• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Aantallen berekenen met drie zoekcriteria..

Status
Niet open voor verdere reacties.

MPWilco

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 aug 2017
Beste forumgebruikers,

Hoewel ik best handig ben met excel en vert.zoeken etc kom ik hier nu niet.
Ik moet aantallen en totalen berekenen die moeten voldaan aan drie voorwaarden, en het bronbestand zelf mag/kan niet aangepast worden bv met extra kolommen omdat deze dagelijkse automatisch word gegenereerd.
Waar het omgaat, ik moet per dag (criterium 1), per code (criterium 2) het aantal weten van de productietikken minder dan 3 (crit 3), of het productieaantal tussen 3-8 en het aantal productietikken 9 en hoger. En van deze drie types ook het totaal aantal (som)

Zelf ben ik bezig geweest met aantal.als gecombineerd met vert.zoeken maar ik loop vast om het correct te combineren met het derde criterium.
Bijgevooegd een voorbeelbestand, de echte logfile is ruim 50000 regels lang en dagelijks groeiend.
Bedoeling is om hier een maandoverzicht van te genereren.
Wie weet raad?!
Bekijk bijlage productielogvoorhelp.xlsx

Laatst bewerkt:
Heb je al eens gekeken naar aantallen.als() en sommen.als()?

Bijvoorbeeld deze in B3:
Code:
=AANTALLEN.ALS(productielog!A2:A40;formule!A3;productielog!B2:B40;2)

Super! Dat werkt inderdaad. Moet nog wel het derde argument <3 toepassen bij de formule in B3 en dan werkt hij prima!
Ontzettend bedankt! Heb ik vandaag toch uren lopen klooien met combinaties van vert.zoeken / vergelijk en aantal.als :-/ terwijl het zo makkelijk kan!

e2 =VERT.ZOEKEN(D2;$I$1:$J$2;2;1)

In I1 t/m J2 staan de data voor de vert.zoeken (de groepen)

Daarna een draaitabel.

Zie de bijlage.

Bijlagen

Ook op zich een prima oplossing. Alleen niet toepasbaar omdat de tabel met brongegevens niet bewerkbaar is.
Deze kan alleen in 'alleen lezen' modus benaderd worden.
Daarnaast ben ik niet gek op een draaitabel.
de 'Aantallen.als' formule is het geworden!

Dank aan allen voor het meedenken!
Groetjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan