• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2003 / 2007 : opdrachtknop / VB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat heb ik nou ook altijd ;)

Ik ga NU op de verzendknop drukken van de mail met een .xls en een .jpg (= beide hetzelfde bestand)

Hij is in goede conditie gearriveerd.
Wel mijn bedtijd nu dus ik zal er morgen naar kijken.

Het is al opgelost. De knop heeft een andere prioriteit in de object hierachie.
Wijzig:
Range("B4:C84").Select
in:
ActiveWorkbook.Worksheets("Klassement").Range("B4:C84").Select

En:
Range("A2:C2").Select
in:
ActiveWorkbook.Worksheets("Klassement").Range("A2:C2").Select

ok, ik zie wat je schrijft maar begrijpen doe ik het niet ? Waarom werkt de macro wel, maar zodra die in die button wordt verwerkt niet?

In de knop moet je aangeven waar de te selecteren ranges zich bevinden.

Ok, ik denk dat ik het begrijp. Rest mij jou te danken dat je er even naar hebt willen kijken. Daar was ik de komende driehonderd jaar dus nooit achter gekomen.

Graag gedaan :)

Ik heb deze thread eens vluchtig doorgelezen en ik vrees hier een probleem. Je geeft aan dat vele gebruikers XL2003 gebruiken, maar deze methode van sorteren wordt niet herkend in XL2003 omdat deze specifiek voor XL2007 is.
Je zal dus je macro moeten schrijven met de sorteermethode eigen aan XL2003.

Ik neem het bestand mee naar mijn werk (waar we 2003 hebben) en test 't daar uit. Ik hoop dat je het mis hebt...................

Gebruik svp code tags als je vba-code plaatst...
En WB heeft natuurlijk gelijk.

Ik denk dat dit genoeg is:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  with Sheets("Klassement")
     .range("B4:C84").Sort .Range("C4"),2,.Range("B4")
  end with
End Sub

Laatst bewerkt:
@warme bakkertje:
helaas voor mij heb je gelijk. In 2003 werkt het voor geen meter. Ik heb al aan de hand van de tips van Edmoor in 2003 geprobeerd hier en daar wat instructies aan te passen, (lees: de macro in 2003 maken en vervolgens die tekst plakken in het programmacodeschermpje) maar de 'knop' gaat dan weer / ook met foutmeldingen werken.

Ik denk dat ik Billy Gaatjes virtueel maar moet bedanken voor zijn geweldige neerwaartse compatibiliteit en terug moet vallen op de 'ouderwetse' maar prima werkende macro om de scorelijst te laten berekenen.

@snb : ik was mijn reactie aan Warme Bakkertje aan het maken toen jij je bericht plaatste. Zou dat dan nog wat uitmaken, zeker gelet op de constatering dat 2003 kennelijk anders 'sorteert' dan 2007, met als gevolg natuurlijk foute instructies in de respectievelijke Excelversies, welke je ook als basis neemt.

Laatst bewerkt:
Die ene regel van mij is geschikt voor Excel 97, 2000, 2003, 2007 en 2010.

Hoewel Excel 2007 en later een extra sorteermethode kent (waarmee je met meer dan 3 criteria kunt sorteren), blijft het resultaat van de sorteermethodes, als je ze goed gebruikt, natuurlijk hetzelfde.
Het enige verschil tussen Excel>=2007 en daarvoor is dat je sinds 2007 een keuze hebt uit 2 sorteermethoden.
Maar ik vind ook dat je zo'n serieus programma als Excel niet voor zoiets triviaals als voetbal moet gebruiken :p; dat is vragen om moeilijkheden...:D

Vermijd 'select' en 'activate' in VBA.

Laatst bewerkt:
Je hebt een werkende macro voor Excel 2003 en die code geeft fouten bij gebruik in Excel 2007?
Daar wil ik ook best even naar kijken hoor.

Nee, integendeel, de werkende macro in 2003 werkt ook in 2007 en omgekeerd. Het probleem ontstaat pas wanneer gebruik wordt gemaakt van de opdrachtknop waarmee ik mijn verhaal begon. Of je die nu in 2003 of 2007 maakt en per versie aanpast naar die versie, per versie zelf gaat het dan prima, tótdat je de aangepaste versie in de andere Officeversie wil gaan gebruiken, dan gaat het mis.
Ik ga dit toernooi maar gewoon weer gebruik maken van mijn Macrootje en laat de opdrachtknop maar achterwege. In ieder geval bedankt voor de hulp!

@snb : je moest eens weten waar een paar miljard mensen Excel zoal voor gebruiken......... voor het bijhouden van de kleur en type wasknijpers, naar roosters voor het werk tot ..... ik weet niet wat voor toepassingen. Excel is immers een rekenprogramma dus ik denk dat alles waarbij formules gewenst zijn prima in Excel te gebruiken zijn. Triviaal is daarom in deze context hetzelfde als smaak : daar kan je nooit over twisten ;)

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde dus inderdaad dat ik die 2003 macro weleens wil testen met de knop en dan in 2007.
Als dat problemen geeft kan dat vast opgelost worden.

Gebruik svp code tags als je vba-code plaatst...
En WB heeft natuurlijk gelijk.

Ik denk dat dit genoeg is:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  with Sheets("Klassement")
     .range("B4:C84").Sort .Range("C4"),2,.Range("B4")
  end with
End Sub

Misschien nog even voor jou en WB : de macro werkt als macro kruiselings prima. Het is dus niet zo dat mijn in 2007 gemaakte sorteermacro in 2003 niet werkt of omgekeerd, dat een in 2003 gemaakte sorteermacro in 2007 niet werkt. Da's nu net de grap (en mogelijk in tegenstelling tot wat jullie tot nu wellicht dachten als ikde berichtjes doorlees) dat werkt dus allemaal prima de luxe, geen enkel probleem.

Pas na het kopieren van de macrotekst in het schermpje voor codes van de door mij bedoelde opdrachtknop gaat het mis (over een weer in 03 en 07)

@edmoor: ok, dan begreep ik je verkeerd. Je het het in 2007 gemaakte en in de lagere Officecompatibiliteitsmodus opgeslagen bestandje nog, dus ik zal je de 2003 sorteermacro even als tekstje in een mail sturen. Ik bedenk mij net dat of ik 'm nu via de mail stuur of hier gewoon als tekst plak, dat weinig uitmaakt. Ik zal 'm hier over enkele minuten posten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan