Ethernetkabel niet gedetecteerd, Wifi werkt wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

pacoman

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Ik heb een nieuwe Acer Aspire X3200 mini-PC met Windows Vista, die een paar weken gewerkt heeft met een ethernetkabel aangesloten op een Speedtouch 580 modem. Van de ene op de andere dag werd echter de ethernetkabel niet meer gedetecteerd. Draadloze verbinding werkte prima, maar het lampje op de router bij "Ethernet" ging niet meer aan.

Volgens de KPN-helpdesk zou dit aan de router liggen, dus die werd kostenloos vervangen door een KPN Experiabox ST780. Het probleem blijft. Ik heb een aantal dingen geprobeerd:

- ethernetkabel tussen ST780 en Acer Aspire X3200: niet gedetecteerd.
- ethernetkabel tussen ST780 en oude Windows XP laptop: werkt prima
- andere ethernetkabels: geen verschil
- draadloze verbinding werkt met beide machines prima;

De Aspire X3200 heeft een netwerkkaart 802.11n Wireless PCI Express LAN Adapter van Lite-On technology, met een driver versie 2.00.04.0000 van Ralink Technology.

Iemand ooit zoiets meegemaakt? Kan ik nog iets proberen behalve de computer ter reparatie aanbieden? Alvast bedankt!

Netwerkkaart

Als ik het zo lees lijkt het mij alsof het probleem bij de Acer zelf ligt ...
Branden de lampjes bij de netwerkaansluiting van de Acer ? Zelfs als het netwerk verkeerd of niet ingesteld staat moeten er lichtjes branden wanneer de toestellen met een netwerkkabel zijn verbonden ...

Is dat niet het geval (lichtjes) kijk dan eens na of de netwerkkaart niet op 'uitgeschakeld' staat ?

Je kan ook eens proberen de driver te downloaden van de Acer site, want het kan gebeuren dat deze beschadigd is geworden of overschreven / aangepast bij een OS-update door een niet zo compatibel (lees : goed werkend) exemplaar.

Groetjes.

Netwerkkaart

@No Spam: dank voor je antwoord! Ik zie geen lichtje op de Acer zelf. Waar moet ik dan kijken? Bij de ingang waar de stekker van de netwerkkabel in de pc steekt? Daar zie ik niets wat op een lichtje lijkt. Of kijk ik verkeerd? In de buurt van die poorten zit wel ergens een plaatje waar een rood lichtje achter zit, daar staat SPDIF bij, maar dat lijkt meer iets van de geluidskaart.

Waar moet ik kijken of de netwerkkaart uitgeschakeld staat? Bedoel je de software? Maar de netwerkkaart werkt prima op de WiFi-verbinding. Als ik in het configuratiescherm kijk krijg ik de melding "dit apparaat werkt correct", is dat wat je bedoelt?

Die driver, dat ga ik nog proberen. Ik heb wel al geprobeerd om het stuurprogramma te updaten, maar dan zegt hij dat de laatste versie al draait.

Nogmaals dank! Als het opgelost is zal ik het melden.

Hoi,

Waar moet ik kijken of de netwerkkaart uitgeschakeld staat? Bedoel je de software? Maar de netwerkkaart werkt prima op de WiFi-verbinding. Als ik in het configuratiescherm kijk krijg ik de melding "dit apparaat werkt correct", is dat wat je bedoelt?

Je wifi kaart en je LAN kaart zijn twee verschillende dingen. Als je met een kabel bent verbonden, is je actieve netwerkkaart de LAN kaart.
Normaal zou je dit ook moeten zien als je naar de netwerkverbindingen gaat. Daar moeten zowel een LAN als een draadloze verbinding staan.
De status van de LAN kaart (zonder kabel) moet op disconnected staan. Indien er "disabled" staat, dan terug inschakelen.

Normaal, wanneer ze aanwezig zijn, zitten de lichtjes inderdaad bij de ingang waar je de netwerkstekker insteekt. Via onderstaande link kan je een voorbeeldje zien ...

http://www.mohca.gov.bt/~susumu/other/dell/2850/data/pe2850/doc/en/it_en/t1393ab0.htm#wp1053103

SPDIF heeft inderdaad te maken met audio (digitale aansluiting).

Voor het overige treed ik Webster18 volledig bij. Netwerkkaart voor draadloos staat volledig los van netwerkkaart (of aansluiting op moederbord) voor bekabeld netwerk.

De hardware kan je bekijken via "Control Panel - System - Hardware" maar gezien je over een Acer spreekt wellicht ook wel via Acer eSettings ...

Hopelijk kom je er uit met nieuwe (lees: andere) driver. Je laat het maar horen ...

Netwerkkaart

@No Spam en Webster18: ah, ik snap het. Er branden geen lampjes bij de kaart, en de LAN-verbinding staat op "Niet aangesloten". Ik heb uitschakelen en weer inschakelen geprobeerd, maar dat heeft geen effect.

Ik ga nu die driver opzoeken...

Dank voor jullie reactie!

Netwerkkaart

Helaas, installatie van de driver die op de website van Acer staat, helpt niet.

Hoi,

Ik begin een beetje voor een hardware probleem te vrezen.
Wat je nog kan proberen (dat is het enige wat ik nog kan bedenken) is je Wireless kaart even uitschakelen.
Dus gewoon naar netwerkverbindingen gaan, rechts klikken op het icoon van de draadloze verbinding en "dit apparaat uitschakelen" kiezen.
Pc heropstarten en hopelijk doet de LAN verbinding het dan weer.

Toch nog even deze vraag (waarschijnlijk vind je deze vraag wat stom maar toch ;) ):

de LAN-verbinding staat op "Niet aangesloten". Ik heb uitschakelen en weer inschakelen geprobeerd, maar dat heeft geen effect.

Je doet deze test toch wel met de kabel in je PC gepluged en aan de andere kant in de modem/router? Anders is het wel normaal dat je "niet aangesloten" krijgt

Netwerkkaart

@Webster18: Jaja, die kabel zat erin. Opstarten heb ik ook al geprobeerd, maar nog niet met de wirelessverbinding uitgeschakeld. Ik had de LAN-verbinding uitgeschakeld en weer ingeschakeld (overigens zonder de PC op te starten). Ik zal vanavond (ik zit nu op mijn werk) nog eens de wirelessverbinding uitschakelen, dan de PC opstarten, en zien wat er gebeurt.

Maar ik begin er ook steeds minder vertrouwen in te krijgen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Hey Pacoman,

Kan je nog eens het volgende doen:

Druk op de windows toets + R en typ devmgmt.msc
Staan er bij de netwerkadapters gele vraagtekens of rode kruisjes?

Indien nee op de vorige vraag, verwijder je netwerk adapter voor de LAN verbinding.
Herstart je PC. Windows zal de netwerkkaart of onboard chip opnieuw installeren.
Mogelijk moet je wel opnieuw die nieuwe acer driver gebruiken.

Hopelijk doet ie het dan wel

@Webster18: sorry dat het even duurde, maar ik had het even erg druk.

Ik heb geprobeerd wat je zei, maar helaas: ook dan blijft de melding dat de kabel niet is aangesloten (terwijl hij er wel goed in zit).

Ik denk dat ik nu toch maar het apparaat laat ophalen, want het zit natuurlijk wel allemaal in de garantie. Alleen vervelend dat ik het dan een tijdje kwijt ben. En dat terwijl Wifi wel goed werkt.

Nou ja, hartelijk dank voor je hulp, ik heb er in ieder geval weer iets van geleerd ;-}

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan