Ervaring met zeer trage net nieuw gekochte laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
4.525
Beste forumleden,

de ervaring die ik heb met een nieuw aangeschafte Lenova Thinkpad L540 wil ik jullie niet onthouden:p

Met een i5 processor, 4GB mem en een SHD (Hd met een SSD buffer) denk je toch een redelijk vlot werkende laptop gekocht te hebben.

Niets is minder waar.
Na voltooiing van de Windows installatie was het ding niet vooruit te branden!
Opstarten: 2 minuten en als ie eindelijk was gestart stond ie nog zeker 5 minuten te reutelen en kon er absoluut niets gedaan worden.
Daarna moest ie over elke muisklik zeker 5 seconden nadenken voordat er ook maar iets gebeurde.

Ik dacht eerst een "maandagmorgen-model" gekocht te hebben, maar bij nadere inspectie bleek de vertrager in de extra software te zitten die meegeleverd was.
Na verwijdering van de Mcafee suite en de nodige clouddiensten ging het ineens een stuk vlotter allemaal.
Daarna ook nog eens alle onnodige automatische opstarts uitgezet en ineens had ik de laptop zoals ik in gedachte had toen ik deze kocht:)

Wat ik nu niet begrijp is wat een leverancier bezielt om zijn hardwareproduct zo om zeep te helpen met al die extra's waardoor je in eerste instantie denkt "wat een traag product, van die koop ik nooit meer", terwijl het in werkelijkheid best een goeie laptop is.

PS. Bijna nog vergeten te melden dat Windows update weer niet wilde (blijft maar zoeken), maar gelukkig lost WSUS dit op.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat één van de oorzaken is dat niet iedereen (erg) veel verstand heeft van hardware / software én de fabrikanten er vanuit gaan dat iemand die anno 2016 (2017) een machine koopt, deze aanschaft ter vervanging van een Pentiumprocessorcomputer o.i.d. die nog onder Vista / Win 7 draaide. Dan zal de opstarttijd en verwerkingstijd van opdrachten van de nieuwe machine mogelijk zelfs nog een verbetering lijken t.o.v. de vorige machine.
't is maar een theorietje..........

Laatst had ik een Acer van mijn schoondochter ter opfrissing. Duurde 6 (!!!) minuten voordat Windows 10 was opgestart en na elke muisklik op een icoontje of opdracht kon je weer 3 minuten wachten voordat er wat gebeurde. Na eerst een stuk of 10 Acer bloatware tools te hebben verwijderd trad al 50% verbetering op en toen Mbam zijn 'ding' had gedaan en meer dan 750 'verdachte' processen had gevonden en ik deze had verwijderd, was het een machine die overal weer normaal op reageerde.

Linksom of rechtsom, daarom ben ik zo vréselijk gelukkig met mijn BTO'tje.
0,0 bloatware. Sterker nog, als je 'm bestelt kun je zelfs nog aangeven dat er helemaal geen software op geïnstalleerd wordt, dan krijg je netjes een Windows DVD en een mobo driver CD'tje meegeleverd, beide nog gesealed.
 
Dit zal windows 10 zijn, en ik ben niet verbaasd, zelf ook meegemaakt. Bepaalde softwarefabrikanten betalen om hun software voor te laten installeren (trials), in de hoop klanten te werven via upgrade/abo. Ligt niet altijd aan de meegeleverde (maar vaak ongewenste) software; updates, categoriseren, hier dat een SSHD moet 'leren' etc. kan ook meespelen. SSHD: je zult merken dat, ook al doe je er verder niets meer aan, dat het ding steeds sneller gaat opstarten. P.S. SSHD's zijn fijne dingen, maar kwetsbaarder dan gewone harddiscs, goed om wat vaker een backup image te maken.
 
Laatst bewerkt:
Wel zeer vreemd dat een nieuwe laptop zo lang nodig heeft om op te starten. Mijn 4 jaar oude Sony Vaio werkt onder Windows 8.1 Pro en start op in 19 seconden (is een klassieke harde schijf en i5-processor). Maar dat ding maakt lawaai alsof er 6 uur per jaar een stofzuiger aan staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan