• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 5 min.niet gebruikt? dan autosaven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

koosl

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2006
Bestaat er een code om een Excel werkboek automatisch te laten saven en afsluiten na bijvoorbeeld 5 minuten niet gebruikt te zijn? (indien het werkboek tenminste niet read only is)

Wie kan mij daarmee helpen?

Laatst bewerkt:
Bedoel je dit?

Werkmappen automatisch opslaan terwijl je bezig bent
Klik op Automatisch opslaan in het menu Extra.
Schakel het selectievakje Elke in.
Geef het gewenste aantal minuten aan in het vak Minuten. De werkmap wordt om dit aantal minuten opgeslagen.
Selecteer vervolgens de gewenste opties.

Opdracht Automatisch opslaan toevoegen aan het menu Extra

Bevindt de opdracht Automatisch opslaan zich niet in het menu Extra, klik dan op Invoegtoepassingen in het menu Extra.

Bron

Deze optie is bij mij thuis niet te vinden. Ik gebruik Excel 2002.

Het gaat er eigenlijk om dat we op mijn werk met zijn 2en gebruik maken van hetzelde Excel bestand. Allebei moeten we erin kunnen wijzigen.
Nu moeten we wijzigen en direct saven en afsluiten, omdat anders de andere er niet in kan (of alleen met read only). Op mijn werk gebruik ik Excel 2000.

Ik vroeg me af of er dan een VBA code was voor het ene Excel bestand te autosaven, na zeg maar 5 minuten niet gebruikt te zijn.

Maar misschien is het inderdaad wel simpeler te doen met Excel zelf.

En dit heb je ook gelezen Bevindt de opdracht Automatisch opslaan zich niet in het menu Extra, klik dan op Invoegtoepassingen in het menu Extra.

Ik heb alles afgezocht. Ook de cd.

de invoegtoepassingen die ik op mijn pc heb zijn:
Analysis Toolpak
Analysis Toolpak-VBA
Hulpprogramma's voor de euro
Invoegtoepassing Oplosser
Wizard opzoeken
Wizard Voorwaardelijke som

Maar het is mogelijk dat het op de pc op mijn werk wel op zit. Dit kan ik morgen pas controleren.

Ik heb inmiddels een autosave.xla gevonden op internet.
Het is eigenlijk toch niet precies wat ik bedoel.

Het Excel bestand waar we met zij 2en in werken, zou dan automatisch gesaved en afgesloten moeten worden. Dus het is helemaal niet zeker dat dat het actieve bestand is.

Misschien met een macro voor dat bestand (bestaat uit 2 werkbladen

Of misschien op een andere manier met werkmap delen of zo?

Met extra > werkmap delen kan je er met z'n tweeën (of meer) in werken, Op het tabblad "geavanceerd" kan / moet je instellen om de hoeveel tijd het automatisch bewaard moet worden zodat je maatje ook de wijzigingen ziet.
Maar.........let op het werkt niet altijd feilloos; in mijn bedrijf zijn we uiteindelijk naar een specifiek pakket overgestapt omdat de wijzigingen niet altijd goed doorkwamen.
Kan uiteraard ook aan de gebruikers liggen .............je gelooft soms niet hoe gebruikers prachtige toepassingen naar de dingus helpen.

Ik heb verschillende versies van autosave gebruikt, maar het is toch niet wat ik bedoel.
Het gaat erom dat het bestand na enige tijd niet gebruikt te zijn automatisch gesaved
en afgesloten wordt.

Ik heb vandaag geprobeerd of het met de werkmap delen lukte.

Op zich zou het goed kunnen werken. Er zit echter een macro in mijn bestand en blijkbaar vloekt het nogal met werkmap delen. Heel mijn bestand is overhoop gehaald.
(en natuurlijk gesaved). Het heeft me ongeveer een uur gekost om het weer goed te krijgen.

Kijk eens op http://home.planet.nl/~schni000/Excel/truukjes_in_excel.htm#Datumweek.
Met name bij het onderdeel "Lopende klok in cel A1".
Misschien kun je daar iets mee doen door automatisch de tijd ergens steeds te bewaren als er iets gewijzigd wordt en deze te vergelijken met de huidige tijd.

Wijzigingstijd kun je plaatsen met de volgende code achter This Workbook
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Excel.Range)
Range("a2").Value = Now()
End Sub

Wat ik uit de vraag afleid dat niet autosave de oplossing van de vraag is, maar een macrootje, die het bestand automatisch bewaart en afsluit vijf minuten na de laatste mutatie, zodat de andere gebruiker het bestand kan gebruiken.

Ik kan je helaas niet helpen met de oplossing, maar anderen misschien wel.

Groet,

Rob

Juist, zo bedoel ik het.

Dus als ik het bestand bv. 5 minuten niet gebruik moet het gesaved en afgeloten worden,
zodat een collega het bestand kan gebruiken.
(Het komt nu wel eens voor dat het bestand enkele uren open blijft staan, met als gevolg dat de ander niet kan schrijven in het bestand.)

Iemand een macro oplossing?

Hallo Koos,

Ben je nog geinteresseerd in een autosave versie.

Ben thuis wat aan het knutselen gegaan en heb nu een docje dat na een bepaalde tijd niks doen automatisch opslaat en het docje afsluit.
Ben nu nog even aan het testen of er nog bugs aanwezig zijn.

Hoor van je.

Groeten.

Superzeeuw,

natuurlijk ben ik nog geinseresseerd. Het zou een heel gemak zijn als het goed werkt.

Voor alle duidelijkheid,
na enige tijd het Excelbestand niet gebruikt, dan saven (als het niet read only is) en het bestand dan afsluiten.

Veel succes....

Koos.

Hallo Koos,

Ik voeg een test bestandje bij, zodat je even kunt kijken of het is wat je bedoelt.

Ik zal tevens een kleine uitleg op sheet1 plaatsen.

Ik hoor van je.

Groeten

(Zit nog maar net op het forum, hoop dat het uploaden is gelukt.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Superzeeuw,

Ik denk dat een heel groot begin is gemaakt, maar het is nog niet prcies hoe ik het zou moeten zijn.
Op zich werkt het wel, maar het is een beetje omslachtig als je het zelf moet aanzetten en stoppen.

Zou je het zo kunnen maken dat als het excelbestand niet meer actief is dat hij dan begint met aftellen? (Als je dus met een ander bestand of programma gaat werken)

Alvast heel hartelijk dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan