Error bij verwijderen/ leeg maken prullenbak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefanos1990

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2007
als je dit leest, alvast bedankt.

ik heb 2 problemen waarvan ik denk dat ze met elkaar te maken hebben:

het eerste: als ik mijn prullenbak leeg maak dan komt er ongeveer 50% van de een foutmelding waarin staat: "Kan dc# niet verwijderen. De toegang is geweigerd. controleer....." etc. (zie bijlage)

dan moet ik dus handmatig de prullenbak openen en alle bestanden selecteren en verwijderen, maar vaak heb ik alle bestanden verwijderd, maar geeft hij nog steeds aan dat er bestanden in zitten (dmv het icoon van de volle prullenbak, en als je klikt op 'prullenbak leegmaken' staat er het bericht: 'weet u zeker dat u deze # items wilt verwijderen'), maar er zit niks in als ik ga kijken. (en ja, ik heb verborgen bestanden zichtbaar). als ik op leegmaken klik komt weer het bericht met 'de toegang is geweigerd'

bovenstaande probleem is niet bepaald kritisch, maar ik vind het toch wel irritant, ik hou er niet van als windows zich niet gedraagt zoals ik ervan verwacht.

het tweede probleem is vervelender:

vooral bij mappen waar gedownloadde data in staat heb ik vaak het probleem dat ik deze mappen niet kan verwijderen, met het bericht "Kan 'huppelepup' niet verwijderen. De toegang is geweigerd. controleer.....".
als ik dan naar de map ga en de inhoud met de hand verwijder kan het wel, maar als ik veel mappen wil verwijderen is dat erg irritant.
ook als ik iets download met een download accelarator (flashget/FDM), dan krijgt dat programma vaak geen toegang meer tot de bestanden die deels gedownload zijn, pas als ik dan windows opnieuw opstart kan ik verder downloaden.\

Iemand die me kan helpen?
bedankt,
Stefan

huidige status van dit probleem:
Het prullenbak probleem is gedeeltelijk opgelost. Met killbox is het mogelijk om de 'zwevende' te verwijderen, die soms zelfs oplopen tot 4 GB in grootte.
Maar ik moet wel nog steeds om de paar dagen met killbox de prullenbak deleten, want heel veel wordt gewoonweg niet verwijderd. (ook al lijkt het van wel)
Dus het probleem is er nog steeds.

het tweede probleem doet zich ook nog steeds voor. Maar is op een omslachtige wijze op te lossen door de bestanden eerst te unlocken en dan de verwijderen.

Bijlagen

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    81,3 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
Das een lastige bug en een systeem herstel lijkt me de korste weg om te proberen, of met een progje als Killbox de verborgen map c:\recycler te laten verwijderen bij Reboot. Je krijgt dan gelijk een nieuwe prullenbak (als hij al wordt verwijderd met deze toegang geweigerd) :confused:
http://www.antispywareoffensief.nl/toonhandleiding.php?handleidingid=7

Verder kan je die prullenbak maar op een manier proberen te benaderen en dat is met cacls.
:confused: Hiermee kan je de rechten regelen op ntfs bestanden wat je normaliter via de eigenschappen - beveiliging tab doet..
Daar zal je waarschijnlijk moeten zijn voor de mappen in explorer die toegang weigeren

Cacls is een zeer krachtig en kan een zeer gevaarlijke tool zijn als je er fout mee omgaat.
Dus als je onderstaande niet helemaal begrijpt laat het dan door iemand doen die wat meer ervaring met command line heeft.
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/cacls.mspx?mfr=true

Maak verborgen bestanden zichtbaar en ga naar C:\recycler dan zie je daar waarschijnlijk meerder prullenbak iconen je hebt 1 van die lange codes nodig van een van die iconen.
type in command line

Code:
cd C:\RECYCLER\Lange-bestandsnaam-van-de-prullenbak

indien je de juiste naam van het bestand weet waar je geen toegang tot hebt type je

Code:
cacls dc# /t /g Username:F
enter

Type J van Ja en enter.

Username = jouw gebruikersnaam
/t = alle subs voor indien het een map is met inhoud
/g is verleen gespecificeerde gebruiker de toegewezen rechten
:F = Full Controll

Als alles goed verlooopt heb je nu weer Full control over dat bestand of die map met al zijn inhoud.:confused:

Laatst bewerkt:
systeem herstel heb ik al eens geprobeerd toen ik het probleem pas had, dat had geen effect.
met killbox heb ik geen toegang tot de bestanden in C:\recycler (zie de bijlage)

het lukt me niet om met cacls full control te krijgen
als ik in command in C: zit, en ik typ dan:
cacls /recycler/ /t /g Stefanos:F
dan krijg ik zo'n lijst die lijkt op die microsoft pagina die je me gaf.
verder gebeurt er dan niks.

en als ik in c:\recycler zit, en ik typ dan de map met de hele lange bestandsnaam in, dan zegt ie 'ongeldige map' terwijl ik heb ge-triple-checkt of de naam klopt.

verder, ik zie geen verborgen mappen in C:/recycler , ook al heb ik ze wel op zichtbaar staan, de namen van de bestanden en mappen daarin heb ik gevonden in killbox

Ik ga nu eens killbox doen met 'delete on reboot' aangekruist.
edit: dit heeft gewerkt, tenminste, de prullenbak is nu helemaal leeg (er zaten eerst meer dan 750 mb aan onverwijderbare dc#-bestanden in)
maar ik weet niet of dit blijvend is, en het probleem met mijn gedownloade bestanden kan ik ook nog niet oplossen, ik doe waarschijnlijk iets verkeerd met dat cacls.

C:\Documents and Settings\Stefanos\Mijn documenten
en dan cacls /downloads/ /t /g Stefanos:F
geen effect?

Bijlagen

• Image2.jpg
    Image2.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
:thumb: Ok dat prullenbak probleem is opgelost.

Ik kan je beschrijving niet helemaal volgen, maar betrefende command line moet je paden en namen die spatie bevatten altijd tussen aanhalingstekens zetten.
Dus indien je met command line met CD naar Mijn documenten bent gegaan
Moet het lukken met je naam (die spatie bevat) tussen haakjes te zetten.

bv.
Code:
C:\Documents and Settings\Stefan Patelski>cd "Mijn Documenten"

C:\Documents and Settings\Stefan Patelski\Mijn Documenten>cacls downloads /t /g "Stefan Patelski:F"
Are you sure (Y/N)?Y
processed dir: C:\Documents and Settings\Stefan Patelski\Mijn Documenten\downloads

C:\Documents and Settings\Stefan Patelski\Mijn Documenten>
http://ss64.com/nt/cacls.html

Maar je kan die map Downloads ook met rechts klikken en daar voor Beveiliging kiezen en alle rechten overnemen.. (Bij XP Home moet je daarvoor naar veilige modus)
http://support.microsoft.com/kb/308421/nl

Laatst bewerkt:
met de aanhalingstekens erbij lukt het in de command line, ik krijg nu ook de vraag 'are you sure (y/n)'

maar daarna kan ik nog steeds de betreffende bestanden niet verwijderen (en dus oncompleet gedownloade bestanden waarschijnlijk ook nog steeds niet aanpassen).

Ik ga eens kijken of ik in de veilige modus wel gewoon de rechten kan krijgen.
edit: als ik in de veilige modus op beveiliging klik zie ik dat alle rechten al heb. maar toch kan ik bepaalde mappen in de downloads map zelfs in de veilige modus niet verwijderen.

Laatst bewerkt:
Tja, Stefan als de melding die je bij verwijderen krijgt alleen maar zegt 'Toegang geweigerd' dan zit het waarschijnlijk toch ergen in de rechten. Het hele ntfs rechten verhaaltje is ook best gecompliceerd voor een beginnende gebruiker.
Ik zou je er misschien meer over kunnen vertellen als ik er persoonlijk aan zou zitten en tijd aan kan besteden. zo op afstand is dat gewoon te moeilijk.

Het kan ook goed zijn dat de bestanden omdat ze onkompleet zijn gedownload gewoon corrupt zijn en niet meer fatsoenlijk zijn te benaderen met windows..

andere mogelijke oplossingen kunnen zijn,
Als je de bestanden kan verplaatsen, om ze dan naar C:\Windows\Temp te zetten en ze dan via recovery / herstel console proberen te verwijderen met cd temp, "dir" om de bestandsnamen te zien en "del bestandsnaam". Een andere wat meer drastische maatregel is die vaak wel goed werkt is. De harde schijf uitbouwen deze als slave of externe usb aan een ander systeem hangen en ze van daaruit overnemen en wegsodemieteren. Maar als je mogelijkheden niet hebt houd het snel op.
:confused:

http://support.microsoft.com/kb/314058/NL

Laatst bewerkt:
ik kan ze wel verwijderen met killbox, maar dat is maar een deel van het probleem, ik kan nog steeds niet verder downloaden, maar goed, misschien zit de fout dan in de programma's, ik moet eens wat dingen opnieuw installeren.

Bedankt :)

huidige status van dit probleem:
Het prullenbak probleem is gedeeltelijk opgelost. Met killbox is het mogelijk om de 'zwevende' te verwijderen, die soms zelfs oplopen tot 4 GB in grootte.
Maar ik moet wel nog steeds om de paar dagen met killbox de prullenbak deleten, want heel veel wordt gewoonweg niet verwijderd. (ook al lijkt het van wel)
Dus het probleem is er nog steeds.

het tweede probleem doet zich ook nog steeds voor. Maar is op een omslachtige wijze op te lossen door de bestanden eerst te unlocken en dan de verwijderen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan