiding en jouw studenten niet goed. Ga daar eens zoeken naar het probleem.

#5: koppel die vooropleiding los (desnoods deleten), en dan opnieuw een relatie maken?

Greetz/Excelbat

P.s.: ik heb overigens het gevoel dat je dit soort zaken makkelijker aan elkaar plakt in een tabel met kolommen vert.zoeken.

Pas de Tabel van de Measure eens aan naar "Vooropleiding_apart" ipv "Groslijst_Tabel_nieuw" (niks aanvinken bij Groslijst_Tabel_nieuw, deze heeft geen unieke sleutel)

Ja heb nu volgens mij alles aangepast dat alle tabellen (wo tabel Groslijst_tabel) unieke sleutel heeft in één of 2 cellen (zie bijlage). Maar nog gaat het niet goed.... Ook al geprobeerd nieuwe meting met gewoon gemiddelde te maken. Ook die pakt hij niet.... (meting niet aanvinken heeft geen zin want die moet ik juist weten).

Bijlagen

Neen, Ik bedoelde bij de measure zelf; zie plaatje

Bijlagen

• measure.PNG
    measure.PNG
    32,1 KB · Weergaven: 64
Nav aanpassingen

Gedaan! Hij geeft nu geen foutmelding meer (ook al logisch omdat ik hem niet meer koppel aan de andere tabel als de meting in dezelfde tabel staat nu. Echter geef hij nog steeds bij steeds hetzelfde antwoord (wat niet klopt). En als ik het koppel aan de andere tabel (groslijst) vliegt hij er ook weer uit. Dat laatste is wel essentieel want moet het daar wel aan kunnen koppelen uiteindelijk. Snap het nog steeds niet helaas wat er fout gaat :(

Bijlagen

Reactie

Hoi Eric,

Klopt. Maar er was ook een issue dat iets niet uniek zou zijn. Dus dat heb ik aangepast. Die link heb ik uitgebreid bestudeerd maar dat gaat erover dat numerieke waarden niet goed gaan, terwijl het hier om een niet-numerieke waarde gaat toch. Opleiding is A, B, C, D.

nog steeds niet opgelost helaas:( als iemand nog andere tips heeft houd ik me aanbevolen.

ben erachter gekomen. het heeft ermee te maken dat de filterrichting maar 1 kant op kan in power pivot (van 1-veel). Andersom lukt niet. Het kan of met een DAX functie of in Power BI kun je dit wel handmatig aanpassen in de relatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan