• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2007 Naar de volgende regel in een tekstvak

Status
Niet open voor verdere reacties.

hippo226

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2008
Hallo,
In MS Excel 2007 kan ik in een tekstvak niet naar de volgende regel. Ik heb Enter, Ctrl+Enter, Shift+Enter en Alt+Enter geprobeerd. Iemand een tip voor mij?
Alvast bedankt!
Groet, Hippo

Zet bij de eigenschappen EnterKeyBehavior op True
en doe dat ook bij Multiline
Dan werkt het wel

Mvg

Piet

Hallo,
In MS Excel 2007 kan ik in een tekstvak niet naar de volgende regel. Ik heb Enter, Ctrl+Enter, Shift+Enter en Alt+Enter geprobeerd. Iemand een tip voor mij?
Alvast bedankt!
Groet, Hippo
Dit probleem kwam ik vandaag ook tegen, en heb tot op heden niets gevonden dat helpt. Vandaar dat ik hier terecht kwam...

Zet bij de eigenschappen EnterKeyBehavior op True
en doe dat ook bij Multiline
Dan werkt het wel

Mvg

Piet
Piet, volgens mij heb jij het over de VBA of formulieren textvakken. Wat ons probleem is, is het invoeren in het tekenobject met de naam tekstvak. Maar misschien vergis ik me, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om te vertellen waar deze optie zit? Dank je !

Jacco

Nee Jacco

Het gaat over een ActiveX-besturingselement te vinden in Excel 2007 onder
Ontwikkelaars>Invoegen>ActiveX-besturingselementen>Tekstvak

Rechtsklikken>Eigenschappen en dan verder zoals eerder beschreven

Mvg

Piet

@Jacco,
Voor tekentekstvakken:
Wat is het effekt van deze macro ?

Code:
Sub Macro21()
    ActiveSheet.Shapes.AddTextbox(msoTextOrientationHorizontal, 165#, 73.2, 193.8, 70.2).Select
    Selection.Characters.Text = "De eerste regel" & Chr(10) & "De 2e regel" & Chr(10) & "en de derde."
End Sub

Laatst bewerkt:
Elke keer...

Dat is nogal omslachtig, via Ontwikkelaars enz., als ik elke keer dit moet instellen. Excel onthoudt dit alleen voor deze werkmap. Ik heb ontdekt, dat sommige mensen met Excel 2007 wél Enter in een tekstvak kunnen gebruiken. Dus het moet een bepaalde instelling zijn misschien?
Dank voor jullie moeite.

@Jacco,
Voor tekentekstvakken:
Wat is effekt van deze macro ?

Code:
Sub Macro21()
    ActiveSheet.Shapes.AddTextbox(msoTextOrientationHorizontal, 165#, 73.2, 193.8, 70.2).Select
    Selection.Characters.Text = "De eerste regel" & Chr(10) & "De 2e regel" & Chr(10) & "en de derde."
End Sub

Dat werkt, evanals wanneer je chr(13) gebruikt i.p.v. chr(10), wat ik gewend was te doen.

Dat werkt, evanals wanneer je chr(13) gebruikt i.p.v. chr(10), wat ik gewend was te doen.

Dat is nog steeds niet met alleen de Enter toets zoals beweerd wordt.

Mvg

Piet

@Piet,

Het is wel de Enter toets, maar niet het enter teken vbCr of Chr(13). In een tekentekstvak produceert de Enter-toets geen vbCr maar de vbLf. Dit is vergelijkbaar met een tabel in Word, die een regel in een cel ook niet afsluit met vbCr maar met vbLf.

Deze code loopt dus ook:
Code:
Sub Macro21()
    Selection.Characters.Text = "De eerste regel" & vbLf & "De 2e regel" & vbLf & "en de derde."
End Sub

Enter in tekstvak in Excel 2007

Jullie zijn mij al enkele berichten geleden kwijt geraakt.
Het is toch vreemd dat ik zou moeten leren programmeren, om in een tekstvak een paar regels te kunnen typen? :confused:
Is er geen eenvoudige manier?

Plaats even een xls voorbeeldje zonder gevoelige informatie.
Want bij lukt het gewoon met enter.
of ik begrijp je verkeerd, vandaar dat ik om een xls voorbeeldje vraag.

De macro was bedoeld om te testen of het uberhaupt mogelijk was.
Ik heb van jou nog niet het resultaat van het testje gehoord. Afhankelijk daarvan kunnen we verder zoeken. De macro is dus slechts bedoeld als diagnostisch instrument, niet als oplossing.

voorbeeldje

Hallo Willem,
Hierbij een voorbeeld van een tekstvak
Dank je wel voor je inspanningen.
Gr. Hippo

Bijlagen

In dit (teken)-tekstvak kan ik zonder problemen met de Enter-toets naar de volgende regel.

Mvg

Piet

Hallo Hippo

Mijn entertoets naast het nummerieke toetsen bord werkt niet.
Mijn entertoets boven de shift toets werkt normaal

Suc6

Mijn entertoets naast het nummerieke toetsen bord werkt niet.
Mijn entertoets boven de shift toets werkt normaal

Klopt. Bij mij even gecheckt met hetzelfde resultaat.

Mvg

Piet

Huh????

Is mijn computer dan de enige waarbij het niet werkt? :confused:
Het lijkt er op.
Bij geen van de Entertoetsen kan ik naar de volgende regel, dus het lijkt een probleem van alleen mijn computer. Ik zal me er proberen dan maar niet meer druk om te maken. Bij alle andere handelingen werken beide Entertoetsen naar behoren.
Heel veel dank voor jullie moeite!!
Groet

Uiteraard heb ik al lang voor ik hier reageerde beide entertoetsen geprobeerd, en geen van beiden werkte bij mij. Ik denk dat 99% van de mensen de entertoets naast het numerieke blok enkel gebruikt wanneer er getallen ingevoerd moeten worden, ik kan me dan ook niet voorstellen dat hippo dit probleem heeft omdat 'ie enkel de "verkeerde" enter gebruikt (noot: als je 2 dezelfde toetsen op het toetsenbord hebt dan mag je toch min of meer verwachten dat ze hetzelfde werken).

Hoe dan ook, voor mijn zaterdagwerk ben ik bezig geweest met nog meer tekstvak gebeuren in Excel 2007. Automatisch (met VBA) ingevoegde tekstvakken lossen het probleem niet op. Maar in een tekstvak dat wordt gekopieerd en geplakt met VBA kan ik WEL een enter ingeven! Ik heb even niet meer aan deze thread gedacht en het dus niet geprobeerd, maar ik kan me zomaar voorstelllen dat een gewone copy-paste actie dan ook zou moeten werken. Het is het proberen waard toch?

dus:

1) maak nieuw tekstvak
2) kopieer tekstvak
3) plak tekstvak
4) test of Enter werkt in het nieuwe tekstvak.
5) gooi het oude tekstvak weg.

opmerking: bij mijn project wordt het tekstvak dus uit een ander (excel 2003) bestand vandaan gekopieerd en geplakt. Ik weet niet in hoeverre dit van invloed is. Wat ik wel weet, is dat ik met de normale manier van werken ook in excel 2003 bestanden geen tekstvakken kan invoegen waarin ik een enter kan ingeven.

Nog 1 laatste vraag aan hippo: werk je toevallig met Windows 7? Ik wel, misschien dat daar een compatibiliteitsdingetje zit...

Windows Vista

Nee, ik werk met Windows Vista.
De enige manier om het vak te vullen is de tekst in Word in te typen en te kopiëren en plakken naar Excel.
De beschrijving van kopiëren en plakken van een tekstvak in Excel 2007 zelf, mag niet baten.
Gr. Hippo

@ Dzaany Als je opheldering wil dien je een eigen vraag aan te maken en niet in iemand anders zijn of haar vraag jou probleem aan de orde stellen. Bovendien is de vraag al gedateerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan