• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2000:Grafiek maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Voor de collectie van het Koninging Wilhelmina Kankerfonds ben ik een excelbestand aan het maken. Nu heb ik per wijk een tabblad gemaakt. (Wijk 1, Wijk 2 en Wijk 3)
Het tabblad van elke wijk is alsvolgt opgebouwd
Cel A1: Jaar
Cel B1: Opbrengst

Cel A2: 2003
Cel B2: € 100
Cel A3: 2004
Cel B3: €110
etc
Ik heb Window;split en Window;freeze panes gebruikt om de bovenste rij steeds zichtbaar te houden.

Nu wil ik in een apart tabblad een lijngrafiek maken met op de Y-as de opbrengst van de collecte en op de X-as het jaar van collecte. En dan als data per jaar de opbrengst van de wijk.

Hellup! Hoe doe ik dat?

Als het helpt om het voorbeeld te posten, dan hoor ik het graag.

Allereerst:

Om je bovenste rij zichtbaar te houden, is een Windows | Freeze panes voldoende. Doe als volgt:

1. Ga naar Window | Unfreeze panes
2. Ga naar Window | Remove split
3. Ga naar cel A2 (Selecteer A2)
4. Ga naar Window | Freeze panes

Je beeld scrolt nu naar beneden, zonder dat de eerste rij verdwijnt.

Dan, om de grafiek te maken:

1. Maak van de jaartallen "text" door '2003 te typen (dus een apostrof voor het getal). Doe hetzelfde met 2004, dus '2004.
2. Selecteer A1:B3 (A1 tot en met B3)
3. Klik op de knop Chart wizard (Standaard werkbalk, 2e knop van links naast de 100% die je bijna geheel rechts ziet staan (het is een tekening van een grafiekje))
4. Volg de wizard
5. Kies in de laatste stap van de wizard (stap 4) dat je de grafiek op een apart blad wilt zetten.

Succes

Geplaatst door Ytos
Allereerst:

Om je bovenste rij zichtbaar te houden, is een Windows | Freeze panes voldoende. Doe als volgt:

1. Ga naar Window | Unfreeze panes
2. Ga naar Window | Remove split
3. Ga naar cel A2 (Selecteer A2)
4. Ga naar Window | Freeze panes

Je beeld scrolt nu naar beneden, zonder dat de eerste rij verdwijnt.

Bedankt voor deze extra tip! :thumb: Weer wat geleerd vandaag..

Geplaatst door Ytos

Dan, om de grafiek te maken:

1. Maak van de jaartallen "text" door '2003 te typen (dus een apostrof voor het getal). Doe hetzelfde met 2004, dus '2004.
2. Selecteer A1:B3 (A1 tot en met B3)
3. Klik op de knop Chart wizard (Standaard werkbalk, 2e knop van links naast de 100% die je bijna geheel rechts ziet staan (het is een tekening van een grafiekje))
4. Volg de wizard
5. Kies in de laatste stap van de wizard (stap 4) dat je de grafiek op een apart blad wilt zetten.

Succes
Hmm, dat lukt bij mij niet helemaal. Ik heb de punten 1,2 en 3 van jouw stappenplan gevolgd.
Er lukken twee dingen niet..
1) Ik krijg de jaartallen niet op de X-as.
2) Wat jij aangeeft, geldt alleen voor één tabblad. Ik zou graag 1 grafiek willen met de data van de drie verschillende wijken samen.
Op de X-as staan de jaartallen en op de Y-as de opbrengsten. Per jaar heb je dan drie waardes, namelijk de opbrengst van de collecte in elke wijk (3 wijken) Volgens mij kan ik dan het beste een lijngrafiek voor gebruiken.

Stuur je file eens naar me toe via e-mail.
ytosbox@msn.com
Dan kijk ik even hoe e.e.a. kan. Volgens mij hoef je namelijk je wijken niet in aparte tabbladen te zetten. Als je dat perse wel wilt, zou je een verzamelblad kunnen maken en daar je grafiek op baseren.

Mooie fotosite trouwens. Ik doe ook een poging met www.ytos.nl/digitale_fotografie/ ;)

Patsneok, als je de gegevens van alle wijken in 1 grafiek wil, kun je het best ook de gegevens van alle wijken in 1 tabel bij elkaar plaatsen, dat maakt het maken van de grafiek een stuk gemakkelijker.
Zorg er voor dat je bij gebruik van de wizard het domein en het bereik goed aangeeft, dan worden de jaartallen wel geplaatst. De jaartallen omzetten naar 'tekst' is niet nodig.
Persoonlijk zou ik in deze situatie voor een kolommendiagram kiezen, maar een lijndiagram kan ook wel.

Bedankt!

Iedereen bedankt voor het advies.

Ytos heeft me enorm geholpen door mijn file aan te passen. :thumb: @Ytos: En zullen we fotografie via bijvoorbeeld de mail gaan bespreken? Dat is hier een beetje offtopic. ;)

Nogmaals iedereen mijn hartelijke dank!
Ik zal het topic sluiten...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan