• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2003 Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nivek074

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2009
Goedemiddag,

Ik heb een tabel met een aantal verschillende letters, aan deze letters hangen waardes. Hiervan wil ik de som nemen. Bijvoorbeeld: A = 4 en B = -3. Dus als er in de rij 5x een A voorkomt en 2x een B dan krijg je 20 - 6 = 14. (Dit doe ik met een AANTAL.ALS formule) Deze rij wordt steeds langer. Alleen het bereik van de som van de getallen moet tussen 0 en 100 zijn. Ik kan wel een formule zo maken dat alle waardes boven de 100 afgerond worden naar 100 maar dit geeft niet het juiste resultaat. Even een voorbeeld ter verduidelijking: In de rij komt 26 keer een A voor en 1 keer een B. Dit geeft dus 104 - 3 = 101. Met mijn formule wordt er nu dus 100 weergegeven maar als de volgende letter in de reeks weer een B is kom ik in de problemen. Dit zou als resultaat 98 geven maar voor mijn berekening zou er 97 uit moeten komen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Andere formules?

Alvast enorm bedankt!

Waarom moet er 97 uitkomen?
En als je bedoelt dat zodra de som boven de 100 uitkomt de som afgerond moet worden naar 100 en met die 100 verder gerekend moet worden, dan kan je een if-statment gebruiken.

Laatst bewerkt:
Sorry dat staat er niet in idd. Ik wil dat als de 100 eenmaal is bereikt de 100 verder in de berekening gebruikt moet worden. Voorbeeld: Iemand houdt een x aantal dagen rust en is dus 100(%) fit. Dan gaat hij weer een aantal intensieve dingen doen, waardoor hij minder fit wordt. Dit moet dan dus van die 100 afgetrokken worden en niet van een hoger getal. Ik hoop dat het duidelijk is.

Je hebt geen xls voor beeldje gegeven maar ik denk dat het zoiets moet worden:
Code:
=min(100;aantal.als...A)-(aantal.als ...B)

of: IF(100,A1*B1), hmmm werkt niet maar wel zoiets, iig als je t intyped, kijk anders ff tussen de standaard formules die erin staan

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Ik zal even een .xls maken met een voorbeeld.

in cel b26
Code:
=MIN(100;BM26)-SUM(BT26:BX26)

Of bedoel je dit niet?

Kun je de lange if/or formules niet beter vervangen door vlookup formules.

in cel b26
Code:
=MIN(100;BM26)-SUM(BT26:BX26)

Of bedoel je dit niet?

Kun je de lange if/or formules niet beter vervangen door vlookup formules.

Dit is niet wat ik bedoel. De waarde in cel BM26 is een startwaarde en is in principe altijd hetzelfde. Duidelijker dan het voorbeeld wat ik eerder heb gegeven kan ik het nu niet maken denk ik.

"Voorbeeld: Iemand houdt een x aantal dagen rust en is dus 100(%) fit. Dan gaat hij weer een aantal intensieve dingen doen, waardoor hij minder fit wordt. Dit moet dan dus van die 100 afgetrokken worden en niet van een hoger getal."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan