• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel 2003 vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Ik wil weten of het mogelijk is om het volgende gerealiseerd te krijgen:
Bij advies heb je 3 mogelijkheden: geheugen uitbreiden, vervangen of ok
Als het geheugen kleiner is dan 2 giga dan moet het geheugen uitgebreid worden, behalve als de dekstop ouder is dan 4 jaar of de notebook ouder is dan 3. Is er een manier om dit makkelijk gerealiseerd te krijgen? Dus als een notebook minder dan 2 giga intern geheugen heeft maar jonger is dan 3 jaar, dat er dan automatisch geheugen uitbreiden geplaast wordt inde advies kolom?? Idem bij vervangen; als een desktop ouder is dan 4 jaar of een notebook ouder is dan 3 jaar, dan moet het advies vervangen worden.

alvast bedankt

Bijlagen

je zult een combinatie moeten maken van drie ALS-functies.
Eén die eerst controleert of het geheugen kleiner dan 2 gigabyte is.
Is dit niet zo, dan is het OK.
Als dat zo is, dan komt de tweede ALS-functie.
Deze controleert of de leeftijd groter is dan 3 of 4 jaar.
Als dat zo is, dan vervangen, anders geheugen uitbreiden.

Deze leeftijd (3 of 4 jaar) kun je overigens ook via een ALS-functie doen door kolom 1 te controleren of die Desktop is (zo ja, dan 4 jaar anders 3 jaar)

was er al bang voor :D werken met "als"is leuk maar ook eeng rote kans op fouten

=IF(C3<1092;"meer geheugen";"ok")

dit heb ik. maar hoe kan ik de datum uitlezen???

zie mijn voorbeeldje, ik maak hier wel gebruik van wat hulp-kolommen, maar dat zou je eventueel kunnen samenvoegen tot één formule.

Bijlagen

Ik wil weten of het mogelijk is om het volgende gerealiseerd te krijgen:
Bij advies heb je 3 mogelijkheden: geheugen uitbreiden, vervangen of ok
Als het geheugen kleiner is dan 2 giga dan moet het geheugen uitgebreid worden, behalve als de dekstop ouder is dan 4 jaar of de notebook ouder is dan 3. Is er een manier om dit makkelijk gerealiseerd te krijgen? Dus als een notebook minder dan 2 giga intern geheugen heeft maar jonger is dan 3 jaar, dat er dan automatisch geheugen uitbreiden geplaast wordt inde advies kolom?? Idem bij vervangen; als een desktop ouder is dan 4 jaar of een notebook ouder is dan 3 jaar, dan moet het advies vervangen worden.
Als je alles in 1 formule wil vangen, dan kan dat op de volgende manier.
Typ in G3 en kopieer naar beneden in kolom G:
Code:
=als(A3="Desktop";als(datumverschil(e3;vandaag();"y")>=4;"Vervangen";als(c3<2;"Geheugen uitbreiden";"Ok"));als(datumverschil(e3;vandaag();"y")>=3;"Vervangen";als(c3<2;"Geheugen uitbreiden";"Ok")))
Zoals je ongetwijfeld ziet, kan de formule kan met de helft worden bekort als je voor Desktop en Laptop 2 afzonderlijke kolommen maakt.

:thumb:Ziet er ook mooi uit. Ik ga er mee aan de slag :thumb:

Voor de duidelijkheid nog even het bestand toegevoegd (zie bijlage),
zodat je kunt zien dat het werkt.

Nog een kleine aanpassing voor het geval er in kolom A nog niets is ingevuld.

of

=ALS($A7="";"";ALS(DATUMVERSCHIL($E7;VANDAAG();"y")>=(3+ALS($A7="Desktop";1;0));"Vervangen";ALS($C7<2;"Geheugen uitbreiden";"Ok")))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan