• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel 2010 printen als PDF op A4 maar resultaat A3

Status
Niet open voor verdere reacties.

herman0

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 aug 2012
In Excel 2010 is er knop op "werkblad snelle toegang" voor het opslaan als PDF of XPS.
Dit werkt goed, maar bij openen in Adobe blijkt het A4 document een A3 document te zijn!!!!
Het PDF document wordt per e-mail verzonden (= factuur!). Klanten hebben hierdoor printprobleem.

Overigens zelfde probleem ook bij opslaan als PDF

Geef ik printopdracht in Excel, dan zie ik dat pagina-instelling is A4

Hoe kan ik standaard de documentgrootte vaststellen op A4 in dit PDF document bij gebruik van die knop "opslaan als PDF of XPS".

Mijn dank voor uw reactie. Ik ben ZZP-er daarom ook namens mijn klanten, mijn dank

Herman

Ik heb net in excel zitten kijken maar ik krijg daar die optie niet.
En als ik gewoon op sla via bestand en dan kiezen voor PDF is het gewoon een pdf.

Wat ev een mogelijkheid is om een pdf te printen.
Dit kan met het programmatje cutePDF.

Je zou eventueel kunnen kijken naar het pdf. formaat. Deze kun je vinden bij eigenschappen of CTRL+D (in Acrobat reader). Er staat dan als het goed is een pagina formaat bij. Deze zou in principe hetzelfde moeten zijn als het Excel document.
CutePDF zou een mogelijkheid kunnen zijn. Dit is soort "virtuele" PDF printer.

Probleem opgelost, bedankt

Dank voor de reacties!

Probleem bleek te zijn dat het afdrukken biju mij wel goed ging, zowel vanuit Excel als PDF. Maar bij klant lukte het printen van de PDF factuur niet of met veel moeite. (klantonvriendelijk....)

De reacties op dit forum hebben mij aan het denken gezet!

Probleemstelling
Het probleem zat niet in PDF maar in het afdrukbereik in combinatie met de instelling in Excel 2010 onder pagina instelling van de schaal. Deze was ingesteld op 75%. Ik werk vooral met werkbalk snelle toegang met daarin 90% van de meest gehanteerde opdrachten en heb het lint gesloten. Dus daardoor niet direct zichtbaar.

Bij het omzetten naar PDF wordt het wel op 100% vastgeslegd. Dus was er in de breedte als in de lengte nog te kort, daarom A3.

Oplossing
Allereerst de schaal op 100% gezet, nu was duidelijk te zien dat het deel wat geprint of naar PDF bewaard moest worden veel te groot was.
Daarom alles verkleind: letters van 12 naar 10 of 8, kolommen en rijen verkleind etc.
Vervolgens testen of het op één pagina ging.
Om resultaat te testen opdracht gegeven om te printen en om er een PDF van te maken.
Beiden waren oké!
Op documenteigenschappen Adobe werd keurig het formaat A4 aangegeven!

N.a.v. de reacties:
@Oebiedoebie
De optie is zeer handig, scheelt klikken en werk. Ik heb het op de werkbalk snelle toegang staan, dus niet in het lint.

@Manamana
Interessante site, die ga ik nog eens verder bekijken!

@Timmie
jouw opmerking heeft mij aan het denken gezet!

Kortom: allen bedankt!

Herman:d

Oke Herman mooi opgelost dus. Zou je bij je a.u.b. bij je eerste bericht de vraag als opgelost kunnen zetten, zodat anderen hier ook wat aan hebben. Nu nog meer tevreden klanten. Groet Manamana. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan