• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

taxda

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2010
Berichten
18
Hallo,
Ik heb het volgende probleem:
In een aantal samengevoegde cellen moet door derden een tekst getypt worden. Deze tekst moet automatisch omgezet worden in hoofdletters. Dus typ je in die cellen een naam met alleen de eerste letter een hoofdletter dan wordt deze naam automatisch helemaal in hoofdletters gezet.
Wie kan mij helpen?
 
met de functie HOOFDLETTERS wellicht?

=HOOFDLETTERS(cel die je om wilt zetten)
 
Bedoel je hiermee dat ik in de cel =HOOFDLETTERS moet zetten en dan werkt het? Dat heb ik nl. al geprobeerd en dat werkt niet...
 
taxda,
Zet tussen de ( ) de cel waar de tekst staat die hoofdleters moet worden.
 
Beste Globe en ExcelAmateur,
Ik ben blij dat er achter mijn naam junior staat want ik ben een broekkie in het gebruik van Excel :(
Het lukt me nog steeds niet. Ik doe het volgende:
1. ik selecteer de cel waarvoor de regel moet gelden
2. ik typ: =HOOFDLETTERS(A1)
3. enter
4. in de cel staat: #NAAM?
5. wanneer ik vervolgens in de cel een woord wil zetten verdwijnt #NAAM? en wordt het niet omgezet in hoofdletters...

Wat doe ik verkeerd?
 
zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • hoofdletters.xls
    8,8 KB · Weergaven: 184
Super bedankt globe het werkt maar.......
Nu wil ik dat het woord wat ik met kleine letters zet in dezelfde cel gezet wordt.
Waarschijnlijk niet erg duidelijk.
Ik probeer het uit te leggen.
Ik ben een rapport aan het maken in excel. Leerkrachten zetten in de betreffende cel de naam van de leerling. Meestal typen zij die met alléén de eerste letters een hoofdletter. Ik wil dat het uniform wordt. Dus wanneer zij in die cel kleine letters zetten moeten deze automatisch hoofdletters worden.
Misschien niet mogelijk???
 
taxda,

Zet deze code achter het Blad (Met recht klikken op de tab) en kies voor Programmacode weergeven.
Hij zet nu in kolom A alles in HOOFDLETTERS.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  For Each cl In Range("A:A")
    If cl = "" Then Exit Sub
    cl.Value = UCase(cl)
  Next
End Sub
Schrijf wat in een cel in kolom A en geef een enter, nu worden er HOOFDLETTERS van gemaakt.
 

Bijlagen

  • HoofdLetters(EA).zip
    10,9 KB · Weergaven: 93
Laatst bewerkt:
ExcelAmateur, helemaal goed, het is gelukt hartstikke bedankt!!!
 
Ik zou voor deze gaan
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 1 Then Target.Value = UCase(Target)
End Sub
aangezien je anders bij elke verplaatsing van cel naar cel de omzetting activeert (onnodig want is reeds gebeurd) en ga je alle aanwezige namen nog eens doorlopen.
 
Hallo warm bakkertje,

Ik wil jouw oplossing proberen maar hoe pas ik cellen M12:W12 aan in jouw formule??

gr.

Datax
 
Warm bakkertje en ExcelAmateur,

Ik blijf met problemen zitten.
De oplossing van ExcelAmateur heb ik eerst geprobeerd in een proefbestand. Lukte perfect. Daarna in het origineel. Opgeslagen als .xlsm (want als .xls gaat niet) en daarna werkte het niet meer!!

Bij de oplossing van Warm bakkertje lukte het één keer maar daarna niet meer. Ik kreeg de volgende melding:
Fout - 2147417848(80010108) tijdens uitvoering
Methode Value van object Range is mislukt
Ga ik daarna naar oplossing dan geeft hij het volgende gedeelte van de formule met geel aan:
Target.Value=UCase(Target)

Het wordt steeds spannender!!

Taxda
 
Post je xlsm-bestand eens zodat we kunnen zien wat er misloopt (wel zippen of rarren want het xlsm-formaat wordt hier niet geaccepteerd)
 
Verwijder de SelectionChange-event en gebruik onderstaande
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$N$12" Then Target.Value = UCase(Target.Value)
End Sub
 
Hallo Warm bakkertje,
Wanneer ik jouw regel invoer en daarna uittest dmv het inbrengen van een naam in regel 12 geeft excel aan dat het programma problemen heeft en sluit excel zich af!

wat nu
 
Hai Warm bakkertje,

Wanneer ik jouw RUDI verander in HUIS slaat bij mij excel uit!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan