Even een vraagje over de systeemklok

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertd

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik had geen idee waar deze vraag thuishoord dus heb ik hem uiteindelijk hier maar geplaatst.

Hoe kan de computer een klok bijhouden? Een seconde heeft een voorafbepaalde tijdsduur. Hoe kan het dat de computer weet wanneer de seconde voorbij is en hij aan de volgende moet beginnen.

Wat ik weet is dat met programma's je computer gewoon boven aan de code begint en dan zo naar beneden alles wat er staat uitvoerd. Als je pauze's in wilt lassen moet je dit doen door iets met secondes te doen. Maar hoe zijn die secondes dan ingesteld? Want een computer kan veel sneller aan de volgende seconde beginnen dan een seconde duurt...

Misschien is mijn uitleg een beetje onduidelijk, maar heel veel meer kan ik er niet van maken.

Alvast bedankt,

Geert

Er zit een componentje op je moederbord en die geeft een pulserend constant signal. 200 pulsen is bv. 1 seconde.

Ik dacht dat het iets in deze trend was.

Maar ik kan fout zitten.

Maar als dat componentje dus iedere 50 miliseconden een impulsje geeft, moet 'ie natuurlijk wel weten hoelang 50 miliseconden duren... Hoe weet 'ie dat dan?

Het is gewoon een constante.

Ik vermoed dat dit componentje zijn constante dan weer haalt van het eliktriciteitsnet: 50Hz/ seconde.

Dus om het eenvoudig te houden: 50 pulsjes = 1 seconde.

(Maar ik dacht dat het pulsje hoger was op het moederbord)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan