• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2016 loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

troj

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2012
Berichten
8
Ik heb nu al bij twee Excelbestanden (met macro's, gemaakt in Excel 2013) het probleem dat wanneer het bestand open staat op een enig moment Excel niet meer werkt. Je kunt niks meer aanklikken, hooguit nog opslaan en vervolgens Excel afsluiten (via taakbeheer). Ik heb het nu op twee verschillende laptops gezien met beide Excel 2016. De macro's werken alleen als er op een knop gedrukt wordt. Het is dus niet zo dat deze gaan draaien op het moment dat er een cel geselecteerd is of zo. Ik weet niet zeker of het aan Excel 2016 ligt, maar aangezien ik het alleen terugzie bij laptops met Excel 2016 lijkt daar ergens de oorzaak te liggen. Ik heb Office al hersteld, maar het blijft fout gaan. Is dit misschien een bug? Kent iemand het probleem? Graag jullie reactie.

Alvast bedankt
 
Het kan in ieder geval geen kwaad om de code uit je Macro's even te posten. Zo kunnen de gebruikers uitsluiten dat het aan je Macro's ligt.
 
Het is vrij veel code, maar ik kan me zelf niet voorstellen dat het aan de soort code ligt. Ik kan me namelijk nog voorstellen dat het aan de code ligt wanneer deze bij het selecteren van een cel begint te draaien, maar alle macro's staan gewoon in modules en worden pas afgespeeld op het moment dat je op een knop klikt. Maar ik zal even kijken of ik alle code in een tekstbestandje kan zetten, het originele bestand kan ik helaas niet uploaden.
 
Het is vrij veel code, maar ik kan me zelf niet voorstellen dat het aan de soort code ligt. Ik kan me namelijk nog voorstellen dat het aan de code ligt wanneer deze bij het selecteren van een cel begint te draaien, maar alle macro's staan gewoon in modules en worden pas afgespeeld op het moment dat je op een knop klikt. Maar ik zal even kijken of ik alle code in een tekstbestandje kan zetten, het originele bestand kan ik helaas niet uploaden.

Onderstaand de code

Bekijk bijlage code.txt
 
de macro
Code:
Sub Param()
'
' Macro om Parameters te wijzigen
'
'                                        , , 17-10-2016
'
'----------------------------------------------------------------------------------------
Dim strSheet As String

Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False
strSheet = ActiveSheet.Name

Sheets("Gegevens").Visible = True

On Error GoTo Einde

frmParam.Show
If frmParam.btnCancel Then
    Unload frmParam
    GoTo Einde
Else
    Unload frmParam
End If

Einde:
Sheets("Gegevens").Visible = False

Sheets(strSheet).Select
Application.EnableEvents = True
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

kan vervangen worden door:

Code:
Sub Param()
   frmParam.Show
   unload frmParam
End Sub

Ik vermoed eerder dat je ergens een gebeurtenisprocedure hebt staan die van geen ophouden weet.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie en voor het meedenken.

Met gebeurtenisprocedure bedoel je iets als worksheet_change of iets dergelijks. In dit bestand (en ook het andere bestand die problemen heeft) zit zoiets er niet in. Het is dus niet zo dat een procedure blijft draaien omdat er een verkeerde loop in zit of zoiets. Ik vraag me ook heel erg sterk af of het wel met macro's te maken heeft of dat er een bug zit in Excel 2016 op het moment dat een bestand überhaupt een .xlsm bestand is.
 
En wat als het het bestand eerst eens opslaat als binair (.xlsb)?
 
Dank je voor je reactie. Als ik het bestand opsla als xslb dan doet hij het ook niet meer op de 2013 versie.
 
Heb je het opslaan als .xlsb gedaan vanuit XL2013?
 
Ja, maakt dat veel uit dan? Het bestand moet uiteindelijk op zowel 2013 als 2016 kunnen draaien en kan nu even niet op de 2016 versie.
 
Nu, dan wordt het gewoon een kwestie van systematisch testen:

- sla het bestand op als .xls (97-2003)
test of ie werkt in Excel 2010 t/m 2016

- sla het .xls bestand op als xlsx: zonder macro's dus
test of ie werkt in Excel 2010 t/m 2016

- sla het .xls bestand op als .xlsm
test of ie werkt in Excel 2010 t/m 2016

- sla het .xls bestand op als .xlsb
test of ie werkt in Excel 2010 t/m 2016

Als de problemen blijven bestaan kopieer je ieder werkblad afzonderlijk naar een nieuw bestand en ga je voort met het testen van dat bestand in verschillende Excel-versies.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat alleen fout op 2016 en alleen bij xlsm (en misschien ook xlsb, dat heb ik nog niet kunnen testen) bestanden. Wellicht eens macro voor macro aan en uit zetten. Had gehoopt dat het probleem bekend is en dat er ergens een vinkje aan of uitgezet moest worden. Maar helaas. Wel bedankt voor jullie reacties en mocht iemand nog de gouden oplossing hebben verneem ik het natuurlijk graag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan