/etc/hosts automatisch updaten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter arre
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

arre

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2003
hoi iedereen

Ik werk nu al een tijdje met Arch linux en alles bolt redelijk goed. Het enige dat mij tot nu toe stoorde was dat als ik de twee pcs waarop ik arch linux gezet had wilde update ik eigelijk dubbel zo veel packages downloadde dan ik eigelijk nodig had. Dus paste ik de updaters config maar aan om elkaars cache door te lopen om te zien of de benodigde packages daar al te vinden zijn. Dat loopt zeer vlot maar der is 1 klein probleempje:

Ik zit, zoals zovelen, op een LAN met een router die via dhcp de pctjes maar random lokale ip -adresjes doorgeeft bij het booten van een pc. Nu ik zou graag (zoals op windows zeer makkelijk gaat) een pc's ftp data kunnen lezen door gewoon constant de url ftp://HOSTNAME/somedir/ te kunnen gebruiken. Als je de HOSTNAME door het ip adres vervangt werkt het natuurlijk altijd, maar aangezien die veranderen is dat niet erg praktisch.
Ik weet dat je in /etc/hosts wel een naampje kan zetten met het corresponderende ip adres maar automatisch gebeurt dat nog niet bij mij en dus manueel dat elke keer veranderen kost even veel tijd...

Dus nu basicly de vraag: Is er een manier om die /etc/hosts elke keer te updaten of op een of andere manier linux duidelijk te maken dat die naam correspondeert met dat ip adres en allemaal automatisch gebeurt? Ik zit dus op Arch Linux, en de dhcp-deamon regelt het eigen ip-adres bij elke boot...

Thnx in advance

Arno

ik weet niet in hoeverre je in de configuratie van die dhcp server kan, maar je kunt bij sommige servers een mac aan een vaste ip instellen. Dit omdat in een groot netwerk anders geen servers geplaatst kunnen worden (iedereen zou ze dan bij een reboot kwijt zijn).

Hoe dat precies bij jouw dhcp server zit kan ik je helaas niet zeggen. Maar dat het mogelijk is met een linux dhcp server, dat weet ik zeker: ik heb het zelf ooit een keer gedaan namelijk.

edit:

Heb joe even geluk: http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/dhcpd/dhcpd.html
Hier staat een nederlandse omschrijving hoe je dhcpd kunt configureren met een paar fixed ips.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord.

Echter ik run geen dhcp server, alleen een client. De server zit eigelijk in de firmware van mijn router, die niet groter is dan een brooddoos. Ik zou natuurlijk die kunnen proberen te hacken ofzo maar dat lijkt me meer moeite dan wat anders. Uiteraard lukte het niet vaste ips toe te wijzen via een configuratie in de router en dat is eigelijk ook niet de bedoeling. Ik hou van de randomness:) maar zou toch nog graag enig soort verificatie willen...

Ik zou natuurlijk simpelweg een of ander script kunnen schrijven dat elk adres in de lokale pool pingt en dan het mac adres vergelijkt ofzo weetikveel, maar ik hoopte eigelijk dat er een simpelere manier bestond.

Anyway bedankt alleszinds voor je antwoord maar ik ben er dus nog niet:)

Veel routers draaien linux, dus het had zomaar gekund. :)

Je kunt natuurlijk overwegen zelf een dhcp server te gaan draaien en de router dhcp server uitzetten?

Een andere optie zou met rarp iets kunnen proberen?

Ik vind randomness op zekere hoogte ook wel leuk... maar niet bij servers. :)

Succes ermee in ieder geval.

Niet uitgewerkt maar ik zou een oplossing bouwen alsvolgd.
1 script die aan de hand van ifconfig checked wat het ip van de machine en indien die gewijzigd blijkt het nieuwe ip in een bestandje zet en deze doormiddel van een scp commando naar de andere machine kopieerd (doormiddel van public keys volledig te automatiseren zonder tussen komst van gebruiker)

Dit script zet je in je crontab om elk uur/minuut dag(afhankelijk van hoevaak je ip wisseld) te lopen

Op die andere machine verwerk je in het script wat de cache doorloopt dat hij even dat bestandje uitleest voor het juiste ip.

Dit natuurlijk kruislings uit voeren

maar het beste is natuurlijk om deze 2 machines op je router een vast ip te geven......

Hmm thanks, alleen heb ik geen flauw idee hoe scp werkt:)

Ik ga mn oplossing wel bazeren op jouw voorstel denkik:
Ik heb wel ergens een gratis server ruimte op het internet. Ik zou dan php scriptje schrijven dat 2 dingen doet:
-> Ip van pc1/pc2 weergeven (vb get.php?pc=0/1)
-> door extra parameter ofzo (vb get.php?pc=0/1&update=nieuwip

en uiteraard leest elke pc van die site het ip uit en update zijn eigen ip.
Zou werken, niet al te moeilijk, maar lijkt me toch nog altijd een soort workaround. Naja, goed genoeg voor mij:)

Thnx for your help

Huh nu haal je er ineens een serverruimte op het internet bij...

maar het hoeft niet met php hoor, shell is veel krachtiger

Klein shell scriptje is voldoende (zoiets als onderstaand)

Code:
#!/bin/sh

IP=`ifconfig  | grep 'inet addr:'| grep -v '127.0.0.1' | cut -d: -f2 | awk '{ print $1}'`
echo $IP >> /tmp/ipbestand
scp /tmp/ipbestand gebruiker@anderemachine:/home/gebruiker/ipbestand

scp moet je even inregelen dat je een certificaat gebruikt zodat je geen wachtwoord hoeft in te voeren (http://www.cs.umd.edu/~arun/misc/ssh.html)

Laatst bewerkt:
vergeef mij mijn domheid als ik alweer mis ben maar:p
gebruiker@anderemachine .. Dan is anderemachine toch geen ip adres right?

En als je simpelweg via de naam erheen kan gaan kan ik evengoed de url onmiddelijk aanpassen naar ftp://anderemachine/cache/ ?
Of gaat dat niet via ftp of ... Ja sorry ik volg niet meer lol

vergeef mij mijn domheid als ik alweer mis ben maar:p
gebruiker@anderemachine .. Dan is anderemachine toch geen ip adres right?

En als je simpelweg via de naam erheen kan gaan kan ik evengoed de url onmiddelijk aanpassen naar ftp://anderemachine/cache/ ?
Of gaat dat niet via ftp of ... Ja sorry ik volg niet meer lol

:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan