exacte waarde controleren met php

Status
Niet open voor verdere reacties.

arienlans

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2008
hoe maak ik de controle exact met php
zo werkt het net niet goed
PHP:
<?php

function is_code($code)
{
    if (strlen($code) < 4) {
        return false;
    }
    if (preg_match("/[W4a2]/i", $code)) {
        return true;
    } else {
        return false;
    }
}
?>

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat wil je controleren dan? Wat werkt er niet goed? Een beetje duidelijker mag wel hoor.

Ik wil dat men een code invoerd onderaan de email formulier een soort captcha
Nu wil ik controleren of de code klopt
Zoals het nu staat is 4 x een W ook goed

Maar wat moet de code zijn dan?

Je kunt toch gewoon zo controleren:

PHP:
<?php

function is_code($code)
{
    if ( $code == 'W4a2' ) {
        return true;
    } else {
        return false;
    }    
}
?>

En als je dit ook niet bedoelt, zul je ons toch eens moeten laten weten waaraan je code moet voldoen.

Ja, ik snap ook niet waarom je daarvoor een preg_match nodig hebt... :shocked:

Maar als je het zo doet:
PHP:
<?php

function is_code($code)
{
    if ( $code == 'W4a2' ) {
        return true;
    } else {
        return false;
    }    
}

if(is_code("W4a2")){
    echo "OK!";
} else {
    echo "Foute code!";
}

?>
Dan is het zelfs nog véél makkelijker om gewoon zo te doen:
PHP:
<?php
$code = "UYBN";
if($code == "W4a2"){
    echo "OK!";
} else {
    echo "Foute code!";
}
?>

Laatst bewerkt:
Het hele nut van een functie is natuurlijk dat ie herbruikbaar is. Als je het maar één keer hoeft te gebruiken is dit inderdaad makkelijker, mocht je deze controle vaker nodig hebben, dan is een functie handiger.

Voor die paar tekens ($code == "HDjs" of is_code($code)) zou ik het niet echt de moeite waard vinden om een functie te schrijven. Maar dat is juist het mooie aan programmeren: iedereen kan het op zijn eigen manier doen.

Voor die paar tekens ($code == "HDjs" of is_code($code)) zou ik het niet echt de moeite waard vinden om een functie te schrijven. Maar dat is juist het mooie aan programmeren: iedereen kan het op zijn eigen manier doen.

En het mooie van programmeren is dat er in de loop der jaren standaarden voor ontwikkeld zijn. Het is wél de moeite waard dat in een functie-achtig iets te gieten. Als je namelijk een deel van je code moet aanpassen (bijvoorbeeld die key), hoef je het niet op 100 plekken te doen.

Dat heeft niets met eigen manieren te maken.

Natuurlijk kun je wel een functie schrijven die op veel verschillende sites toepasbaar is, maar dan moet je de Captchacontrole gewoon buiten je functie houden.
Dus als variabele meezenden de functie in zeg maar.

En het mooie van programmeren is dat er in de loop der jaren standaarden voor ontwikkeld zijn. Het is wél de moeite waard dat in een functie-achtig iets te gieten. Als je namelijk een deel van je code moet aanpassen (bijvoorbeeld die key), hoef je het niet op 100 plekken te doen.

Dat heeft niets met eigen manieren te maken.

Toch wel, want dan kun je bovenaan een var zetten met de goede code... Maar ik geloof dat het niet meer relevant is :)

Toch wel, want dan kun je bovenaan een var zetten met de goede code... Maar ik geloof dat het niet meer relevant is :)

Als je procedureel werkt wel, als je OOP gaat werken zul je merken dat het allemaal heel anders is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan