event log

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansscheer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jun 2001
Berichten
1.202
Hallo ,
Als ik in vista de logboeken wil openen krijg ik deze melding , de event log service is niet beschikbaar , zorg ervoor dat deze service wordt uitgevoerd.
Hoe doe ik dat ?
Mvg. Hans
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 91
Kijk even het volgende na:
[Windows-toets]R toetscombinatie -> services.msc
Zoek de Event log service op, en kijk of die op opstarttype Automatisch staat. Is dat niet het geval, dubbelklik erop, en zorg ervoor dat ie op opstarttype Automatisch wordt ingesteld.
Start hierna de pc opnieuw.
Hopelijk kun je dan wel weer systeemmeldingen zien op de manier die je probeerde.

Tijs.
 
Kijk dan even na of de Event Log service wel gestart staat (ook weer in Services.msc). Is dat niet het geval, start hem dan. Hopelijk genereerd dat een foutmelding waar je wat mee kunt.

1. Kan de Event Log service niet gestart worden, dan kan het zijn dat de logboek-bestanden corrupt zijn. Ga naar C:\Windows\System32\Config, en kijk naar bestanden die een extensie hebben. Bestanden zonder extensie zijn onderdeel van de registry, en moeten/kunnen niet gewijzigd, hernoemd etc. worden.
.SAV, .LOG, .DNB en .DNS bestanden zijn ook geen onderdeel van Logboeken, de anderen (dus .EVT etc.) wel, als het goed is. Kijk eve naar de laatste wijzigingsdatum, en hopelijk kun je daaruit afleiden sinds wanneer de Event Log service niet meer gelopen heeft.
Hopelijk kun je daar ook uit afleiden welke bestanden precies gerelateerd zijn aan Event Log, en dus mogelijk corrupt zijn geraakt. Hernoem die even naar wat anders, en probeer dan weer de Event Log service te starten.

2. Staat de Event Log service wél gestart, probeer dan ipv. via Computerbeheer via de rechtstreekse console te kijken of je erbij kunt:
[Windows-toets]R toetscombinatie -> eventvwr.exe of eventvwr.msc

Als bovenstaande niets oplevert, dan heb ik geen tips meer voor je, behalve een herstel-installatie van Vista of het terugzetten van een herstelpunt van vóór het moment dat de Event Log service ermee opgehouden is.

Tijs.
 
Omdat je Vista gebruikt, zou je dezelfde procedure kunnen toepassen op de volgende map:

C:\Windows\System32\winevt\Logs
en dan zijn de .EVT bestanden daar als .EVTX bestanden. Hernoem die .EVTX bestanden, en probeer Event Log service opnieuw te starten.
Als het goed is zijn er ook nog die .EVT bestanden waar ik eerder over sprak (in die ándere map dus), en dus moet je ook daar bestanden hernoemen (zie mijn vorige instructie). Staan die bestanden er toch niet, dan zijn blijkbaar tegenwoordig alleen nog .EVTX bestanden in gebruik voor Event Log, en is de vorige instructie niet van toepassing.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan